Gå til innhold

Hva sker hvis du fyller diesel på en bensinbil?

Ranger emnet


steinar

Anbefalte innlegg

Originally posted by ford4fun

å fylle feil på en VAG koster fra 2200kr med drivstoff. dette innebærer:

-Tømming av tank.

-skifte av drivstoffilter. (dersom bilen har blitt starta)

-Evt. gjennomskylling av drivstoffrør.

-fylling av tank med rette drivstoffet.

-prøvekjøring.

 

 

 

Hm! er vel ganske dumt å latt dem gjøre alt det.

 

Jeg fylte 40L diesel, på en Primera. (skulle få bensin av en bonde, men det var vist diesel)

 

Hadde kanskje 5L bensin fra før, kjørte da fram og tilbake på jobb 2 dager (3mil vær vei, altså 12mil total) før jeg fylte opp med bensin. Ikke tømte jeg tanken, ikke bytta jeg filtre eller noen ting.

Men redex bensin rens brukte jeg når jeg fylte tanken, med vanlig 95Blyfri.

 

Ingen problemer med dette, bortsett fra tenningsbank med dieselen, og litt etter vert, før dieselen ble forbrent. Etter tank 2 med bensin alt i orden.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En bensinmotor kan gå med en hvis diesel innhold, er verre motsatt, litt kan gå.

Sikker på at det ikk er Traktor-bensin han har blanda, 30% parafin i bensina, skal i tillegg til å være billigere senke forbruke, går tregere gjennom dysene, er ikke alle som liker dette.

Mamma fylte tanke på granadaen med diesel(2.8i), merka det så bilen blei ikke starta, tanken tappet, fyllt bensin, røyk blått flere tanker etterpå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vespaen min gikk på diesel, var varm, men ikke kjempe varm.

Stoppa ikke nei, men det gjorde den faan meg ikke på bensin heller. kunne ta av plugghetta og. Bare å stte handa foran gasseren eller choke det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slim!

En dieselbil har glødetråder istedet for tennplugger (en for hver sylinder). Disse må/burde du gløde før du starter bilen (vri nøkkelen til hakket før start og la den stå der til glødelampa i dashen slutter å lyse så vrir du til Start). Som du kanskje har skjønt så varmer disse opp sylindrene så dieselen skal lettere antenne. De er altså ikke kilden til antennelse som tennpluggene er.

 

En dieselbil vil ikke gå på bensin. Du burde absolutt ikke prøve heller fordi bensinen vil vaske bort smøringen i motoren (etter det jeg har forstått) og rett og slett ødelegge den.

 

Varmer opp sylindrene? Glødetråder??

Jeg venter spent på en forklaring ..;)

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte vel egentli på hva du mente med glødetråder og oppvarming av sylinder.

 

Mulig jeg tar feil her men det er da glødeplugger som sitter på diesel,disse gløder man før start slik at drivstoff antennes(ved hjelp av komprimering) pluggen vil gløde helt til du kutter drivstofftilførselen. De er da "selvglødende" etter man har startet pga eksplosjonene i sylindrene.

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at når bilen har stått stille i noen timer så vil jo glødetrådene være så godt som kalde. Når man vrir nøkkelen halvt om så begynner man glødingen av disse (varmer de opp). Ikke før de er varme nok (det tar jo ikke mange sekundene) får man start på bilen (siden da er sylindrene blitt oppvarmet av trådene). Når dieselen da kommer inn i sylindrene vil dette hjelpe til med antenningen siden diesel er avhengig av høy varme for å antennes (altså få start på bilen).

 

Er ikke sikker på om de holder seg varme hele tiden, men det vil jo være veldig logisk om de er det siden det er jo ikke kun i startøyeblikket at du trenger å antenne dieselen.

 

 

Er vi på samme side nå eller har jeg misforstått informasjonen min?

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dieselmotor antenner drivstoffet med kompresjonsvarmen. Når motoren er kald klarer ikke kompresjonen å øke temperaturen tilstrekkelig, så derfor er de fleste dieselbiler utstyrt med glødeplugger som varmer litt i forbrenningskammeret før man starter. I tillegg er ofte glødepluggene på noen sekunder etter start for å få en "hot-spot" i forbrenningsrommet. Når det har gått noen sekunder er det så varmt der at dieselen antennes kun ved kompresjon, og da er ikke glødepluggene nødvendige lenger.

 

En dieselmotor har ca. dobbelt så høy kompresjon som en bensinmotor. For selve motoren har det ingenting å si om man fyller bensin når det gjelder skader, men dieselpumpe og innsprøytningsdyser er avhengige av smøringen som ikke finnes i bensin, samtidig som bensinen har alt for lavt cetan-tall til å fungere med diesel-prinsippet.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

For selve motoren har det ingenting å si om man fyller bensin når det gjelder skader, men dieselpumpe og innsprøytningsdyser er avhengige av smøringen som ikke finnes i bensin

Du skriver at den ikke får den viktige smøringen som det er i dieselen. Jeg har hørt at bensin faktisk "vasker" vekk denne smøringen og indirekte ødelegger motoren. Stemmer ikke dette?

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

En bensinmotor kan gå med en hvis diesel innhold, er verre motsatt, litt kan gå.

Sikker på at det ikk er Traktor-bensin han har blanda, 30% parafin i bensina, skal i tillegg til å være billigere senke forbruke, går tregere gjennom dysene, er ikke alle som liker dette.

Mamma fylte tanke på granadaen med diesel(2.8i), merka det så bilen blei ikke starta, tanken tappet, fyllt bensin, røyk blått flere tanker etterpå.

 

 

 

Nei, for bonden kom på at det var diesel, i den tønna.

Og noe blå røyk kom det en stund ja, men etter tank 2, så merka jeg ingen effekt tap.

 

Beste er nok å tømme tanken, og fylle på rein bensin etter på, men å bytte filtere rense innsprut og slikt, mener jeg er tull.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve motoren tar ikke skade av bensinfyllinga, men insprøytingssystemet.. På gamle biler med rekkepumpe osv, så går det greit hvis du fyller diesel, dette er pga at pumpa er lagd på en litt annen måte, og klaringer er betydelig større, mens på nye biler Cdi/hdi, så skal det ikke mye til før pumpe, dyser tar kvelden, og da er det priser på 50000 og oppover...

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Hei... Meget stor eksplosjonsfare !!! å mikse sammen bensin og diesel gjør at luften over tanknivået blir nesten lik knallgass!! og kan til og med selvdetonere!!

 

Skjansen for at dette skjer er stor, men under normale omstendigheter så er det skjelden at det smeller.

 

Å fylle bensin på en dieselbil er mindre farlig, en vise versa...

 

Hva er det egentlig du vil oppnå?

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin har flammepunkt ved -30 grader mens diesel har flammepunkt ved ca 60 grader. Bare Bensin er meget brannfarlig av disse to petroliumsproduktene.

 

Blandes disse væskene skjer ikke stort annet enn at væsken på tanken vil settles. Den tynneste med minst massetetthet/egenvekt vil legge seg øverst.

 

Knallgass får man av å lade batterier. Det heter Hydrogen. Hydrogen, Bensin og Diesel har få eller ingen likheter verken om det fylles på en bensinbil eller dieselbil.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Hei... Meget stor eksplosjonsfare !!! å mikse sammen bensin og diesel gjør at luften over tanknivået blir nesten lik knallgass!! og kan til og med selvdetonere!!

 

Skjansen for at dette skjer er stor, men under normale omstendigheter så er det skjelden at det smeller.

 

Å fylle bensin på en dieselbil er mindre farlig, en vise versa...

Du var ikke i nærheten da det smalt?:cool:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår