Gå til innhold

Fagprøve/Svenneprøve

Ranger emnet


texas_ranger

Anbefalte innlegg

Det er sikkert flere enn meg som skal opp til fagprøve/svenneprøve rundt disse tider.

Hvilket fag skal du opp i eller har vært oppe i?

åssen gikk det?

Hvilke spørsmål fikk du fra sensor?

hvilke/hvordan forberette du deg før prøven?

 

jeg skal på forrmøte i mårra og regner med og ta den praktiske delen i løpet av denne og neste uke.

skal opp i Elektrikker faget (bygg) og dagen i dag har gått med på og skrive forberedelses del og bladd i den store grønne bibelen (nek 400) og montørhåndboka for og se om det er noen regler jeg ikke har fått med meg.

 

prøven min består forresten av ett sikrings skap med ca 13 kurser.

TT fordeling på stedet og 3x63A hovedsiking (kombivern)

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tar fagprøven som IKT-driftsoperatør i neste uke. 5 dager med planlegging, skriving, tukling med servere og det som værre er.

 

Er ikke nervøs. Jeg VET jeg får bestått meget godt. Tildels, ihvertfall. Håper jeg, mener jeg. Joda, jada, det går nok fint. Har kanskje litt noia :P

 

Kan poste mer info på mandag i neste uke, når jeg har fått oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tokk fagprøven som elektrikker 10 april i år(i Oslo hadde Becker og hagen? fra 3K elektro), hentet fagbrevet forrige uke :D

 

Spørsmål du ofte får på grillingen er jording og sluttkontroll. Er også en god ide å ha kunskaper om HVORDAN ting fungerer.

 

Er forberedelsen din god og det samme med den praktiske,slipper man ofte å sitte så lenge og snakke med sensor

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan foregår dette på maskinfører? å få fagbrev liksom?

 

Grava ut tomt f.eks... får ikke lov til og bruke lasern på maskin, er vel mest for og se om du greier og grava uten og miste det du har i skuffen, har jevne fine bevegelser, tar vare på de massene som kan brukes om igjen, grava skikkelig grøfter osv..

ække det farlig det a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått oppgaven, og gjort meg ferdig med planlegginga. Ganske grei oppgave egentlig. Den er stor, men jeg kan det som skal gjøres.

 

Sett opp en server, sett opp arbeidsstasjoner og trådløst nettverk, skriv dokumentasjon og hold et kurs for brukerne. Ganske greit :P

 

Vurdering skjer på fredag klokken 9:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk opp til fagprøven i 1999 og prøven min bestod av:

 

Åpent anlegg med endevender system for lys.stikkontakter.(soverom)

 

Åpent anlegg vaskerom,lys/stikk med vvb,varmekabler.

 

skjult anlegg kjøkken,lys,stikk,micro,komfyr.

 

Ringeklokkeanlegg.

 

Fotocellestyring av lys.

 

Dhalander motor med styringsskap.(tohastighetsmotor)

 

Sikringskap.

 

Jordingsystem.IT(her MÅ du huske alt..dvs utjevningsforbindelse,tjømmemuffe,ringjord,vann,hovedjord,og beregning av mm2 på jord.)Hvis ikke er det grunnlag for stryk..sinsykt strenge når det gjelder jording.

 

Det som tok tid var dokumentasjonen på anlegget og samkjøringsberegning for valg av OV,Kabelvalg,tykkelse i mm2,Hvilke vern som skal brukes og hvorfor,B C eller D karakteristikk,og tegninger som måtte lages både for motorstyringsanlegget og "leiligheten" min.Jo mer dokumentasjon jo bedre.

 

Jeg måtte sette opp hver minste lille ting som skulle brukes med El.nr og antall.

Dokumentasjonen måtte jeg levere før jeg startet på praktisk prøve,sensor fikk dokumentasjonen når prøven skulle gjennom sensur.Vanskelig å gjøre endringer SÅSANT du ikke lager en tilleggsliste med endringer..:)

 

Så lenge du begrunner svaret du gir sensor så kan han ikke si noe på hvorfor du valgte en løsning fremfor en annen.

 

Fagprøve bestått meget godt.

Digg å se det stå på fagbrevet ass..:)

 

 

Lykke til!

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jording er noe av det jeg kan dårligst igrunnen med tanke på kvadrat. men pleier heller og legge litt for tykke kabler for og være heilt sikker, men legger aldri mere enn lik eller større halvparten av største leder.

 

sammkjørings beregning har jeg aldri gjort sånn veldig serriøst, men jeg har bare skapet jeg da så de utregningene skal nå montøren som har lakt opp rør anlegge i bygget ha gjort. men som regel pleier man bare stikke fingeren i været og si at " sånn må det bli bra"

 

skal forresten levere neste onsdag :D

 

gru gleder meg litt.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdering på fredag klokken 09:00. Og jeg er 97% ferdig.

 

Jeg har i skrivende stund 6 tegninger som illustrerer Active Directory, nettverket og annet tjafs, 46 sider med dokumentasjon, og et stakkarslig excel dokument.

 

En laptop, en stasjonær, et aksesspunkt, en skriver og en fullstendig konfigurert 2003 server.

 

Nå er jeg faktisk bare LEI :P

 

Men i morgen så skal alt testes, testes igjen, testes på nytt, og så testes litt til. Så må jeg lage et lite kurs i powerpoint. Også er det sikkert noen små ting som jeg ikke husker nå.

 

Bestått meget godt er det jeg går for, noe annet enn det er faen meg uaktuelt. Nå har jeg lagt såpass mye tid og innsats i dette, og jeg VET at dette er en forbannet god oppgave. Så, jeg har en god følelse angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdering på fredag klokken 09:00. Og jeg er 97% ferdig.

 

Jeg har i skrivende stund 6 tegninger som illustrerer Active Directory, nettverket og annet tjafs, 46 sider med dokumentasjon, og et stakkarslig excel dokument.

 

En laptop, en stasjonær, et aksesspunkt, en skriver og en fullstendig konfigurert 2003 server.

 

Nå er jeg faktisk bare LEI :P

 

Men i morgen så skal alt testes, testes igjen, testes på nytt, og så testes litt til. Så må jeg lage et lite kurs i powerpoint. Også er det sikkert noen små ting som jeg ikke husker nå.

 

Bestått meget godt er det jeg går for, noe annet enn det er faen meg uaktuelt. Nå har jeg lagt såpass mye tid og innsats i dette, og jeg VET at dette er en forbannet god oppgave. Så, jeg har en god følelse angående dette.

 

Selv om oppgaven er bra så må du fremføre oppgaven like bra som den er.. ;) Så ikke regn med at du får meget godt. Jeg er selv ikt-lærling. Gruer meg som faen til fagprøven. Men 46 sider dokumentasjon. Det var sjukt mye..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 sider nå.

 

Stor og detaljert planleggingsdel.

Stor og detaljert gjenomføringsdel.

Tegninger av Active Directory, nettverk, gruppestruktur.

Pris overslag.

OSV :P

 

Serveren skulle ha følgende:

 

Brukere

Nettverksstasjoner for alle avdelingene

Nettverkstasjoner for hele bedriften

Hjemmeområder for brukerene.

Masse andre rare krav jeg ikke husker.

 

De rollene jeg valgte og bruke var:

 

DHCP server

DNS server

Filserver

Printserver

Domenekontroller.

 

Jeg er så gåen i hodet at jeg husker ikke alle kravene :P Kan oppdatere i morgen når jeg har fått roet meg og fått karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg fått fagbrevet! :D

 

De brukte en time på og evaluere oppsettet og dokumentasjonen min, jeg holdte et lite kurs, forklarte om oppsettet og svarte på diverse spørsmål.

 

Så ble jeg sendt på gangen i 10 minutter mens 2003 server guruen satt og tukla med serveren min og sjekka at alt var slik som det skulle, og han fant ikke en eneste ting og påpeke. Oppsettet var perfekt!

 

Kommentaren var, og jeg siterer ordrett nå: "Og avgjøre om en kandidat får beste karakter eller ikke er en vanskelig prosess. Men i ditt tilfelle er du så langt over beste karakter at vi har ingen problemer med og gi deg bestått meget godt".

 

Karakter: Bestått meget godt.

 

Jeg eide den oppgaven så jævlig. HELL YEAH!

 

YEAH!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår