Logo

Gå til innhold

6Opel Manta A, diverse spørsmål



herr_kjær

herr_kjær 02.November.08 - 20:43

  • #1
  • Opp

    herr_kjær 02.November.08 - 20:43

  • #1
  • Opp

    Hei. Sitter og tenker på drømmebilen da, og har nå i mange år vært svak for karossoriet til Opel Manta A.. Og har da noen spørsmål til dere med litt mere kunnskap om Manta enn meg. Har ingen planer om og kjøre med en orginal 1,6liter forgassermotor fra 1970 ca, og ser det er mange som har byta til 2,0/2,2Liters motorer.

    Fra hvilken bil er det mest gunstig og hente motor fra? Og hva må en ha med seg? Ledningsnett, girkasse etc? Og hva krever det for og få godkjent detta? Regner med at bremser må forbedres, hva mer? Og når jeg først er igang med motorbytte så tenker jeg og legge litt mere i det, som og få tak i polyforinger til hele understell, coilovers og legge over til hydrauliske bremser bak også, vill da ha en bil som er relativt stiv og som går sånn tålig greit så det er mulig og få ut ræva på bilen uten at det ligger is ute..

    Har kikka litt rundt etter coilovers til manta, men finner ikke noe? Er det noen som har linker til det? Hvis noen har linker til polyforinger også så hadde det vært flott, vansklig og finne "gromdeler" til de eldre bilene..

    takker for svar!

    mvh. herr_kjær
    Mad_Maxx

    Mad_Maxx 02.November.08 - 21:12

  • #2
  • Opp

    Mad_Maxx 02.November.08 - 21:12

  • #2
  • Opp

    Får ikke noen coilovers som er godkjent, kjøp fjører hos www.fahrwerke.de 85\70 er passe senk ;) Handle dempere hos gasolin.no, polyforinger husker jeg ikke for øyeblikket, bremser er hydrauliske rundt om (på alle biler sia 50 tallet? :D) Motor så skaffer du en 2.4 fra Omega A, eller 2.2 fra Rekord E, hiv på ventilerte skiver og kalipere foran fra Rekord E 2.2 og, så får du godkjent bilen til 150 hest med papirer fra Opel :) Handle så et sett dobble forgassere til motorn fra her http://www.krause-re...s&g_id=5&b_id=1 og en kvassere kam fra ENEM.se og høvl av toppen litt, så har du brukbart med motor til å begynne med ;) Sperre kan vel være greit og, skaff original sperre fra Manta B, eller kjøp ny hos Quaife eller annen produsent
    herr_kjær

    herr_kjær 03.November.08 - 14:46

  • #3
  • Opp

    herr_kjær 03.November.08 - 14:46

  • #3
  • Opp

    Tusen takk mad_maxx
    det var en god og utfyldene oppskrift! men 75/80 senk :wonder: jeg skal jo bruke den på vintersføre også :P og ikke som brøyteplog :P har du noen bilder av den på så mye senk?

    ja da blir det kanskje drømmebil til våren da, fikk vite av læreren min at det står 2stk oppi nabobygda som skal selges, står helt i deler men begge er komplette.. så hvis eier ikke har noe hast med og selge så kjøper jeg nok de til våren.. så er det bare og starte oppbygging :)

    men la oss si omega 2,4 motoren, må jo ha med girkassa fra omega da? og åssen går det da med akslinger og knuter osv. for og overføre til bakaksel? må plukke fra litt av hvert og bygge opp dit eget da eller kan en bruke orginale kassa fra manta? læreren min var jo også veldig lysten på at jeg skulle hive i en turbo og lade på 0,5bar da.. hehe

    og ett dumt spørsmål, kan ikke alt så spørr for og lære.. sperre? hva vill det si? ved det har med bakaksel og gjøre men hva er funksjonen? vet at noen sveiser sperre så bilen trekker på begge hjula konstant men er vell kanskje ikke det du mente? :D
    Thor-Eivind

    Thor-Eivind 04.November.08 - 23:07

  • #4
  • Opp

    Thor-Eivind 04.November.08 - 23:07

  • #4
  • Opp

    jøss, er det flere med intresse for gamme opel i risør altså :)

    vinterkjøring av manta a er ikke aktuelt så det skal du ikke bekjymmre deg for. den er alt for tøff og sjelden til å ødelegges sånn. men apex 60 er et fint senkesett på manta a. kombinerer du det med bilsteing eller spax dempere har du ett understell som er mer enn bra nokk for en gatebil.

    hvor står disse bilene da og hvem er det som har de?

    jeg ville heller gått for en 2,2e eller aller helst en 2,oe fra manta gsi da den skal være litt kvassere selv om 2,2 har mer volum og derfor har større potensiale. angående girkasse så kan du bruke den orginale, men jeg ville heller gått for en getrag 240 fra manta b gsi eller rekord-e. da må du ha ny mellomaksel men det lager du enten slelv eller kjøper ferdig avbalansert fra unikardang i oslo. dette er ikke dyrt heller.

    angåede spærre så har ikke manta b spærre men diffbrems. en spærre er helt fast som en sveisa spærre mens en diffbrems har lameller som presses sammen med pådrag er dermed låser bakdiffen gradevis. men det finner du mye bra om på howstuffworks.
    Mad_Maxx

    Mad_Maxx 05.November.08 - 4:49

  • #5
  • Opp

    Mad_Maxx 05.November.08 - 4:49

  • #5
  • Opp

    Sperre er da det vanligste ordet man hører, hehe... Menes at ved hjulspinn, så "låser" da bakakslingen seg til en viss grad, slik at du ikke spinner bare på 1 hjul :) Ved bruk av en 2.4 motor, ville jeg brukt 5 trinns girkassen fra en Rekord E 2.2\manta GSE med 5 trinns\Opel Monza\Senator A. Den heter Getrag 240, og er bedre enn den R25 kassen som står på 2.4 originalt. Du kan også oppgradere 4 trinnskassen som står i manta a originalt, er mye å velge mellom, kommer an på kontantene det, hehe.. ;) Men ei Getrag 240 burde ikke koste mer enn ca 1000-2000kr :) 85\70 senk fra KAW er ikke så mye, slipper at den henger på ræva, hehe... 60mm senk fra Apex senka mer enn 80mm fra KAW, på manta\ascona b ;) 2.4 er noe dau originalt, men er fordi den har den lateste kammen som har stått i noen opelmotor, hehe... Kvassere kam livner bra opp :) Er mest potensiale i den, pga motorvolum.

    Kan vel nevne at det kommer et nytt norsk firma på markedet ut på nyåret, kalt TrimTech, virker som kapable folk :) Ville også ha blitt med i opel motorsport club norge, mye å finne ut på forumet der :) www.opelmotorsport.com
    Thor-Eivind

    Thor-Eivind 05.November.08 - 22:48

  • #6
  • Opp

    Thor-Eivind 05.November.08 - 22:48

  • #6
  • Opp

    det heter diffbrems, en sperre er hel stum når den er koblet inn eller hvis du har sveisa diffen eller spole. er sikkert pirkete men...

    kan også legge til at omega girkassa ta veldig mye plass og er egentlig ikke så gunstig i de gamle opelene.
    herr_kjær

    herr_kjær 06.November.08 - 16:01

  • #7
  • Opp

    herr_kjær 06.November.08 - 16:01

  • #7
  • Opp

    jøss, Thor eivind, du er her også ja :P kunne vell regne med det.. vet ikke om du husker meg fra MP? hmmm/Kjær var nevnet..
    de bilene var vell i eie av en eller anna pedersen oppi gjerstad.. men har ikke forhørt meg noe serlig mere om det enda, pga. uaktuelt før til våren.. har ikke garasjeplass/låve etc. så gidder ikke ha sånt stående i gården med snø og dritt..

    hehe, tjæ, enig at de er sjeldene og kanskje ikke budre vinterkjøres, men nå tenker jeg ikke på og herje de i stykker om vinteren, men som bruksbil :P men må nok se..

    og takk til dere begge for gode og utfyldene svar på både undestell og diff/sperre :) nå ble jeg betraktlig klokere på det ;) ang. opelmotorsport så skal jeg se om jeg ikke havner der også etterhvert, men lurer på om jeg ikke skal realisere litt først ;)



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt