Gå til innhold

BILTEMA - olje

Ranger emnet


Axelshei

Anbefalte innlegg

Så lenge olja oppfyller de spesifikasjonene som er påkrevd for din bil er det ingen grunn til å ikke kjøpe der. Biltema eier ingen oljefabrikker, så den er nok identisk med enkelte andre oljemerker. Det er mye som er dårlig på biltema, men ikke alt. Er bilen din en gammel haug som ikke er verd noe, er den olja mest sannsynlig mer enn bra nok.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jo vært tatt opp ørten ganger før.

Biltema sin olje har kommet best ut i test i enkelte tester der de har hatt med olje fra flere forskjellige, og kjente, leverandører.

 

Biltema sin olje tappes på Statoil sitt oljeraffineri, så du vil få akkurat den samme oljen om du går og kjøper en dunk på Statoil, for fire ganger prisen.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljer er underlagt visse krav til spesifikasjoner bl.a. for å kunne blandes i andre motor oljer uten problem. Det er rett å slett dumt å kjøpe dyr olje, dersom du kan få tilsvarende på biltema (med samme specs). Men det er klart noe i det at billig er dyrt å kjøpe, men slik er det ikke lenger. Før kosta et knippe fastnøkler en ukeslønn, nå får du like bra til 10dels prisen.

 

Selv kjøper jeg hos en lokal oljeprodukt forhandler jeg kjenner i 25 liters dunker med billig olje, og de er like bra som andre oljer! Å gå å kjøpe en liten oljekanne til 5-600 kroner er helt bortkasta for den vanlige mann!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sin olje tappes på Statoil sitt oljeraffineri, så du vil få akkurat den samme oljen om du går og kjøper en dunk på Statoil, for fire ganger prisen.

 

Det stemmer ikke helt.

Statoil tapper olje etter spesifikasjoner fra Biltema, det er forskjell på addetiver og raffineringsgrad (har sjekket).

 

Vi hadde en tid mange biler inne på verkstedet med høyt oljeforbruk og store mengder gråhvit gørr inni toppdekslene, samtlige gikk på Biltema/Rema oljer.

 

Har også vært en del tilfeller der man har brukt Biltema olje på VAG long life oppsett, eneste gangen jeg har sett en relativt ny passat 2.0 tdi med helt oppspiste kammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tid mange biler inne på verkstedet med høyt oljeforbruk og store mengder gråhvit gørr inni toppdekslene, samtlige gikk på Biltema/Rema oljer.

 

 

Da er det to muligheter:

1) Biltemaolje gir gråhvitt gørr under toppdekselet og høyt oljeforbruk.

2) Gamle slitne motorer som er mottagelige for å få gråhvitt gørr under toppdekselet og har høyt oljeforbruk går ofte på biltemaolje, siden det vil koste like mye som bilen å kjøpe finolje.

 

For meg er 2) mer sannsynlig enn 1).

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble henvist til en test lenger oppe her.. Fjern pris delen av den testen og se hvem som kommer best ut da.. Ikke sikkert utfallet forandrer seg. Men har fått et intrykk av at mange tester blir tildels avgjort ved pris delen av testen. Biltema vant jo en test av bilpleie produkter, der var prisen en del av testen. Og der scora selvsagt biltemaen bra.. Holdbarhet mener jeg og huske den score mindre bra på. Så da er det en vurderings sak om man skal kjøpe billig 2 ganger eler dyrt 1 gang..

 

Poeng:billig er ikke alltid best og man får hva man betaler for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart. Nå skal det sies at jeg bare har hatt billige biler da, hvis man f.eks har en porsche cayenne, så bør man kanskje vurdere bedre olje. Men til vanlige biler, som aldri blir banekjørt og slikt så funker det gull

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale biltema olje på generell basis på grunnlag av at "motoren ikke stogga på min golf -84 mod" er vel å dra den litt for langt. Prøvde helsyntetisk 5w-40 biltema olje i vinter og da begynte det å krakle i motoren straks det begynte å bli minusgrader. Kanskje man ikke bryr seg om sånt, men ved slike kaldstarter oppstår mesteparten av slitasjen på motoren, såfremt man ikke kjører rally eller belaster motoren meget hardt når den er varm. De andre oljene jeg har brukt av type 5w helsyntetisk har startet fint ned til minus 10 - 25C uten denne kraklingen.

Når det er sagt skal man i teorien kunne bruke Biltemaoljen uten noen problem om den støtter spesifikasjonene som forespørres av produsent.

Prøvde også billig fina olje-skvip fra Smartclub, men den viste seg å smøre dårlig ved hard kjøring.

Så nå går det i mer anerkjente oljemerker med rett viskositet, dyrere selvsagt, men da er jeg iallfall sikker på at motoren vil vare lenge og uten effekttap, behov for reperasjoner etc.

Billig forsikring og jeg slipper å bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en motor som har gått 400 000 km der de 100 000 siste har gått på Felleskjøpet og Biltema olje. Åpnet motoren for ca 20 000 km siden for å slipe ventiler og slipe av litt av toppen, og fikk se at motoren ikke hadde tegn til slipekant i sylinderveggene!

 

Jeg kjøper heller den dyreste Biltema oljen enn den billigste Castrol oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår