Gå til innhold

Hva sker hvis du fyller diesel på en bensinbil?

Ranger emnet


steinar

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Diesel og bensin-motorer antenner jo drivstoffet på helt forskjellige måter da. Bensin antenner med gnist mens diesel antennes ved høyt trykk, stemmer ikke det?

 

En kamerat av meg prøvde å kjøre en Suzuki FZ50 på diesel for noen år siden. Det gikk heller dårlig. Gikk ikke i det hele tatt faktisk ;)

 

Bensin på dieselmotorer er ikke akkurat heldig for motoren det heller.

 

Noen som har personlige erfaringer å dele ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

Helt siden onkel Rikard fylte diesel på Pelle og han ble fryktelig syk har jeg lurt på hva som skjer når man fyller diesel på en bensinbil.

 

Er dette skadelig? Hva skjer med bilen?

 

Går den i det hele tatt? Og hvis ikke - hvorfor går den ikke?

 

Kamerat av meg som fylte på 5 liter diesel på en golf 1,6... Han så pappas "jerry" kanne og trodde det var 95 bly fri til gressklippern... der tok han feil... med de 5 literne blanda med en kvart tank så fikk en rådebank og tenning ble fucka bla bla bla.. masse sånn.. men det ordna seg til slutt da:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er ei tyntflytende olje som grapser til heile drivstoffsystemet, mens bensin er et effektivt løysemiddel som holder alt gullende rein.

Diesel blir anntent av kompresjons varmen, ikkje trykket, og har en mye langsommere forbrenning enn bensin.

Eg vett om dei som har klart å kjøre moped på diesel, men da har motoren vært gloheit før dei helte diesel på tanken, og motoren nekta å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fylle feil på en VAG koster fra 2200kr med drivstoff. dette innebærer:

-Tømming av tank.

-skifte av drivstoffilter. (dersom bilen har blitt starta)

-Evt. gjennomskylling av drivstoffrør.

-fylling av tank med rette drivstoffet.

-prøvekjøring.

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelærern min klarte å fylle full tank med bensin på sin drøyt en uke gamle Mercedes 200cdi i sin tid. Dette var på Shell-stasjonen ved E6'en ved Kløfta for de som er kjent der.

 

Bilen gikk helt til Ullensaker kirke før den sa takk for seg. Pris: ca. 30 000,- eller 70 000,-..husker ikke helt. Det var i hvertfall dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min har en 1985 Volvo 740 Turbo; den er chiptrimmet, og han kjører den alltid på 20% rød diesel og 80% blyfri 95. Iflg. han er tenningsbanking ikke et nevneverdig problem. Bilen har gått over 500.000 kilometer, bruker ikke en dråpe olje, og har ingen ulyder. Spør ikke meg hvordan i all verden det er mulig; har bare en forklaring: "Det er Volvo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg fylte disel på tsx'en min en gang (lenge siden) Han så at han hadde fylt feil, så han tappet det ut igjen, men skylte ikke tanken... Fyyy og dårlig mopeden gikk de neste 2 tankene!!

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

En dieselbil har altså ikke tennplugger?

 

Er det da mulig å kjøre en dieselbil på bensin?

En dieselbil har glødetråder istedet for tennplugger (en for hver sylinder). Disse må/burde du gløde før du starter bilen (vri nøkkelen til hakket før start og la den stå der til glødelampa i dashen slutter å lyse så vrir du til Start). Som du kanskje har skjønt så varmer disse opp sylindrene så dieselen skal lettere antenne. De er altså ikke kilden til antennelse som tennpluggene er.

 

En dieselbil vil ikke gå på bensin. Du burde absolutt ikke prøve heller fordi bensinen vil vaske bort smøringen i motoren (etter det jeg har forstått) og rett og slett ødelegge den.

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår