Gå til innhold

Previa tett oljesil i motor

Ranger emnet


bjok53

Anbefalte innlegg

En liten oppdatering fra min erfaring: Jeg fikk byttet turbo for to uker siden (kostet meg ca. 27 000 alt i alt) og jeg føler at bilen går greit nå, men sitter jeg på en udetonert bombe? -blir det neste at motoren raser? Vi planlegger å kjøre til Italia i påsken men kan vi stole på at motoren klarer turen? Ser at Toyota sier de ringer rundt til alle eiere av Previa, venter i spenning på at de ringer meg.Toyota må ta tak i dette og bytte både oljesil og pakninger til dysene + eventuelle andre feil.

 

Hvilke utbedringer gjorde verkstedet for 46.000 for deg Bionor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til alf-ma

Mot alle odds så gikk ikke turboen fløyten. Det betyr at de byttet "bare" shortblokka med alt av tilbehør.

En nabo hvis turbo gikk fløyten for noen måneder siden fikk anbefalt å bytte dysepakningen også. De torde derimot ikke å beholde bilen, og byttet den hos Toyota inn mot en Auris. Det viste seg senere at Toyota måtte bytte hele motoren også, så jeg vil på det sterkeste anbefale å bytte dysepakningene, samt rense oljesilen før avreise.

Her er detaljert oversikt over hva som ble byttet, inkl delenummer:

 

1140027120 Komplett ny shortblokk kr 21779,63

 

0411127071 Gasket Kit, Engine

1111527011D0 Gasket, Cylinder

90915300038T Oil filter for diesel

1514927010 Pakning

1510427050 Strainer Sub-Assy

1356829035 Registerreim

1350527010 Styrehjul Registerreim x2

1354027011 Kjedestrammer

0888082729NO 5W30 Syntetisk Motorolje PFE

2325627010 Ring, fuel injector

9672119017 Ring

0882600080 Sealer

5345526010 Brakett

9091905053 Div deler

91511B0614 Div deler

1547627020 Pipe, turbo oil

9017722001 Mutter

Sum diverse deler 8453,33

 

Arbeid 15762,04

 

Til sammen 46.000

Ikke spør hva alt er, men nå virker den, noe jeg stoler på at den gjør LENGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en Previa 2.0 D4d 2005 modell. Vet ikke om noen har opplevd motorhavari på så nye modeller?

JEg har 0 greie på bil. Men i hvertfall: flere forbipasserende har kontaktet meg og advart meg mot dette problemet. Dette førte til at jeg kontaktet mitt lokale Toyota verksted (STavanger). De bekreftet at de kjente til problemet, og svarte med at de nå følger opp dette på alle hovedservicer med å gå inn med et "kamera" som de kan analysere oljesilen for å sjekke om den har begynt å tette seg. De anbefalte ikke å skifte disse pakningene uten videre. Dersom de evt oppdager at silen tetter seg, så bør jeg gjøre det. Jeg bestilte en slik "kamera" analyse umiddelbart - uten at de fant noe urovekkende.

Ellers mente de at å følge normale oljeskift intervaller - så vil dette problemet være minimalt.

JEg bruker forresten ikke Toyta (pga avstand). Kontaktet derfor mitt lokale verksted. De hadde også hørt om problemet. De har vurdert å skaffe et slikt kamera. MEn dersom jeg tar servicen hos dem - kan de "flushe" oljen (gammel regner jeg med?) for å se etter samme problem.

De sa også det samme mht å følge oljeskift intervaller.

Vet ikke om noen har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Previa 2.0 D4d 2005 modell. Vet ikke om noen har opplevd motorhavari på så nye modeller?

JEg har 0 greie på bil. Men i hvertfall: flere forbipasserende har kontaktet meg og advart meg mot dette problemet. Dette førte til at jeg kontaktet mitt lokale Toyota verksted (STavanger). De bekreftet at de kjente til problemet, og svarte med at de nå følger opp dette på alle hovedservicer med å gå inn med et "kamera" som de kan analysere oljesilen for å sjekke om den har begynt å tette seg. De anbefalte ikke å skifte disse pakningene uten videre. Dersom de evt oppdager at silen tetter seg, så bør jeg gjøre det. Jeg bestilte en slik "kamera" analyse umiddelbart - uten at de fant noe urovekkende.

Ellers mente de at å følge normale oljeskift intervaller - så vil dette problemet være minimalt.

JEg bruker forresten ikke Toyta (pga avstand). Kontaktet derfor mitt lokale verksted. De hadde også hørt om problemet. De har vurdert å skaffe et slikt kamera. MEn dersom jeg tar servicen hos dem - kan de "flushe" oljen (gammel regner jeg med?) for å se etter samme problem.

De sa også det samme mht å følge oljeskift intervaller.

Vet ikke om noen har noen kommentarer til dette?

 

Selv har jeg fått telefon fra mtt lokale Toyota verksted, i det som virket å være en organisert ringerunde, der de anbefalte skifte av dysepakninger. Nå har jeg riktignok en -02 modell. Kanskje vurderer de faren annerledes på en -05 modell?

Generellt kan det være problematisk å få oppfølging fra et Toyota verksted om en ikke har beyttet dem i tidligere service- arbeid, om ulykken først skulle være ute..dette kan nok slå inn, selv om det i prinsippet er fritt å benytte uavhengige verksted som følger fabrikkens vedlikeholdsprogram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Motor på min Previa stoppet for meg nå og jeg venter spent på dommen fra Toyota, hvordan gikk det med deg EBL 1981? Fikk du mer problemer? Hva kostet det å få byttet turbo? Anbefalinger?

 

Turboen byttet jeg selv i fjor høst. Den virker som den skal....problemet nå er at 2 av dysene er defekte og må byttes. Dysene ble målt på verksted og hadde verdier langt utenfor toleranseverdiene. Selv etter at motoren ble kjørt på dyserens, sank kun verdiene litt. Det som er rart er at dysepakningene ble byttet ifjor sommer/høst...Dersom dysene da har blitt tatt av, skal det ikke rare støvkornet til for at dysen blir ødelagt. Skifte av 2 stk. dyser koster meg ca. 10000....snart er det på tide å bytte Previaen...lurer fryktelig på hva den neste feilen som oppstår er?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er ny på forumet. Jeg har en Previa 2005 modell som jeg kjøpte bruktimportert fra Tyskland i 2008. I mars 2011 opplevde jeg de problemene som av mange er beskrevet over, nemlig at bilen går i nødmodus og trekker dårlig (km 130 000). Sjekket koder hos Jæger (Bergen), og de sa at jeg kanskje måtte skifte styringsventil (som de renset for meg). Kjørte glad og fornøyd frem til for 2 uker siden (langtur fra Bergen til Jotunheimen), og det samme skjedde. Sjekket hos Jæger, og samme kode. De sa at turbo måtte skiftes (kr 30 000), samt at jeg måtte muligens skifte noen dyser ca kr 6 000 + et eller annet med oljesil ca kr 6 000. Skjønte lite før jeg leste på internett og på dette forumet.

 

Har i alle år vært fan av Toyota og at knirkefrie biler (corolla og 3 Avensiser). Irriterende at dette ikke er en garantisak. Men det som vil irritere meg mest, er om jeg bruker ca kr 40 000 på bilen, og jeg får samme problem til neste år. Noen som har noen råd her? Leser at noen får problemene tilbake, og det er ikke lovende.

 

Det dumme er at jeg liker bilen, og det er ikke mange 7 setere med god plass og kjærekomfort der ute. De andre er stort sett for små, og Sharan og Galaxy er vel nærmeste konkurrenter, og de har historisk hatt sitt å slite med, spesielt Sharan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er også ny på forumet og passer godt inn i diskusjon over, Previa Diesel, bruktimportert 2001 modell. Jeg kjøpte den for ikke så lenge siden trass i at jeg hadde hørt om dette. Bilen hadde fått dysekampanje: nye dysetetninger, ny oljesil. Men nå har jeg fått en rar lyd i motoren, regner med det er turboen. Når jeg starter på kald maskin går ting helt fint, men hvis jeg tar turen innom butikken og handler i ca 15 minutt eller så, så er det kommet en lyd i turbo når jeg kjører videre. Vondt å forklare, men som en lys leende ape, eller tropisk fugl eller noe. Lyden ligger i rpm rundt 2000+ til 3000. Lyden avtar etterhvert ved kjøring etter turen innom butikken. Bilen er jo fantastisk, men jeg klarer ikke nyte den. Jeg liker bedre yaris versoen med 1.3bensin.

 

Turbolyden - er det en mekanisk skranglelyd - noen som tør prøve å beskrive den. En kjenning sa at turboproblemer vanligvis gas seg utslag i mye blårøyk, det har jeg ikke. Oljeforbuket ser ellers veldig greit ut, har sunket bittelitt på 2500km

 

Jeg har også fått en "resonans"-lyd som begynner like før 2000 og slutter rett etter 2000 - veldig kort intervall

 

Lyden jeg prøver, etter beste evne å beskrive - noen som har en anbefaling? Den andre lyden - hva kan dette være. Bilen er moden(240000km) for ny registerreim og vannpumpe og skal tas i helgen Setter pris på respons hvis det finnes sjekker jeg kan gjøre, eller grep jeg kan ta, mens den er på svigers verksted.

 

PS: NAVI, hva er det?

Endret av previa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei alle sammen!

 

Nå er jeg også blitt en "heldig vinner" med ødelagt motor pga tett oljesil.

 

Jeg ser at noen har prøvd å engasjere seg. Jeg er villig til å slå meg sammen med dere som har tenkt å foreta dere noe.

 

Er det noen som har fått noe kompensasjon fra Toyota eller noen av verkstedene.

 

Jeg opp opplevde at motor stoppet i tyskland. Fikk beskjed om at turboen måtte fikses. fikk gjordt det for 1,5 år siden. Nå sitter jeg fortvilet med en ødelagt motor.

 

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ett lite tips til dere som må skifte turbo for egen regning, 30k for en turbo er dyrt, og Toyota lager ikke disse selv, ville nok kontaktet noen andre når det gjaldt akkurat turboen, eks. turbopower på Kongsberg er rimelige og flinke på å skaffe turbo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er informasjonssjef hos Toyota Norge, Espen Olsen, som har tatt de sakene som har vært før. Kontakt ham. Det som er viktig er at du kan dokumentere utførte servicer på bilen.Jeg fikk delvis komp. ut fra det jeg kunne dokumentere. Lykke til !

Hei alle sammen!

 

Nå er jeg også blitt en "heldig vinner" med ødelagt motor pga tett oljesil.

 

Jeg ser at noen har prøvd å engasjere seg. Jeg er villig til å slå meg sammen med dere som har tenkt å foreta dere noe.

 

Er det noen som har fått noe kompensasjon fra Toyota eller noen av verkstedene.

 

Jeg opp opplevde at motor stoppet i tyskland. Fikk beskjed om at turboen måtte fikses. fikk gjordt det for 1,5 år siden. Nå sitter jeg fortvilet med en ødelagt motor.

 

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår