Logo

Gå til innhold

56Hva sker hvis du fyller diesel på en bensinbil?

• Stengt emne Låst emne

steinar

steinar 30.December.03 - 3:29

• Opp

steinar 30.December.03 - 3:29

• Opp

Helt siden onkel Rikard fylte diesel på Pelle og han ble fryktelig syk har jeg lurt på hva som skjer når man fyller diesel på en bensinbil.

Er dette skadelig? Hva skjer med bilen?

Går den i det hele tatt? Og hvis ikke - hvorfor går den ikke?
    SunnyGTi2.0

SunnyGTi2.0 30.December.03 - 3:48

• Opp

SunnyGTi2.0 30.December.03 - 3:48

• Opp

Diesel og bensin-motorer antenner jo drivstoffet på helt forskjellige måter da. Bensin antenner med gnist mens diesel antennes ved høyt trykk, stemmer ikke det?

En kamerat av meg prøvde å kjøre en Suzuki FZ50 på diesel for noen år siden. Det gikk heller dårlig. Gikk ikke i det hele tatt faktisk ;)

Bensin på dieselmotorer er ikke akkurat heldig for motoren det heller.

Noen som har personlige erfaringer å dele ang dette?
    dr.enos.pork

dr.enos.pork 30.December.03 - 8:12

• Opp

dr.enos.pork 30.December.03 - 8:12

• Opp

Det ryker noe jævlig,den går veldig dårlig en liten stund før den stopper. Så må man tømme tanken å rense hele drivstoffsystemet.
    bidz

bidz 30.December.03 - 9:04

• Opp

bidz 30.December.03 - 9:04

• Opp

Prøv det så er du en erfaring "rikere" :D
    AXi0N

AXi0N 30.December.03 - 9:36

• Opp

AXi0N 30.December.03 - 9:36

• Opp

Originally posted by steinar
    Helt siden onkel Rikard fylte diesel på Pelle og han ble fryktelig syk har jeg lurt på hva som skjer når man fyller diesel på en bensinbil.

Er dette skadelig? Hva skjer med bilen?

Går den i det hele tatt? Og hvis ikke - hvorfor går den ikke?

Kamerat av meg som fylte på 5 liter diesel på en golf 1,6... Han så pappas "jerry" kanne og trodde det var 95 bly fri til gressklippern... der tok han feil... med de 5 literne blanda med en kvart tank så fikk en rådebank og tenning ble fucka bla bla bla.. masse sånn.. men det ordna seg til slutt da:)
    Zagato

Zagato 30.December.03 - 10:55

• Opp

Zagato 30.December.03 - 10:55

• Opp

Diesel er ei tyntflytende olje som grapser til heile drivstoffsystemet, mens bensin er et effektivt løysemiddel som holder alt gullende rein.
    Diesel blir anntent av kompresjons varmen, ikkje trykket, og har en mye langsommere forbrenning enn bensin.
    Eg vett om dei som har klart å kjøre moped på diesel, men da har motoren vært gloheit før dei helte diesel på tanken, og motoren nekta å stoppe.
    dr.enos.pork

dr.enos.pork 30.December.03 - 11:18

• Opp

dr.enos.pork 30.December.03 - 11:18

• Opp

Eneste måte å stoppe en dieselmotor er å kutte drivstofftilførsel.

Før noen smartinger sier skyt den eller noe så mener jeg på normal måte uten å ødelegge noe..
    Roberto

Roberto 30.December.03 - 11:35

• Opp

Roberto 30.December.03 - 11:35

• Opp

diesel gir tenningsbank om du får start i det hele tatt..
    ford4fun

ford4fun 30.December.03 - 11:42

• Opp

ford4fun 30.December.03 - 11:42

• Opp

å fylle feil på en VAG koster fra 2200kr med drivstoff. dette innebærer:
    -Tømming av tank.
    -skifte av drivstoffilter. (dersom bilen har blitt starta)
    -Evt. gjennomskylling av drivstoffrør.
    -fylling av tank med rette drivstoffet.
    -prøvekjøring.
    CorollaGT

CorollaGT 30.December.03 - 11:51

• Opp

CorollaGT 30.December.03 - 11:51

• Opp

Jeg gjorde dette engang for lenge siden. Jeg kobla ut starter og inslag og kinna. Da gikk bensinpumpa mi. Skrudde av bensinintaket på motoren. Og tømta innholdet på kanner. Da slipper du dette med å stuke med tanken.
    Du bør bytte filter etterpå da:-)
    steinar

steinar 30.December.03 - 17:46

• Opp

steinar 30.December.03 - 17:46

• Opp

En dieselbil har altså ikke tennplugger?

Er det da mulig å kjøre en dieselbil på bensin?
    Magnum_pi

Magnum_pi 30.December.03 - 17:58

• Opp

Magnum_pi 30.December.03 - 17:58

• Opp

Kjørelærern min klarte å fylle full tank med bensin på sin drøyt en uke gamle Mercedes 200cdi i sin tid. Dette var på Shell-stasjonen ved E6'en ved Kløfta for de som er kjent der.

Bilen gikk helt til Ullensaker kirke før den sa takk for seg. Pris: ca. 30 000,- eller 70 000,-..husker ikke helt. Det var i hvertfall dyrt.
    Øyvind Ryeng

Øyvind Ryeng 30.December.03 - 18:24

• Opp

Øyvind Ryeng 30.December.03 - 18:24

• Opp

Onkelen min har en 1985 Volvo 740 Turbo; den er chiptrimmet, og han kjører den alltid på 20% rød diesel og 80% blyfri 95. Iflg. han er tenningsbanking ikke et nevneverdig problem. Bilen har gått over 500.000 kilometer, bruker ikke en dråpe olje, og har ingen ulyder. Spør ikke meg hvordan i all verden det er mulig; har bare en forklaring: "Det er Volvo".
    MaDDoG

MaDDoG 30.December.03 - 18:25

• Opp

MaDDoG 30.December.03 - 18:25

• Opp

En kompis av meg fylte disel på tsx'en min en gang (lenge siden) Han så at han hadde fylt feil, så han tappet det ut igjen, men skylte ikke tanken... Fyyy og dårlig mopeden gikk de neste 2 tankene!!
    Slim!

Slim! 30.December.03 - 18:43

• Opp

Slim! 30.December.03 - 18:43

• Opp

Originally posted by steinar
    En dieselbil har altså ikke tennplugger?

Er det da mulig å kjøre en dieselbil på bensin?

En dieselbil har glødetråder istedet for tennplugger (en for hver sylinder). Disse må/burde du gløde før du starter bilen (vri nøkkelen til hakket før start og la den stå der til glødelampa i dashen slutter å lyse så vrir du til Start). Som du kanskje har skjønt så varmer disse opp sylindrene så dieselen skal lettere antenne. De er altså ikke kilden til antennelse som tennpluggene er.

En dieselbil vil ikke gå på bensin. Du burde absolutt ikke prøve heller fordi bensinen vil vaske bort smøringen i motoren (etter det jeg har forstått) og rett og slett ødelegge den.

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt