Gå til innhold

Ombygging B9 buss til Lastebil

Ranger emnet


Johan-Martin

Anbefalte innlegg

Hei. Har noen spm ang omregistrering av en '85 Volvo B9 buss Fra Buss til Lastebil, håper det er noen guruer som kan svare, for Biltilsynet er jo like behjelpelig som.... Aldri?

 

Nr 1. Har hørt at 40% skal være lasterom, må det da være luke/åpning bak?

 

2. Kan du omregistrere til Lastebil og 9 seter, uten å registrere den?

 

3. Teller Lasterom som lasterom hvis det her er sengeplasser?

 

4. Evnt. hvor stor må luka bak være?

 

5. Er det flere krav for å omregistrere til C?

'09/10 Toyota Hi-Lux SR+

'97 Skoda Pickup (erklært død)

'85 Volvo B9M (i skjønneste orden og til salgs.)

"It's not the fart that kills, It's the fucking smell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du får jo campingbiler til DE grader størrelse, så ser ikke helt hvorfor det ikke skulle gå. Alternativt får han registrere det som en campingBUSS, men satser på at problemet her er at han ikke har D, men C lappen :)

 

Skal sjekke reglene.

 

EDIT:

For å ta et eksempel, hva ville vel denne bli registrert som?

cdd6_27.JPG

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mulig. Problemet mitt/vårt er at; nei, jeg har ikke buss lappen. kun CE, og om et par år er det bare yrkessjåfører igjen som har buss pga. de nye direktiva om 40 timers kurs hvert 5. år. Derfor tenkte jeg å være i forkant, og bygge den om. Fikk opplyst fra biltilsynet at 1. Du måtte ha belter på alle 9 sitteplasser. 2. Surrekroker. 3. Skillevegg. 4. Over 50% må være adskilt lasterom. 5. Du får ikke lov å laste igjennom Bussens dører, men noe størrelse på en evnt lasteluke hadde han ingen svar på?? Heller ikke om sengeplasser var godkjent lasterom, eller om det holdt hvis du regna med bussens originale lasterom. (de er jo borti 25/30% allerede. ;))

'09/10 Toyota Hi-Lux SR+

'97 Skoda Pickup (erklært død)

'85 Volvo B9M (i skjønneste orden og til salgs.)

"It's not the fart that kills, It's the fucking smell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville regnet med bussens lasterom fra før av. Enkelte ganger hjelper det å kverulere med Vegvesenet, har faktisk klart det selv :)

 

Det jeg ville gjort, er å sende mail til en trafikkstasjon, og spørre SPESIFIKT om paragrafer, regler, og hva som må gjøres. Det gjorde jeg, og møtte opp på kontroll med en bunke E-mails, fra en fyr som viste seg å være høyt i systemet på Jessheim trafikkstasjon. Resultatet ble at jeg fikk alt godkjent på flekken, for jeg hadde bygd det etter instruksjonene jeg fikk på mail :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår