Gå til innhold

E85 spareprosjekt.. Lønsomt?

Ranger emnet


Fres

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å leker litt med tanken på å konvertere til E85 med hondata, vil gjerne har litt synspunkter på denne og gjerne andre sine priseksempler om jeg har regnet helt feil.

 

Jeg vil konvertere til e85 pga billigere bensin da jeg kjører en god del..

 

Har satt opp følgende regnestykke.. Bare fram og tilbake til jobben dette her

 

Vanlig blyfri 95

 

50mil i uken med literpris i snitt på kr 11 gir måndespris på kr 2200,-

DVS ca 26 400,- i året OMG!

 

E85

Har sett snittpriser på ca 7kr i oslo-lørenskog området

Kr 1400 pr mnd + ca 20% økning i driftstoffforbruk = 1680,-

I året blir det da 20 160

 

I tilegg må jeg ha Hondata S300 og nye dyser+ en til å hjelpe meg med map, 7000kr?

Da havner jeg på ca 2700 første året, altså samme som om jeg skulle kjørt 95

 

Neste år igjen har jeg ikke lenger kostnaden av hondata ilagt, dvs at jeg kan spare kr 7-10 000,- på

å konvertere til E85.

 

Er det bare å kjøre på? Eller er det andre ting jeg må ta hensyn til?

 

Pratet med BT, var ikke noe jeg måtte gjøre med de, jeg måtte omregistrere eventuelle effektøkningener hos tollvesenet og bestille en time hos BT etter det slik at jeg fikk skrevet inn en rad i vognkortet der det står at den er godkjent ombydg til E85, tilfelle kontroll sa gubben hos BT.

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om at du har sett snittpriser på 7kroner for E85. Den koster 8.59 hele tiden i Østlandsområdet og 8.63 i det statoil mener er distriktene (f.eks. Trondheim).

 

Jeg tror du bør regne 30% ekstra drivstoff. Det teoretiske er høyere, men i praksis ligger det som regel på 30%. Jeg ligger rundt 25% ekstra, noe mindre om vinteren pga høyere bensininnblanding. Klart at du med datasprut har gode muligheter til å pushe det litt. E85 tåler f.eks. magerkjøring i langt større grad enn bensin.

For øyeblikket er det ikke stort å tjene på å kjøre på E85, jeg pleier å regne break-even med 11kroner for bensin, noe lavere hvis man tanker i Sverige, men der har mye av gevinsten forsvunnet av høyere E85-pris og dårligere kronekurs.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du får samme utgifter men en helvetes tungstartet bil når det er under 5 grader.

Startet min ved 0 grader her om dagen med "sommer blend" og det tok nesten 5 min.

Den beste grunnen til E85 er effekt, da spesielt på turbobiler.

Frem til 5K rpm kan du legge på 10 grader med fortenning og få merkbart bedre effekt.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om at du har sett snittpriser på 7kroner for E85. Den koster 8.59 hele tiden i Østlandsområdet og 8.63 i det statoil mener er distriktene (f.eks. Trondheim).

 

Jeg tror du bør regne 30% ekstra drivstoff. Det teoretiske er høyere, men i praksis ligger det som regel på 30%. Jeg ligger rundt 25% ekstra, noe mindre om vinteren pga høyere bensininnblanding. Klart at du med datasprut har gode muligheter til å pushe det litt. E85 tåler f.eks. magerkjøring i langt større grad enn bensin.

For øyeblikket er det ikke stort å tjene på å kjøre på E85, jeg pleier å regne break-even med 11kroner for bensin, noe lavere hvis man tanker i Sverige, men der har mye av gevinsten forsvunnet av høyere E85-pris og dårligere kronekurs.

 

Så du mener da at jeg egentlig havner på ca det samme i driftskostnader som jeg ville ha gjort med å kjøre på 95?

 

Pluss at jeg vil få vansker med kalstart.. hmm, hva er vitsen da?

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldstartsproblemene kan løses relativt enkelt. Det er bare å legge på litt mer kaldstartsanrikning.

Hvor mye man tjener og taper avhenger av bensinprisen, og den er jo ikke så høy for tiden. Jeg kjører uansett på E85, siden jeg liker å ha bedre bunndrag og roligere motorgange.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen få ting til du skal tenke på. Det er at pakningene på den orginale bensinpumpa kansje ikke tåler E85. Drivstoff rørene tåler dem E85.

 

Kaldstart ser jeg noen nevner. En løsning jeg ser noen bruker er å lage en varmblokk av med hjelp av Defa Varmup deler for å forvarme E85en slik at du får start. Uten varming av E85 når det er kaldt har du rett og slett problemer med å starte. Biler i dag som har flexifuel har også forvarming av E85 for å få start på bilen, eller at bilen går på 96oktan til bilen er varm nok til å fyre E85.

 

I snitt så koster det like mye pr.mil med E85 som 96oktan. Men du får en bil som går bedre og renere. Du blir jo på en måte miljøvenlig :P

 

Er du ute etter effekt så er det en rimelig måte å få litt mer pulver for en rimelig penge.

 

Tenker selv på å bygge en prosjekt bil der den skal mappes til å gå på E85.

Lykke til!

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsport hadde en test for noen mnd. tilbake hvor E85 bilen i praksis sparte mange kroner pr. mil i forhold til en bensinbil.

Forbruket var langt mindre enn 30% mer ved deres målinger for dalgidagskjøring hvor det er mye delgass og cruise.

Man kan kjøre magrere og med mere dreiemoment på lavere turtall.

Dette gjør at man kan kjøre bilen mer effektiv måte som bidrar til mindre forbruk.

Den største utfordringen du får er å lage et map på ECU som nyttiggjør seg av E85 sine egenskaper.

Motorvarmer skal ha en positiv effekt på kaldstart med E85.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen få ting til du skal tenke på. Det er at pakningene på den orginale bensinpumpa kansje ikke tåler E85. Drivstoff rørene tåler dem E85.

 

Kaldstart ser jeg noen nevner. En løsning jeg ser noen bruker er å lage en varmblokk av med hjelp av Defa Varmup deler for å forvarme E85en slik at du får start. Uten varming av E85 når det er kaldt har du rett og slett problemer med å starte. Biler i dag som har flexifuel har også forvarming av E85 for å få start på bilen, eller at bilen går på 96oktan til bilen er varm nok til å fyre E85.

 

I snitt så koster det like mye pr.mil med E85 som 96oktan. Men du får en bil som går bedre og renere. Du blir jo på en måte miljøvenlig :P

 

Er du ute etter effekt så er det en rimelig måte å få litt mer pulver for en rimelig penge.

 

Tenker selv på å bygge en prosjekt bil der den skal mappes til å gå på E85.

Lykke til!

 

Materialproblemene med E85 er oppskrytt. Det har jeg skrevet lange utledninger om her før.

Alle FFV-biler jeg vet om leveres med motorvarmer som standard, men er ikke avhengig av å bruke den. Ingen FFVer jeg vet om har to tanker for å starte på bensin og så switche til E85.

Forvarming av fuelrailen vil ha noe begrenset effekt, siden den høye flowraten gjennom fuelrailen gjør at den forvarmede bensinen ganske kjapt forsvinner tilbake i tanken (med mindre man har, eller bygger om til, dead end fuel rail). Det er diverse Petter Smart-prosjekter beskrevet på etanol.nu.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo blandetanke litt. Hive på 25% e85 på tanken (eventuelt mer om du tør) og resten bf95.

Kjørt dette på bilen min en del, uten noen problemer.

 

I tider hvor bensinen er billigere enn E85-pris x 1.3, er lønner dette seg ganske godt hvis en bare tenker økonomi, siden lavinnblanding i området 20-30% gjerne ikke medfører forbruksøkning, men det er trøttsomt å drive med blanding.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår