Gå til innhold

Formel 1 2009

Ranger emnet


Auto-Union^A6^

Anbefalte innlegg

Er der bare meg eller har noen flere sett de nye formel 1 bilene som skal brukes 09 sesongen? mitt førsteinntrykk av dem er ikke det som jeg hadde forventet for å si det sånn. de ser ut som formel 1 biler fra begynnelsen av 90-tallet. bakvingen er smal og det er minimalt med luftinn- og uttak. Noen som har en logisk forsklaring på dette? Det skal også ha kommet ut noen nye regler, kanskje det har noe med dette å gjøre?

 

Hva synes dere om bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fått med meg noenting om 09-bilene, men reglementet har jo i lang tid vært styrt i en retning som vil være mye mer rettferdig for alle lag, slik at ikke bare de rikeste lagene med de største støtteapparatene dominerer sirkuset. Videre har man lenge ønsket å gjøre F1 billigere å drifte, samtidig som man har hatt fokus på å fjerne en del hjelpe-elektronikk for å gjøre sporten mer føreravhengig enn teknologistyrt.

 

Dette du sier om vingene og luftinntak vil derfor være en direkte konsekvens av reglementsendringene. Mindre vinger vil redusere marktrykket vesentlig, ergo får ikke førerne tatt svinger like fort, bremselengdene vil øke pga det lavere marktrykket og dermed blir det nok antakelig flere "kamper" om hvem som bremser sist. Med andre ord, det blir mer reinspikka mano-a-mano racing hvor den bedre førern trekker det lengste strået. Ingenting kunne vært bedre for F1 etter mitt syn. Dette med mindre luftinntak er vel en måte å strupe motoreffekten vil jeg tro, mindre luft til forbrenning og avkjøling med de konsekvensene det gir.

 

PS: Dette er bare fritenkning fra min side, så det er fritt frem å korrigere meg dersom jeg har sagt noe som er direkte feil =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens du har rett der. En bil med altfor mye elektronikk og hjelpefunskjoner hemmer føreren på en måte, med andre ord, føreren blir mindre dyktigere. Derfor er det viktig å la føreren styre bilen og ikke omvendt for å gjøre det gøyere og bedre, så jeg ernok enig i at det blir mer morro. Kan ikke si at formel 1-ingeniørene gjør detr feil, for de vet selvfølgelig mye mer enn meg og de vet hva de driver med, mens selv synes jeg at bilen skal styres av føreren. Dette er en ulempe for mange personer med vanlige gatebiler, alt går på sikekrhet, men i motorsporten skal det være omvendt. Altså nå mener jeg ikke at de skal se bort fra sikkerheten, men at de skal la føreren ta seg av kjøringen, ikke bilen. Når det gjelder luftinntak så synes JEG at det hemmer bilen, gjør den vanskeligere å kjøre, og det er jo bra, for her kommer de virkelig dyktige til å vise seg frem, på en annen side er det større sjanse for ulykker og utforkjøringer, noe som fører til et dominert safety-car løp...som kan føre til mindre anction...men vi får jo se resultatet av denne drastiske endringen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utsendemessig er de helt mislykket, så jeg håper virkelig det blir mye mer action, men med mindre svinger så blir det som regel mindre action. det er forbikjøring i svingene som vekker spenning. lurer på om dette nye utsendet kommer til å gjelde alle biler, kanskje det er noen små unntak på enkelte biler:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jepp, gammel tråd - men nå som alle bilene er presentert og sesongen nærmer seg må det jo diskuteres :rolleyes:

 

Alle de småvingene skal visst vekk. Slicks kommer tilbake, men dekkvarmere fjernes. Har jeg lest da.

 

Småvinger er borte, på grunn av regelendringer som tar sikte på å sørge for at aerodynamikken står for mindre marktrykk. På den annen side vil gjeninnføring av slicks sørge for mer grep. Disse to tingene skal til sammen sørge for flere forbikjøringer og mer spennende løp - ihvertfall etter planen.

 

Dekkvarmere er fortsatt lov, men det ble diskutert å fjerne dem. Det spekuleres i om dette innføres fra 2010-sesongen.

 

I tillegg må teamene bruke en såkalt KERS-enhet, som i bunn og grunn er en sak som lades opp via bremseenergi og sørger for en ekstra boost i et begrenset tidsrom - hvis jeg ikke husker feil var det rundt 80 hk ekstra i 7-8 sekunder per runde, noe som kan ytterligere bidra til flere forbikjøringer. Hurra! :D

 

Til slutt, for første gang* er det nå lov til å utstyre bilene med justerbare spoilere foran, som kan justeres fra kupéen. Disse kan dog bare justeres to ganger per runde.

 

Så - hva synes folket om 2009-bilene? Selv må jeg innrømme at jeg liker dem MYE bedre enn 2008-bilene. Som BMW-fan er jeg glad for å bli kvitt horna i panna på BMW-bilen, selv om Kubica kunne hatt godt av noen horn i panna av og til.. :rolleyes:

 

* Jepp, man har hatt justerbar aerodynamikk før også, men da ble det kjapt forbudt etter at det dukket opp. Lotus hadde blant annet en smart løsning hvor hele bilen kunne senkes fra kupéen, for å omgå regler om minimum frihøyde på F1-biler. På den måten kunne bilen heves i piten og dermed passere teknisk kontroll, og så kunne den senkes igjen ute på banen.

 

EDIT: Og sist, men ikke minst, har de fjernet den forhatte regelen om at pitlane er stengt når safety car er ute på banen. Denne regelen har kostet flere av førerne løpsseire de siste par sesongene.

Endret av espsko

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig synes jeg bilene ser late og kjedelige ut, men det som er bra med det er at det blir mer action da det er helt opp til føreren å kjøre bilen, ikke noe elektrisk hjelp. aerodynamikk, vekt/hk forhold har selvfølegelig mye å si, så jeg tror at her kommer de virkelig flinke førere til å skille seg ut. holder for ferrari teamet, mest massa, men vettel har overrasket meg. han er flink til å være så ung, mye potensiale i han. fortjener kanskje litt bedre team. sier ikke at red bull er dårlig men ferrari f eks er bedre. hvordan er det med team og førere? noen som har skiftet team? i såfall håper jeg det ikke blir sånn som 2007 sesongen. alonso og hamilton kjørte for mclaren mercedes, blir ikke så veldig morro da, synes jeg. noen som absolutt ikke mener det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen småfeil av espsko her ja.

 

- KERS gir 6.6 sekunder med litt over 80 elektriske hk!

- Den stygge bakvingen gjør (I tillegg til det espsko skrev) at man kan ligge bak i dragsuget, slik at det blir enklere med overtaking. (De gamle vingene ødelegger luftstrømmen til de bak)

- Frontvingen kan ikke justeres fra bilen nei, men fra pitten.

- Også nytt i år, er at lufttunnel testing blir ulovlig.

 

Personlig liker jeg ikke denne utviklingen i F1. Jeg ville heller hatt 2004/2005 bilene (De som gikk fortest), bare det at jeg ville hatt slicks og turbo (Som på 80 tallet).

 

Har ikke de fattige lagene råd, får de holde seg hjemme og la gode (Les: Ferrari / MacLaren) få fortsette :)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår