Yelsent

Taxisjåfør?

Ranger emnet

11 innlegg i emnet

Jepp, da har jeg søkt litt rundt lokalt på NAV, og ser at byens taxisentral etterlyser en del stillinger, helst deltidskjøring; ergo perfekt for en som studerer ved siden av, slik som meg.

 

Nå har jeg prøvd å søke litt rundt her på forumet angående stillingen som taxisjåfør, og ser at det er litt forskjellig informasjon som blir oppgitt. Det ser også ut til at det er litt forskjellige krav lokalt rundt omkring i landet. Lønnsnivå ser også ut til å variere mye?

 

Så vidt jeg har forstått det er det i hvert fall disse kravene som går igjen:

 

- Må være fylt 20 år

- Plettfri vandel

- Drosjeløyve

- Bestå en kjentmannsprøve i området

 

Noen steder ser jeg også at det kreves et spesielt taxikurs, mens andre steder står det ikke oppgitt. Er mye forskjellig informasjon ute og går, og jeg lurer herved på om noen har har noen erfaringer å dele eller tips og råd.

 

Hvor stor er forresten sjansen for at en student som akkurat har fylt 20 kan få en slik jobb? Og hvordan blir det med bil; jeg regner med at man får låne en av sentralens biler? Det er jo ikke aktuelt for meg å kjøpe en ny C-klasse til 3-400 000 for å begynne i jobben - men jeg ser jo at en del av drosjesjåførene kjører selveide biler, i hvert fall her i byen. Og dette med løyve; er det slik at jeg sender inn søknad digitalt til en sentral instutisjon?

 

Erfaringer, tips og råd? Spytt ut! På forhånd takk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjansen er nok stor for at du får deg en sånn jobb. Mange i min nære slekt og vennskap som har hatt dette som jobb fra dem var 20 PGA skolegang tok dagtiden vekk!

 

Hvorvidt at du MÅ holde deg selv med arbeidsbil var nå nytt for meg. Alle disse jeg kjenner har fått låne bil av taxisentralen sin.

 

XC90, merchedes av nytt slag osv..

MTP hvor mye dritt som KAN skje med bilen så kan jeg ikke forstå hvorfor man bruker privatbilen sin i jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er drosjesjåfør.

Løyve er for drosje-eiere.

Kjøreseddel er for folk som skal kjøre drosjen til drosje-eier.

Angående kjentmannsprøve så er d forskjellig fra distrikt til distrikt. Norgestaxi har for eksempel helt andre kurs enn Oslo taxi.

Angående lønn så er vel provisjon noe alle opererer med.

Skal love deg at du må jobbe for pengene.

Jeg kjører rundt 10 timer om dagen, og ligger på rundt 20 netto i måneden.

Du kan ha dager der du omtrent tjener ingenting, og andre dager du tjener mye.

 

For å få kjøreseddel må du ha bestått kjentmannsprøve.

Kjøreseddelen er gyldig i 10 år.

Du må også ha vært snill gutt, og på godfot med politiet.

 

Men som studentjobb er det vel helt greit.

Jeg vet at jeg iallefall ikke skal kjøre taxi til jeg får grått hår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info, det hjalp en del!

 

Var denne kjentmannsprøven vanskelig, eller går det relativt lett inn med pugging når man er kjent i byen fra før?

 

Nei, dette er nok ingen jobb jeg skal satse videre på, men det er jo alltids fint med litt ekstra kontanter i lommene for en student. Jeg skal skrive søknad i morgen og se hvordan det går.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er ikke vanskelig.

Men. Jeg trodde jeg var lommekjent i Trondheim, helt til prøven kom.

Man skal for eksempel kunne hvor gata starter og slutter, og hva gatene den starter og slutter heter. Adressen der den og den bygningen er, kjøreruter, osv osv. Men les mye så går det bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det stusset jeg også litt over. Hvordan husker de alle gatenavn korrekt og lignende? Nå er det så å si ingen utlendinger som kjører taxi her i byen, dog. Men jeg har sett hvordan det er i Oslo. Og der kan jeg nok tenke meg at det ikke akkurat er lite å pugge når en skal ta denne prøven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taxikurset du nevner er unnagjort iløpet av noen kvelder og omhandler ting som bruk av takstameter, skikk og bruk som taxisjåfør, og litt generell info om ting og tang man kan komme borti som taxisjåfør.

 

Takstameteret har en god del funksjoner forutenom bare start og stopp. Det kan være allt fra syketransport med rekvisisjon (RTV), skolekjøring der man må legge inn spesielle kontonummer og kjøring med TT-kort.(Transporttjenesten for funksjonshemmede)

 

Og ellers er det masse funksjoner i de fleste takstameter, litt varierende kanskje fra sted til sted men de aller fleste er vel linket opp mot OTT i dag. Så allt av info går i prinsipp via Oslo, der de har full oversikt over alle biler som er i drift.

 

Men når man først har tatt kurset og fått kjørt litt så kommer man seg rimelig fort inn i de forskjellige funksjonene og menyene på meteret.

 

Lykke til. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RTV kjøringa er det Norgestaxi som har.

Og man lærer en god del mer på kjentmannskurset enn som så.

Man får gjerne flere små tester for å se hvordan man ligger an. Lærer å bruke kart osv osv.

Kurset jeg tok gikk over 3 uker. Med 4 timer på hvert kurs og 2-3 dager i uken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt hos Stjørdal Taxi, og der kjørte de RTV den gangen iallfall.

Mulig kurset varte mer enn ei uke tilsammen, husker ikke nøyaktig. Men noe kjentmannsprøve var det ikke.

Lærte å bruke kartboka ja, og så mener jeg å huske at vi måtte igjennom et førstehjelpskurs over etpar kvelder også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå