Gå til innhold

DIY - Howto fikse ABS Controller Audi A6

Ranger emnet


Metric

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en howto/DIY for fiks/lodding av ABS-unit på Audi A6.

 

Når det er feil på denne er typiske symptomer:

  • Gul ABS lampe lyser hele tiden under kjøring(tenning på)
  • Rød varsellampe for bremser blinker hele tiden(tenning på)
  • 3 pip ved oppstart(når du skrur på tenning)

 

Først noen forutsetninger:

- Jeg tar ikke ansvar for at man kan ødelegge denne mer.

- Etter min erfaring så er det enklere å fikse dersom man fortsatt får kontakt med controllerne på bilen med ABS-unit'en koblet til. Dersom man ikke får kontakt med andre kontrollere så er jeg fortsatt ikke sikker på om denne guiden hjelper.

 

PS: Har måttet låne noen bilder fra en annen guide på nettet, da jeg ikke er flink nok på å huske å ta bilder selv når jeg skrur.

 

Så... til verket:

Her er en skisse over delen vi ser etter:

370177.jpeg

Og et bilde:

370179.jpeg

 

1. Jekk opp bilen på venstre side foran og fjern hjul. (husk bukk... aldri stol på en jekk)

370180.jpeg

 

2. Fjern innerskjermen - skru ut 11 T-25 torx bolter

3. Løsne tanken for vindusspylervæske 3stk 10mm bolter(1 når du fra motorrom, og 2 fra inni hjulbuen)

 

4. Dra tanken ned og til venstre for å flytte den litt unna, så du kommer til boltene på ABS hjernen.

De 2 gangene jeg har gjort dette har tanken begynt å lekke litt, dette kommer av at man har lett for å dra ut en av koblingene på tanken når man flytter på den, den kan enkelt dyttes på plass igjen etterpå så blir tanken tett. Dersom den ramler helt ut har det lett for å bli litt søl. Ha noe til å samle opp spylervæsken i lett tilgjengelig.

 

5. Fjern de 2 kontaktene som går inn i ABS hjernen. (En på undersiden og en på oversiden).

370183.jpeg

Fra undersiden:

370184.jpeg

 

6. Fjern de 6 boltene på ABS hjernen (torx T20)

370177.jpeg

 

7. Fjern ABS-hjernen forsiktig! (lirk)

Du skal nå ha denne i hånda:

370185.jpeg

 

8. Sånn ser det ut i motorrommet etter du har fjernet ABS-hjernen.

370188.jpeg

 

Nå må du være VELDIG forsiktig så du ikke møkker til noe i de delene som er "åpne".

 

9. Pakk inn "nederste" del av ABS-hjernen for å unngå møkk mens du jobber på den, og skjær rundt kanten. Dette er største del av jobben synes i alle fall jeg. Har brukt Stanley kniv til dette selv.. (og skåret meg selvfølgelig.. ha plaster i nærheten) Forsøk å skjær "innover" eller på skrå innover. Ikke rett nedover(hvis noen skjønte dette). ?!? Dette fordi man kommer omtrent aldri gjennom om man skjærer nedover, selv om det kan se slik ut på delen...

370189.jpeg

 

Forts...

Audi A6 1.8TQ 1998

Audi A6 1.8T 1998 - Til salgs!!

Audi A4 1.8 1997 - solgt

Audi 80 1.8E 1987 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Sånn ser det ut når du får åpnet den:

370190.jpeg

370191.jpeg

 

11. Nå kan det lønne seg å feste på igjen dekselet med teip for å slippe å komme borti noe du ikke skal røre...:

370192.jpeg

 

12. Pirk forsiktig borti de 2 "tykkeste" lederne som synes. (Disse er litt tykkere enn et hårstrå) Da ser du om disse er løse fra punktene sine. (De ser ut som om de sitter fast)

PS: Det er enda tynnere ledere på hver side av disse... som nesten ikke synes uten lupe og sterkt lys. (tynnere enn hårstrå).... så vær forsiktig med disse!

Og det er her du skal lodde:

370195.jpeg

 

13. Erstatt disse 2 lederne med en ny, (eventuelt legg på i tillegg). Det er rimelig vanskelig å være stø nok på hånda i dette trinnet. Punktene på printkortet er mindre enn det ser ut som på bildet:

370196.jpeg

 

Dersom alt har gått "etter boka", og det var disse 2 lederne som var løse. Skal du nå ha en ABS-hjerne som fungerer.

 

14. Fest igjen "lokket" med silikon/lim/annet middel som kan brukes på plast og som holder. Og ikke minst blir vanntett.

Her har jeg gjort det med et slags svart plastlim på slik tube som acryl kommer i:

370197.jpeg

 

Så er det bare å montere igjen dette i motsatt rekkefølge av i starten av "guiden". And your'e good to go :)

 

Håper dette er til hjelp for noen som vil forsøke å "fikle" med denne.

Jeg har bare forsøkt 2 ganger, den ene gangen gikk det bra, og den andre gangen ble det i alle fall ikke noe værre :p

 

Etter min mening kan man like godt forsøke selv, dersom den likevel ikke virker.

PS: Det er noen som fikser slike, men kun hvis du sender inn en del som ikke er forsøkt "tuklet" med. Så det kan være verdt å tenke over før man eventuelt prøver seg på dette selv.

Audi A6 1.8TQ 1998

Audi A6 1.8T 1998 - Til salgs!!

Audi A4 1.8 1997 - solgt

Audi 80 1.8E 1987 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår