Gå til innhold
Bilforumet.no
burner

Verdens sterkeste lastebil!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Volvos nyeste 16-litersmotor har 700 hestekrefter og 3150 Nm dreiemoment og er den nye referansen for lastebilindustrien. Dette er første gang en kommersielt produsert lastebil er lansert med en så sterk motor. Den er konstruert for de alle tyngste og mest krevende transportoppdragene. Volvo D16G er også tilgjengelig med 600 og 540 hk.

40 ekstra hestekrefter, 40 prosent lavere utslipp

Den nye motoren er en videreutvikling av Volvos tidligere D16-motor som leverte 660 hk. I tillegg til 40 ekstra hestekrefter og noe høyere dreiemoment gir den nye motoren renere eksos. Utslippet av nitrogenoksider er 40 % lavere enn i den forrige motoren Den nye 16-litersmotoren er sertifisert for de nye europeiske utslippskravene i Euro 5, som trer i kraft 1. oktober 2009.

Optimert forbrenning gir høyere effektivitet

På tross av større effekt er drivstofforbruket det samme som for den forrige motorgenerasjonen. Ved hjelp av flere tiltak, blant annet stempler med ny utforming, har Volvos ingeniører optimert forbrenningsprosessen og innfridd krav til høyere ytelse kombinert med effektiv bruk av drivstoff, lave utslipp og lang levetid. Både maksimal effekt og maksimalt dreiemoment oppnås i et større turtallsområde enn før, og dette gir ypperlige kjøreegenskaper. Motoren har også en ny oljetermostat som har gunstig virkning på drivstofforbruket.

Stillere tomgang

Støynivået ved tomgang er blitt redusert med 2dB(A). Forhåndsinnsprøytning, der en liten mengde drivstoff blir sprøytet inn i sylinderen, gir roligere forbrenningssekvens og langt lavere støynivå.

Effektiv eksosrensing

En annen viktig endring i de to sterkeste motorvariantene er et nytt og større system for etterbehandling av eksos. Siden systemet kan behandle en større strøm av eksosgasser, blir mottrykket redusert, og effekttapet er minimert. Et system med større kapasitet fører også til bedre rensekapasitet. Systemet SCR (Selective Catalytic Reduction – selektiv katalytisk reaksjon) blir brukt som før, og det tar seg av skadelige utslipp på effektiv måte.

EPG eller VEB+

Som standard er Volvo D16G utstyrt med en ny, elektronisk kontrollert eksosbrems (EPG) som gir en effekt på 230 kW. Elektronisk kontroll gjør det mulig å redusere antallet bevegelige deler, noe som gir enklere drift, større pålitelighet og lavere vekt. Det finnes også et alternativ med Volvo Engine Brake, VEB+, med bremseeffekt på 425 kW.

Fakta: Volvo D16G Euro 5

• 16-liters sekssylindret dieselmotor med turbo og intercooler.

• Effekt: 700 hk, 600 hk eller 540 hk.

• Dreiemoment: 3150 Nm, 2800 Nm eller 2650 Nm.

• Tilleggsbremser: EPG med 230 kW ved 2200 o/min eller VEB+ med 425 kW ved 2200 o/min.

• Eksosbehandling: SCR (Selective Catalytic Reduction).

• Oljeskiftintervall: 100 000 km eller én gang per år

• Kraftuttak (tilvalg): 1000 Nm ved stillstand, 650 Nm i bevegelse.

• Leveres med åpen eller lukket veivhusventilasjon

 

Se mer på: http://www.strongesttruck.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok...

FH16 er vel kar for sin kilt

Må jo være noe borti statene som har kraftige maskiner feks International eller western star. Men de har vel igjen strenge utslippskrav. Er vel ingen av de som kjører volvo motorer? Går vel sikkert mest i cummins. Som feks er montert i ultra pacific sine, er vel på 800hp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sant nok...

FH16 er vel kar for sin kilt

Må jo være noe borti statene som har kraftige maskiner feks International eller western star. Men de har vel igjen strenge utslippskrav. Er vel ingen av de som kjører volvo motorer? Går vel sikkert mest i cummins. Som feks er montert i ultra pacific sine, er vel på 800hp.

 

Det er nok utslippskrav i USA også, for at ein serieprodusert Challenger skal ha Add-Blue.

Det blir også brukt Detroit blokk i Usa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit at den er sterk! men når skal volvo egentlig forandre utseende.. ?! dette minner meg om 240/740 som i alle år skulle være like og firkanta!

 

De ser jo ikke ut på veien!

 

Beste jeg så var en Fh12 som kjørte i oslo en gang i tiden med STor skrift i reklameplata forran, SPARER TIL SCANIA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg syns europeiske lastebiler ikke er like tøffe som de amerikanske, hva er grommere enn en kenworth med rakrør eller for den saks skyld en peterbuilt, INGENTING. Søk bare på youtube, der metervis med svartskådde vælver ut..

 

Men er tøffe de europeiske også!!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kenworth r pent på utsiden .. men verdenst MEST ubehagelige dritt å kjøre!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

stemmer, var det jeg trudde. Har bare kjørt ny scania r-serie 460hk og volvo fh16. Aldri kjørt amerikansk lastebil, men er nok litt av en opplevelse:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×