Gå til innhold

Dreibenk?

Ranger emnet


G_Yog

Anbefalte innlegg

Noen som har no erfaring med gasolin.no sine dreiebenker? Er på sikt på utikk etter en dreibenk med dreielengde på 700mm+ Gjerne no tyskt eller amerikanskt? Noen som vet om hvor jeg får tak i dette.. Ser markedet er mye større i sverige, bare kjedelig at de bruker 400v.. Anbefalinger om hva som er bra, eller evnt. dårlig tas mot med takk!

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400v er mer og mer brukt her også.. jeg kjøpte en dreiebenk fra en videregående skole, 78 modell russer. fikk den for 14 og har ingen slakke og alt funker :) de jeg har sett blitt avertert i sverige har iallefall vært rimelige i forhold til merkedet her i Norge. Uansett, hold øya åpne for brukte "skolebenker" de er ofte lite brukt og følger som regel med mye utstyr.

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebenker er ofte herpet og utstyret har en tendens til å forsvinne mellom slag og avhenting.

 

Har du plass og 3-fase strøm; kjøp en skikkelig diger malmklump. Var å kikket på en benk selv for 14 dager siden; øst-tysk, 1,10meter dreielengde, 30cm senter-til topp av vange, 3 og 4 bakk chuck, planskive og flere Gildekasser med div stål, senterspisser, MK-bor. Pris 5000kr opplastet. Jeg kjøpte ikke, den veide ca 3 tonn og jeg hadde rett og slett ike tid til å ordne med transport og lagring før jeg reiste ut på jobb. Angrer allerede på at jeg ikke tok meg tid:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de aller fleste 3fase-motorer som brukes på 400 v er stjernekoblet, og ved å koble de i trekant kan de brukes på 230V. Se om merkeskiltet på motoren viser D230V / Y400V.

Hvis ikke kan man kjøpe seg en trafo.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebenker er ofte herpet og utstyret har en tendens til å forsvinne mellom slag og avhenting.

 

Har du plass og 3-fase strøm; kjøp en skikkelig diger malmklump. Var å kikket på en benk selv for 14 dager siden; øst-tysk, 1,10meter dreielengde, 30cm senter-til topp av vange, 3 og 4 bakk chuck, planskive og flere Gildekasser med div stål, senterspisser, MK-bor. Pris 5000kr opplastet. Jeg kjøpte ikke, den veide ca 3 tonn og jeg hadde rett og slett ike tid til å ordne med transport og lagring før jeg reiste ut på jobb. Angrer allerede på at jeg ikke tok meg tid:-(

 

Skolebenker er også lite brukt og godt vedlikeholdt. jeg kjøpte benken i sommer så utstyret hadde meget liten mulighet til å forsvinne.

Du hadde en fin pris på den benken må jeg si så det var dumt du ikke handla..

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tips! Har et ikke så alt for stort verksted med tilgang til 3-fas.. 3 tonn blir litt vel..

 

Kunne tenkt meg no ala denne: (Om den kan kobles om til 230v. Koster 20000 svenske kr)

63178_plus.jpg

 

TEKNISKA DATA

Dubbavstånd: 915 mm

Dubbhöjd: 150 mm

Svarvdiameter i gap: 440 mm

Spindelgenomgång: 38 mm

Kona i spindeldocka: MK5

Kona i dubbdocka: MK3

Pinolrörelse: 100 mm

Gängstigningar i mm (26 st.): 0,4-7,0 mm

Gängstigningar i tum (34 st.): 4-56 TPI

Längdmatningar (32 st.): 0,052-1,39 mm/varv

Tvärmatningar (32 st.): 0,014-0,38 mm/varv

Motoreffekt 3-fas: 1,1 Kw, 400 V,

Spindelhastigheter (9 st.): 60-1500 rpm

Vikt: 420 kg

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den! Som sagt,så fins det masse trafoer til sånt utstyr. Veldig vanlig å bruke det til maskiner i industrien, da norge er et av få land som har 230V.

 

Og 400V blir heldigvis mer vanlig, men da stort sett bare i nye boligfelt og industrifelt, siden det blir for omfattende å bygge om hele det gamle nettet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebenker er også lite brukt og godt vedlikeholdt. jeg kjøpte benken i sommer så utstyret hadde meget liten mulighet til å forsvinne.

Du hadde en fin pris på den benken må jeg si så det var dumt du ikke handla..

 

 

Min erfaring fra 2 skoleår som den som "skrev på tavla" sier anerledes...

Jo, angrer på den benken-men den er ikke solgt enda og jeg skulle jo gjerne kjøpe julegave til meg selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

http://www.verktygsboden.se er en fin plass å kikke på nye. er man ute etter gamle uutslitelig greier, så kan jeg anbefale http://www.e-imr.com, en europeisk side for både metall og trebearbeidings maskiner.

her får du alt fra cnc rigger til 50 talls dreibenker, freser og egentlig alt mellom himmel og jord på maskinsida:)

har sett meg ut både en dreibenk til 1500 euro og en diger fres i samme prisklassa, men sør-tyskland og gammal volvo.....

skal sjekke ut transport, men blir vel ikke så økonomisk for det.

mulig jeg skal ned neste høst for å kjøre e-cup i bob med en lastebil, så da kan det jo hende det blir noen stopper på veien:)

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

På Blocket.se dukker det opp ting.

 

Jeg kjøpte min på chester tools i England. http://www.chesterhobbystore.com/crusader-lathe-3979-p.asp

Chester Crusader. har ikke stått fast med den ennå...

 

Har laget mye spesialverktøy og dreiet 20 bremseskiver og tromler. 

Leget deler til veteranbiler osv.

 

Dreiet firkantdeler som til en skrustikke osv. 

Et 30 år gammelt ønske kom i boks....

 

Gasolin fører dem i Norge. Ok priser der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Greit med dreiebenker, da kan man også dreie firkanter...!

Dreie en firkant!? - Det høres vel ikke helt logisk eller klokt ut? Eller......

En klubbmedlem manglet en kile til trommelen på bakaklsingen på en Volvo. Hmm, kanskje jeg kan dreie en eller flere?
 
Fram med et stykke stål av god kvalitet:
vrsccz.jpg
Byttet til fire-bakket chuck og festet med fire bakker, og snurra rundt med godt stål.
2dam5c0.jpg
Fikk målene på 6,25 x 6,0 X 60 mm, og satte materen på tvers og kjørte 500 o/min.
Så var det "bare" å kutte til de oppgitte målene. 
Den ble i alle fall slik, så kan eieren kutte lengden selv og ta de siste hundredelene med fila.
jtx9a8.jpg 
Vil ikke slite meg ut heller....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår