Gå til innhold

Skulle selge bilen - om håndpenger og depositum

Ranger emnet


245tic

Anbefalte innlegg

For første gang er jeg uenig med deg på dette på forumet.

Han går nok ikke under selv om han ikke får tilbake de 5000 kronene han har gitt bort.

Det er noe som heter å ta ansvar for egne handlinger.

 

Jeg hevder ikke å sitte på fasiten her, men jeg synes vi bør drøfte selgers tapsbegrensningsplikt. Vi bør se litt på både kjøpsloven og avtaleloven og ikke bare sende ut et sleivskudd som sier "Fy faen for en taper, behold pengene!"

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel å anse som avtalt når man faktisk betalte 5000 kr.

 

Det er slike folk som gjør det til en høyst tvilsom fornøyelse å selge bil. Slike og de som tror de har 5 års full garanti på en bil til 30 lapper

 

Jo du må ikke missforstå sånn sett:)

Diskusjon er ordet:p

 

Tanken bak tvilen min er heller at fyren faktisk ga fra seg 5000kr og da må han jaggu ha tenkt å kjøpe bilen. Derfor noe forståelse tilbake til han. Lufter bare tankene igjen jeg :)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøpslovens kapittel VII ser vi følgende:

 

§ 51. Innledende bestemmelse.

 

(1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71.

 

(2) Oppfyller ikke kjøperen sin plikt til å overta tingen, og beror dette ikke på selgeren eller forhold på hans side, gjelder isteden reglene i §§ 55, 57 (2) og 58.

 

(3) Selgerens rett til erstatning og rente faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

§ 52. Rett til oppfyllelse ved å kreve betaling. Avbestilling.

 

(1) Selgeren kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Dette gjelder likevel ikke så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor kjøperens kontroll og som han ikke kan overvinne.

 

(2) Avbestiller kjøperen ting som skal tilvirkes særskilt for ham, kan selgeren ikke fastholde kjøpet ved å fortsette tilvirkingen, gjøre andre forberedelser til leveringen samt kreve betaling, med mindre avbrudd ville føre med seg betydelig ulempe for ham eller risiko for at han ikke får erstattet tap som avbestillingen medfører. Kan selgeren ikke fastholde kjøpet, utmåles erstatning for tap som følge av avbestillingen i samsvar med reglene i kapittel X.

 

(3) Er tingen ennå ikke levert, taper selgeren sin rett til å kreve oppfyllelse om han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

§ 53. Rett til oppfyllelse ved å kreve medvirkning til kjøpet.

 

Om selgerens rett til å kreve oppfyllelse av kjøperens plikt til å medvirke til kjøpet gjelder § 23 tilsvarende.

 

§ 54. Heving når kjøperen ikke betaler.

 

(1) Selgeren kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling dersom kjøperens kontraktbrudd er vesentlig.

 

(2) Kjøpet kan også heves dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen innen en rimelig tilleggsfrist som selgeren har fastsatt for oppfyllelse.

 

(3) Mens tilleggsfristen løper kan selgeren ikke heve, med mindre kjøperen har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen.

 

(4) Er tingen allerede overtatt av kjøperen, kan selgeren bare heve dersom han har tatt forbehold om det eller kjøperen avviser tingen. Et internasjonalt kjøp kan likevel heves uten slikt forbehold, for så vidt hevingen ikke har betydning for den rett tredjemann, derunder kjøperens bo, har til tingen.

 

§ 55. Heving når kjøperen ikke medvirker.

 

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

 

(2) Kjøpet kan også heves når kjøperen innen en rimelig tilleggsfrist som selgeren har fastsatt for oppfyllelse,

 

(a) ikke medvirker til kjøpet, eller

(b) ikke overtar tingen i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

 

(3) Mens tilleggsfristen løper kan selgeren ikke heve, med mindre kjøperen har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen.

 

§ 56. Levering etter hvert.

 

(1) Skal selgeren levere etter hvert og kjøperen betale eller medvirke i tilsvarende poster, og det er kontraktbrudd fra kjøperens side ved en enkelt levering, kan selgeren heve for denne levering etter reglene i §§ 54 og 55.

 

(2) Gir kontraktbruddet selgeren god grunn til å rekne med at det vil inntre kontraktbrudd som vil gi hevingsrett ved seinere leveringer, kan han på dette grunnlag heve for disse leveringer dersom det skjer innen rimelig tid.

 

§ 57. Erstatning.

 

(1) Selgeren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse med betalingen fra kjøperens side. Dette gjelder likevel ikke så langt kjøperen godtgjør at forsinkelsen skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor kjøperens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 27 (2) og (3) gjelder tilsvarende.

 

(2) Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at

 

(a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet, eller

(b) kjøperen ikke i rett tid overtar tingen etter § 50 bokstav (b), i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med tingen.

 

§ 58. Opplysningsplikt om hindring.

 

Hindres kjøperen i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal han gi selgeren melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får selgeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at kjøperen fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan selgeren kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide.

 

§ 59. Selgerens frist for å heve.

 

Er kjøpesummen betalt, kan selgeren ikke heve kjøpet med mindre han gir kjøperen melding om det:

 

(a) ved forsinkelse, før han fikk vite om oppfyllelsen fra kjøperens side, eller

(b) ved annet kontraktbrudd, innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til kontraktbruddet, eller etter at rimelig tilleggsfrist som følger av § 55 (2) er gått ut.

 

§ 60. Spesifikasjon.

 

(1) Skal kjøperen bestemme tingens form, mål eller andre egenskaper og han ikke gjør det til avtalt tid eller innen rimelig tid etter å ha fått oppfordring fra selgeren, kan selgeren selv gjøre det i samsvar med hva han må anta er kjøperens interesse. Dette hindrer ikke selgeren i å gjøre gjeldende andre krav som han har.

 

(2) Selgeren må opplyse kjøperen om de spesifikasjoner han vil bruke og gi kjøperen en rimelig frist til å endre spesifikasjonene. Gjør ikke kjøperen dette i tide etter å ha fått selgerens melding, blir selgerens spesifikasjoner bindende.

 

Videre ser vi i kjøpslovens § 70 følgende:

 

§ 70. Plikt til å begrense tap. Lemping av ansvaret. Internasjonalt kjøp.

 

(1) Den part som påroper kontraktbrudd fra den annens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmer han dette, må han selv bære den tilsvarende del av tapet.

 

(2) Erstatning kan settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige part ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i liknende tilfelle, og tilhøva ellers.

 

(3) I internasjonalt kjøp omfatter erstatningen bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet, i lys av forhold som parten kjente eller burde ha kjent til på avtaletiden. Erstatningen i slikt kjøp kan ikke settes ned etter andre ledd.

 

Avslutningsvis vil jeg trekke fram avtalelovens § 36:

 

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt fyren tilbudet om 2500 tilbake på nytt i første omgang, med tanke på at 5000 blir litt i urimeligste laget sånn helt uten videre. Men lagt det fram sånn at han skjønner at du har undersøkt at du har lov til å beholde hele beløpet, og at det kommer til å bli ditt neste trekk om han ikke godtar å møtes på halvveien.

Men uansett hvilket beløp du måtte betale tilbake, sørg for vitner eller en god kvittering på hvem pengene er fra/til og for hva. Sånn at han ikke kommer enda en gang og skal kreve tilbake pengene! Bedre føre var når det gjelder sånne truende typer.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpslovens § 57:

 

§ 57. Erstatning.

 

(1) Selgeren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse med betalingen fra kjøperens side. Dette gjelder likevel ikke så langt kjøperen godtgjør at forsinkelsen skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor kjøperens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 27 (2) og (3) gjelder tilsvarende.

 

(2) Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at

 

(a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet, eller

(b) kjøperen ikke i rett tid overtar tingen etter § 50 bokstav (b), i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med tingen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpslovens § 57:

 

Jeg tolker dette dit hen at selger har all rett til å holde tilbake deler eller evt alt av håndpengene da kjøper sa han skulle ha bilen, ga instrukser om å vaske samt fjerne soting, og så skulle han betale det resterende senere samme kveld. Og så gir han ikke lyd fra seg før to dager etter og da kommer han med at han ikke skal ha bilen likevel fordi han var blakk?!

Tror ikke det er forsinkelser av kjøpers lønn/trygd det menes med i denne paragrafen.. Han hadde inngått en avtale, og å komme med at han plutselig er blakk syns jeg ikke holder mål.

 

Jeg tror enten så prøver han dette som en talentløs form for pruting, at han håper at han skal få bilen for 5 raske ved å lage nok kvalme.

Eller så handler han før han tenker igjennom hva han gjør, og vet om han egentlig har råd eller ikke. Og i dette tilfelle er det selger som blir den lidende part. Og i så tilfelle vil nok det fungere som en fin lærepenge til evt en senere handel at "kjøper" taper ihvertfall deler av håndpengene sine.

 

 

Samt at selger får dekket opp for tapt salg, tapt tid/jobb, soting og det man kaller tort og svie.

 

Man leker da for svarte ikke butikk!

Min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt av han å ska gå videre med det, for er vanskelig for han å bevise at han faktisk har gitt deg 5k,

bare gi han tilbudet om halvparten tilbake, og si at viss han ikke godtar det, så er han velkommen til å gå videre med det, også henviser du til en eller anna paragraf som var over her om at du har god grunn til å beholde pengene.

 

og en anna ting, du kjøper ikke noe før du ikke veit om du har råd, det er jo bare idiotisk!

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hevder ikke å sitte på fasiten her, men jeg synes vi bør drøfte selgers tapsbegrensningsplikt. Vi bør se litt på både kjøpsloven og avtaleloven og ikke bare sende ut et sleivskudd som sier "Fy faen for en taper, behold pengene!"

 

Neida..jeg sier ikke at han er en taper, men måten kjøper vil "løse" dette på synes jeg blir helt feil.

Greit, jeg kunne ha strekt meg slik at han hadde fått tilbake halvparten av den forhåndsbetalte summen, men han forlanger jo tydeligvis å få tilbake alt, noe som blir helt feil.

Han burde sette seg selv i selgers posisjon og deretter tenke over hva han mener er riktig.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du har mailen hans så kan du sende over utklippene fra lovdata og se om pipa får en annen lyd. vis han vil ta det videre så kan han jo gjøre det. Men hvordan skal han gjøre det?

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen folkens. ser nå ut på alle innleggene her osv at jeg burde HVERTFALL beholde halvparten av pengene han ga meg. Så jeg skal si det til han idag at, jeg kan gi deg tilbake halvparten godtar du ikke det får du ingen ting. så spør jeg bare om mail adressen hans å sender lovdata innlegget til han :-).

Har fortsatt ikke ringt noen spesielt intriserte på bilen :-(.

mange som var intrisert når bilen lo under (NY) på annonsen-..

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjenta meg selv en siste gang:

 

Jeg finner det overveiende sannsynlig at selger har krav på erstatning her. Denne erstatningen må selger beregne ut i fra de tap han har hatt, herunder omkostninger til ny kunngjøring på finn.no el. Det kan være 2500 kroner, men det kan også være mer eller mindre. Dersom sotingen som ble fjernet var ulovlig i utgangspunktet er jeg noe tvilende til at denne kostnaden kan erstattes.

 

Videre har som sagt selger en plikt til å begrense sitt tap ved å forsøke å selge bilen på nytt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg beholdt alle pengene. Syns du har strukket deg langt som tilbød 2500 tilbake. Finn ut hvordan han skal gå videre med saken. Hvis han er av typen som maser med advokat tar det jo ca en time før han før en regning på etpar tusenlapper, og er du sta litt til, koster det han fort 5 lapper i advokathonorar, hvis han er den typen:) Hvis han har noen tjenester utestående fra en kompis i hells angels, bør du kanskje vurdere å gi tilbake alt. Men ikke før!! kommer han trekkende med politi ellerno, kan du be han bevise at du har fått noe som helst. Så vidt jeg kan lese ble det ikke gitt kvittering for de 5000 kr? Forbrukerkjøpsloven gjelder forresten ikke mellom 2 forbrukere, som det ser ut som dere er. Den gjelder mellom forbruker og en profesjonell part. Ingen av dere 2 kan vel sies å være spesielt proffe når det kommer til å kjøpe/selge bil;)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår