Gå til innhold

Bilkjøp, men hva?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

Takk for mange gode svar:)

 

Hondaen er spennende. Jeg tror nok det er bilen som gir mest kjøreglede. Men interiøret er litt kjipt, den er trang, og jeg lurer på hvor lenge den motoren holder? Med 240 hk på 2 liter, og rødmerket på over 9000 rpm? Men det er jo Honda, det borger for kvalitet.

 

Ellers er meningene delte, ser jeg. Ikke overraskende. Men forbausende få som vil ha Boxter? Er det noe med dem, eller er det nettopp ikke det? Er det bedre å satse på en mye eldre Carrera, da?

 

BMW'n kan jeg like. Den har litt av alt, egentlig. Uten å være best i noe? Det er egentlig ingenting jeg direkte misliker med den. Den skal prøves.

 

Ingen har nevnt Volvoen heller... men det kan jeg forstå bedre. Den passer ikke inn i dette segmentet, det er kun fordi jeg liker Volvo at den er med i vurderingen. Men jeg tror den passer best til kravet om helårsbil.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

honda har jo bygd motorer på den måten siden 80-tallet, og de er faktisk godt kjent for god driftssikkerhet på disse motorene også. Se bare på integra,crx og div civicer som har rundt 100hk per liter originalt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar:)

 

Hondaen er spennende. Jeg tror nok det er bilen som gir mest kjøreglede. Men interiøret er litt kjipt, den er trang, og jeg lurer på hvor lenge den motoren holder? Med 240 hk på 2 liter, og rødmerket på over 9000 rpm? Men det er jo Honda, det borger for kvalitet.

 

Ellers er meningene delte, ser jeg. Ikke overraskende. Men forbausende få som vil ha Boxter? Er det noe med dem, eller er det nettopp ikke det? Er det bedre å satse på en mye eldre Carrera, da?

 

BMW'n kan jeg like. Den har litt av alt, egentlig. Uten å være best i noe? Det er egentlig ingenting jeg direkte misliker med den. Den skal prøves.

 

Ingen har nevnt Volvoen heller... men det kan jeg forstå bedre. Den passer ikke inn i dette segmentet, det er kun fordi jeg liker Volvo at den er med i vurderingen. Men jeg tror den passer best til kravet om helårsbil.

 

Jeg har 260 hk på 1,3 liter....snart 400

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 260 hk på 1,3 liter....snart 400

 

Jada. Poenget var ikke hvor mye hk du kan få ut pr liter, da er det mange som slår denne. Men det er juks å ta med Wankelmotorer i den konkurransen..

Smart'n min har jo 117 hk pr liter den også, og lar seg lett skremme over 150. Men det koster altså levetid.

 

Men med det høye turtallet til Hondaen høres det slitsomt ut. Derfor jeg lurte. Jeg har lite kjennskap til Honda's motorer, og uttaler meg på generelt grunnlag. Men det er imponerende tall hvis de opprettholder driftssikkerheten.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid min -04 honda civic type R i en mnd ca nå og på vanlig kjøring er det ikke et problem med lyd, eller jo med 2,5 eksos og en lyddemper er det ikke spesielt "byggefelt vennlig" lydmessig. Men slitsomt blir det ikke før marsj farten passerer 110 i min bil i alle fall.. I 6 gir og i 90km/t har jeg 2750rpm ca.. Men akslerasjon er uansett en bråkete affere.. Man har heller ikke mulighet til og beholde førerkortet særlig lenge om man drar den til sperra hele tiden... Eneste som er litt uheldig igjen da med VTEC er at man må til sperra for og havne i VTEC etter giring. MEN når det er sagt, jeg er vel så godt som aldri over 5000rpm tur retur jobb.. (VTEC innslag på 6000rpm) utvekslingen på girkassa har mye og si. Føles sterk på lavt turtall selv om effekten ligger langt der oppe. Dette da sett i forhold til min gamle bil, en 2001 nissan primera med SR20DE motor på 140 hester og 196nm

 

-olje peiling mellom sevicer er viktig.

-ikke kjøre hardt før motoren er varm

- 3 ting må være på plass før man får VTEC slår inn: olje trykk, vanntempratur og man må ha mere enn 30km/t

-Det og være innom alle girene ser også ut til og være viktig med tanke på synkroniserings ringer. Dette gjelder i alle fall min bil.

 

 

meld deg inn på forumet på http://www.club-honda.org/ og se på folks erfaringer med S2000 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer krypende, sakte med sikkert. Lysten. Nettsøkene blir tettere, og stadige fy-faen-så-fin høres over tastaturet. Argumenter spisses og tilpasses. Lysten til å - kjøpe BIL.

 

Jeg har følgende krav til kjøretøyet:

Cabriolet, bakhjulstrekk, ikke eldre enn 10 år, pris fra 200-350k, høy kvalitet, må kunne brukes som helårsbil, høy entusiastfaktor, lavt verditap. Stor motor er ingen nødvendighet. Passe kompromiss mellom tøft og tørst er greit.

 

Jeg har sett på følgende lekre kjøretøy som passer mer eller mindre bra til kravene:

 

Porsche Boxter - jeg vet det er fattigmanns-porsche, men den er fiiin. Åsså er det Porsche.

 

BMW Z4 - mye bil for pengene, rå bil. Kjøremaskin.

 

Volvo C70 cab - passer ikke helt inn med feilhjulstrekk, men den desidert vakreste Volvoen. Svensk kvalitet ligger mitt hjerte nær.

 

Noen som har erfaring å dele om disse kjøretøyene? Både på godt og vondt? Eller noen andre biler i samme kategori som bør sjekkes ut?

Får ikke C70 som firehjulstrekk da? Funker det, eller må den trekke bare bak?

 

Er det krav til årsmodell/km-stand?

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krav til årsmodell/km-stand?

 

Helst ikke eldre enn 10 år. Km-stand bør være under 100k.

 

Jeg tror jeg ordla meg litt klønete når det gjelder Hondaen. Jeg tåler å høre motoren. Det er jo bare mmmm å høre når man drar på. Jeg var mer bekymret for om motoren tåler meg.. Eller har tålt tidligere eiere for den skyld. Men det ser ut som om disse VTEC-motorene ikke har spesielle problemer med levetid, så da faller det argumentet.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke bør velge Boxter er at det står Porsche på alt som er av deler du måtte trenge. Og stpr det Porsche på noe, ja da koster det mye! (På tv programmet "Fifth Gear" hadde dem forøvrig en test med en hel del biler i det segmentet du leter i, og da vant Boxter. Det var den beste allround bilen. Eneste bakdelen var høye driftkostnader.

 

Bakdelen med Honda sine turtallsmaskiner, er at du må ha rimelig høyt turtall for å få litt moment. Husker autofil testa S2000. Du måtte ligge klar på 2.gear med 8000o/min for i det hele tatt tenke på å kjøreforbi noen. (Nå er ikke autofil verdens beste kilde til info, men dem har et lite poeng)

 

Z4 er vel den beste "kose" bilen, Boxter den beste bilen om du har råd, S2000 den ultimate om du er på jakt etter adrenalin på fire hjul (etter min mening da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke eldre enn 10 år. Km-stand bør være under 100k.

 

Jeg tror jeg ordla meg litt klønete når det gjelder Hondaen. Jeg tåler å høre motoren. Det er jo bare mmmm å høre når man drar på. Jeg var mer bekymret for om motoren tåler meg.. Eller har tålt tidligere eiere for den skyld. Men det ser ut som om disse VTEC-motorene ikke har spesielle problemer med levetid, så da faller det argumentet.

 

Det er nok slik at en motor som tar ut en såpass høy toppeffekt og det ved høye turtall (en 2-liters sugemotor er avhengig av turtall for å yte 240 hk) er utsatt før høyere belastning og dermed mer slitasje enn en "silkemyk" sekser med høyere volum og lavere effekt. Honda er ingen smågutter innen turtallsmaskineri, så de har nok sørget for at den holder en god stund. BMW er heller ingen motormessig lettvekter, så det er vanskelig å velge her.

 

Det ligger forresten en BMW Z4 2,5i på Finn i rett prisklasse. Den har 192 hk og automatgir og ser meget fin ut. Skulle jeg valgt mellom denne og en Honda måtte jeg nok få hjelp av spåkone :)

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15019897&sid=xz1cabJlUpi002569&WT.svl=Link

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Honda er litt mer street racer, høyt turtall er så rått;) Men Z4 er utrolig deilig å sitte i, man sitter passe lavt i den og. Ville da gått for en Z4M siden det faktisk er en kul bil som går bra. De andre modellene går bra de og, men er litt daffe. Du kan tenke deg med en M3 motor i en liten roadster flytter den seg ganske fort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode argumenter her nå. Takk, folkens.

 

sandersen: Lotus Elise er et konsept jeg liker veldig godt. Men den vil jeg ikke ha av en eneste grunn: Du får ikke med deg annet enn tannbørsten på tur. Jeg liker bilferie, og dermed er den utelukket. En Lotus Europa kunne vært noe, men da sprekker budsjettet.

 

Gulars: Godt poeng med Porschen. Høye driftsutgifter er absolutt et drawback.

At Hondaen må ha turtall for å dra forbi skulle jeg nok lært meg å leve med.

Jeg er enig i vurderinga av BMW'n som beste "kosebil", eller noe sånt. Som jeg har sagt før, har jeg inntrykk av at den er bra på det meste, og ikke dårlig på noe.

 

Reodor F: Den annonsen er allerede lagret. Hardtop, 192hk.. Den er verdt en titt.

Når det gjelder foretrukket motor, er det vel valg mellom to vidt forskjellige konsept. Jeg ville foretrukket Hondaen på bane, men BMW-sekseren innbiller jeg meg er best allround. Hva med drivstoffutgifter? Hondaen går vel kanskje billigst på normal kjøring, eller?

 

EvilE30: Z4M er vel i en høyere prisklasse enn jeg hadde planlagt. Men gøy hadde det vært..

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår