Gå til innhold

Bilpleie & Bilder Fra jobb!

Ranger emnet


JeanDaniél

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Clay er leirklump. Du drar den over lakken med masse claylube (væske for smørning) på bilen og clayen. Den tar vekk alle nuppene du har på lakken.

Etter vask kan du dra håndflaten over lakken. Da vil du kjenne masse nupper som ligger oppå lakken.

Clayen vil ta vekk disse, so lakken blir glatt og er klar for videre bilpleie

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=35

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er claying?:biker

 

Claybar = et skitt som du bruker etter vask av bilen.:)

Claying = Når du utfører jobben:op:

 

Du stryker skittet "(gnikker)" på lakken for å fjerne alt av asfaltrester, drit og smuss som henger igjen etter avfetting og shampoo.

 

Claybaren må ikke ha "claylube" eller "quick detailer" for å brukes, du kan like så greit bruke skittet ved hjelp av vann, men da må/bør du polere etterpå, da den kan ripe litt. Ikke påføre voks eller lakkforsegling, men lakkrense.

 

Skittet sklir ved hjelp av vannet eller CL/QD på lakken.:)

 

Anbefales på det sterkeste!

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

looking good :) Hva slags lys bruker du for å se defekter/swirls/vaskeriper osv?

 

Vi bruker faktiskt ikke noe lys.. Rart nok..

 

Jeg har sett litt på detailersclub, der har pleierne lys som får frem defekter o.l.. Noe som vi også kanskje burde hatt, men lokalet er sinnsykt belyst og det lyser i alle vinkler, så det er ikke vanskelig å se defekter, swirls etc..

 

:)

 

Pett3r

 

Jo det går bra:) Har allerede hatt min første "kunde" og flere er på vent så regner med det blir et enmanns foretak om ikke så lenge, men det blir kun jobbing i helgene nå i begynnelsen, og om jeg starter opp, da jeg skal ha fagbrev først:) Etter det begynner vel de større planene, med lokal leie etc etc:)

 

Begynner læretiden 1.sep så er det 2 år til fagprøve.:)

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er leirklump. Du drar den over lakken med masse claylube (væske for smørning) på bilen og clayen. Den tar vekk alle nuppene du har på lakken.

Etter vask kan du dra håndflaten over lakken. Da vil du kjenne masse nupper som ligger oppå lakken.

Clayen vil ta vekk disse, so lakken blir glatt og er klar for videre bilpleie

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=35

 

Takk for forklaringen ;)

Er dette noe som er veldig tidkrevende eller er det en grei sak?

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 HK 2014 S-Line x 2

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2009 S-Line - Solgt

Golf Sportline 1,6 FSI 2005 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar = et skitt som du bruker etter vask av bilen.:)

Claying = Når du utfører jobben:op:

 

Du stryker skittet "(gnikker)" på lakken for å fjerne alt av asfaltrester, drit og smuss som henger igjen etter avfetting og shampoo.

 

Claybaren må ikke ha "claylube" eller "quick detailer" for å brukes, du kan like så greit bruke skittet ved hjelp av vann, men da må/bør du polere etterpå, da den kan ripe litt. Ikke påføre voks eller lakkforsegling, men lakkrense.

 

Skittet sklir ved hjelp av vannet eller CL/QD på lakken.:)

 

Anbefales på det sterkeste!

 

Hm dette hørtes litt kult ut, jeg er jo super fan av ren blank bil med en super glatt overflate.

Som tidligere nevnt har jeg gnukka inn High Definition voksen til Auto Glym for snart en mnd siden og det er perverst hvor den fyller alle porer i lakken/klarlakken. Var en tur Nesbyen i helga og alt av bugs som traff meg på turen var bare å spyle bort. Det ble ingen "splatte" merker heller. Hvis clayinga er med på å gjøre lakken enda renere må dette prøves!!

Håper det er flere enn meg som har vokset innsiden av panseret og hele motor rommet ehe :hide

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 HK 2014 S-Line x 2

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2009 S-Line - Solgt

Golf Sportline 1,6 FSI 2005 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar har for mange blitt et "must" (meg selv inkludert) fordi det går ganske raskt, og meget effektivt. Når man clayer fanger man opp objekter som utgjør stor potensiell ripefare ved vask og polering, samt at man unngår at piggstøv osv. begynner å ruste når det sitter fast i lakken.

 

Clay kommer i veldig mange "graderinger" eller agressivitet, selv synes jeg det er best å jobbe med milde claybars siden de tar alt av vanlig forurensing som ligger utenpå lakken. Skal du derimot fjerne spesiell maling el.l som ligger på lakken, er det greit å bruke en mer agressiv clay. Men da må du belage deg på å korrigere bort riper i etterkant.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar har for mange blitt et "must" (meg selv inkludert) fordi det går ganske raskt, og meget effektivt. Når man clayer fanger man opp objekter som utgjør stor potensiell ripefare ved vask og polering, samt at man unngår at piggstøv osv. begynner å ruste når det sitter fast i lakken.

 

Clay kommer i veldig mange "graderinger" eller agressivitet, selv synes jeg det er best å jobbe med milde claybars siden de tar alt av vanlig forurensing som ligger utenpå lakken. Skal du derimot fjerne spesiell maling el.l som ligger på lakken, er det greit å bruke en mer agressiv clay. Men da må du belage deg på å korrigere bort riper i etterkant.

 

Dette må testes :)

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 HK 2014 S-Line x 2

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2009 S-Line - Solgt

Golf Sportline 1,6 FSI 2005 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å angre:) Men pass på lakken om du ikke skal polere etterpå;)

 

Skal forske litt på det der :D

Etter jeg polerte bilen med High Definition voksen fra Auto Glym så har jeg nesten ikke brukt noe såpe på bilen, kun vann.. Det er ingenting som fester seg i lakken.. Kjørte fra Oslo til Nesbyen forrige helg og det ble en del "splattinger" av div flyvende insekter, men de løsnet utrolig enkelt ved bruk av høytrykkspyler. Den voksen RULER!:win

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 HK 2014 S-Line x 2

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2009 S-Line - Solgt

Golf Sportline 1,6 FSI 2005 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår