Gå til innhold

Uling i 5 gir

Ranger emnet


GT Smulan

Anbefalte innlegg

Hei. åssen bil har du? har du kjør med det lenge eller? jeg leste om Qmi bahandling, du skulle ikke ha prøvd det ? eventuellt noe bedring.

skal prøve et oljeskift og Qmi behndlig for og se om det blir bedre.. nettopp kjøpt bilen så det er jo ikke sikkert der er noe olje og skifte.. hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Hehe :)

Ja ulinga, den er nok fra girkassa. Kan være at 5'e giret er noe slitt. Men lyden kommer kun i litt lavere turtall.. Så jeg drar da heller 4 giret litt lengre før jeg girer til 5.

Bra bil foresten.. Er ganske tøffe og disse =)

 

Har du skiftet olje ? skal skiftes på 60000

jeg måtte bytte kasse på min 1,3 (kjørt 129' uten oljeskift) :coplight

E-UP ! Epox goes electric !!
Touran familiebrakke -06 billig-fornuftig-og stygg som fa*
Amarok -11 Prosjekt Asfaltcowboy SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har etterfylt et par ganger på min, men det eneste som er sikkert, er at om du ikke etterfyller vil kassen rase etterhvert.

 

Det er vanlig at disse kassen lekker i simringen der gearoverføringen går inn i kassen. Den er ganske billig

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uling på 5.gir på disse indikerer for lite olje på kassen. Er vel samme kasse som Polo i disse

Meg bekjent er det en Fiat/Skoda-bastard, ihvertfall på 1.9D AEF. Det sitter en adapterring mellom blokka og clutchhuset.

Er enig i at det lekker rundt giroverføringa. På min var det gnagd ned så mye gods at vi pusset lett ned slitekantene.

 

Hvis 5.giret blir oppbrukt rent fysisk er det kurant å bytte. Jeg fikk en slipende lyd på veg inn til Oslo en gang. Den ble borte ved gasspådrag, så jeg bare fortsatte. Viste seg at det var brutt av et skall på klinkemuttern som låser fast ene 5.gir drevet. Kosta vel en hundrings på Honda Hamjern (Skoda i Hamar.) Neste gang kjøper jeg nok Nord-Lock. Og ja, jeg fant igjen det skallet fra mutteren. 5.giret er et eksternt påbygg utenpå de fire andre girene, så det kom ikke langt.

 

Forøvrig skulle jeg bytte synkroniseringsringen på 2.giret. Men den så igrunn helt fin ut da jeg tok opp kassa. Noen som vil kjøpe ny ring i pose? Betalte 4-500kr for den. Da jeg fiksa femtegiret ble det 80W90. 75W90 hadde vært et bedre valg.

 

Sliter dere med at giringa går tregt om vintern med kald bil? Er litt usikker på om det er 80W90 oljen som er tykk eller om det er olje og/eller vann som fryser til på giroverføringa. Blir helt fin etter litt kjøring. Jeg har slitt året rundt med at 2.gir skraper ved rask nedgiring fra 3.gir.

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har også en pickup som skriker på femtegiret, denne har også noe ulyd på 4. og en konstant gragende lyd som følger hartigheten, uavhengig av hvilket gir jeg ligger i, slutter heller ikke om jeg trår i clutchen og triller. går ut ifra at dette vel er et sluttdrev av noe slag..?

MEN spørsmålet mitt er om det er samme kassa på bensin variantene som på 1,9d..?(jeg har 1,9d) trodde først det var en vanlig polo kasse som på min gamle caddy, men kom til å huske at der lå revers ved siden av første, og ikke tvers ovenfor femte som på skodan. Er det noen her som veit om bensin og diesel har samme kasse..? og evt hva forskjellen er..?

mvh vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Sliter også med uling på 5. giret på en pickup 1.9d fra '98.

Den uler bare ved pådrag, ikke så mye når man slipper gasspedal og bilen "triller".. Det hjalp ingenting å bytte olje og fylle opp til riktig nivå. Fylte 75w90. Simringen på giroverføringa lakk, og er byttet også forøvrig.

Ingen som har delenr evt på drev eller hva nå en bør/skal bytte i kassa?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår