Gå til innhold

Skulle selge bilen - om håndpenger og depositum

Ranger emnet


245tic

Anbefalte innlegg

Jeg vil nok tro at selger bør returnere depositum minus de omkostninger han har hatt. Det er jo ikke slik at selger skal tjene på slike avlysninger, kun få dekket sine kostnader, og eventuelt tapt fortjeneste!

 

For første gang er jeg uenig med deg på dette på forumet.

Han går nok ikke under selv om han ikke får tilbake de 5000 kronene han har gitt bort.

Det er noe som heter å ta ansvar for egne handlinger.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sa til han at: jeg har tenkt litt, jeg har ikke fått noen intrisserte kjøpere etter jeg aviste de 3andre som virkelig var intrisert. Altså nå sitter jeg fortsatt med bilen jeg virkelig måtte kvitte meg med for over 1uke siden. (har en annen bil).. Så jeg sa at jeg beholder halvparten av de pengene du ga meg. Er jo egentlig du som har driti deg ut pga du sa selv både i tlf å under 4øyne at du henter bilen dagen etter eller par dager etter. Men så ringer han heller 3dager etterpå å sier han desverre har ikke råd til å kjøpe den alikvel så her er Kontonr mitt bare overfør tilbake nå eller ikveld du så beklager jeg bryderiet. Da sa jeg: Nei du ga meg håndpenger, det var for at jeg ikke skulle SELGE bilen videre å jeg holdt avtalen min!!! nå har ikke du holdt din, jeg beholder halvparten.... Fikk som svar: Overfør ALLE pengene tilbake hvis ikke du har lyst til å gå videre med dette.. Pengene burde være på min konto i morgen!!!!

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen på nytt,

 

Se hva du får for den

 

Får du mindre enn dere avtalte må opprinnelig selger dekke dette og ekstra kostnader, som feks annonser på nytt, tapt arbeidsfortjenste for deg osv.....

 

Resten av håndpengen burde du returnere IMHO

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si til han at du beholder pengene til du har fått solgt bilen men du vil likevel ha igjen litt pga arbeid du har lagt i bilen...

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg til det du allerede har gitt ham tilbud om, 2500,-. MEN hvis han hadde nektet på det og fortsatt å bråke med meg, så hadde jeg bare tatt allt. Ikke pokker om jeg hadde revet soting, vasket bil og sagt fra meg 3 interesserte kjøpere pga denne dusten, og så skal han liksom bare kunne kreve allt tilbake og bare glemme det?! En avtale er en avtale! Du holdt din del, han brøt sin del. Du er fair og tilbyr han halve tilbake, han krangler videre. Da hadde jeg tatt allt hvis han ikke går med på å møtes på halvveien. Du gikk glipp av potensielle kjøpere, og har hatt ekstra bryderi. Spør Juristen her på forumet da, under Juridisk. Hør hva HAN mener om saken..

 

Han har en egen tråd der (Juridiske spørsmål) litt nedpå sida der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener også. Men da kommer han å sier. Bare gi meg tilbake pengene, å skal vi begynne å krangle så går vi utifra hva som står i kontrakten.!! Men i kontrakten står det bare kjøpsum: Kontant og kontonr mitt. så hvis han ikke hadde alle pengene på konto i morgen så gikk han videre med dette. Hva skal han gå videre til??????

 

Veldig kjedelig når han sier han tar bilen også kommer han 3dager etterpå å sier han ikke har råd. Idiot

 

Han har ingenting å gå videre med. det er heller du som har grunn til det. Han har jo kjøpt bilen ifølge kontrakten, og da må han overføre de resterende pengene til deg, ellers bryter han kontrakten, og da er det plutselig du som kan saksøke han:p hehe

1995 Mercedes-Benz C180 W202 (solgt)

1995 Audi S6 2.2tq automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han skal i det minste betale ny soting!."

__________________

Citroën Xantia - Pioneer - USamps - REaudio - Evus

 

 

__________________________________________________

 

 

Ja helt enig! Mitt absolutte minimumskrav hadde blitt å sendt fyren til Biltema og handlet inn ny solfilm, som han skulle fått stått der og lagt på sjøl, til jeg hadde vært fornøyd med resultatet! DA skulle han ha fått tilbake ALLE pengene, hvis han hadde fått et nogenlunde brukbart resultat. Som hadde stått i samsvar med hvordan det var i utgangspunktet selvsagt.. Da hadde han i det minste hatt litt ekstra bryderi for dumskapen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere hvordan Østlandske Bilauksjon gjør det:

 

http://www.bilauksjon.com/info.asp?page=1

 

5. Kjøper må betale minimum kr. 5.000,- i håndpenger, pr. bil på auksjonsdagen. Restbetaling og avhenting må gjøres innen førstkommende onsdag kl. 17:00.

 

6. Dersom noen av bilene ikke blir betalt og avhentet i henhold til pkt. 5 , eller annen avtale inngås, ansees innbetalte håndpenger som tapt.

 

 

Crifo:

http://www.crifo.no/login/i3/detail.asp?Photo_ID=10

Dersom kjøper av en eller annen grunn trenger mer enn 5 dager for innbetaling av kjøpesum, må min. kr. 10.000,- i håndpenger innbetales straks etter inngått kjøpsavtale til Crifos klientkonto. Dette gjelder objekter med avtalt kjøpesum f.o.m. kr. 15.000,-. For objekter med avtalt kjøpesum inntil kr. 15.000,-, må det innbetales håndpenger på kr. 3.000,- .

 

OBS! Etter 5-dagersfristen er det kjøpers ansvar å holde bilen/objektet forsikret.

 

Dersom budgiver trekker seg fra inngått kjøpsavtale, kreves budgiver kr. 5.000,- + m.v.a.

 

Så hvorfor gjøre det noe annerledes.??

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere hvordan Østlandske Bilauksjon gjør det:

 

http://www.bilauksjon.com/info.asp?page=1

 

5. Kjøper må betale minimum kr. 5.000,- i håndpenger, pr. bil på auksjonsdagen. Restbetaling og avhenting må gjøres innen førstkommende onsdag kl. 17:00.

 

6. Dersom noen av bilene ikke blir betalt og avhentet i henhold til pkt. 5 , eller annen avtale inngås, ansees innbetalte håndpenger som tapt.

 

 

Crifo:

http://www.crifo.no/login/i3/detail.asp?Photo_ID=10

Dersom kjøper av en eller annen grunn trenger mer enn 5 dager for innbetaling av kjøpesum, må min. kr. 10.000,- i håndpenger innbetales straks etter inngått kjøpsavtale til Crifos klientkonto. Dette gjelder objekter med avtalt kjøpesum f.o.m. kr. 15.000,-. For objekter med avtalt kjøpesum inntil kr. 15.000,-, må det innbetales håndpenger på kr. 3.000,- .

 

OBS! Etter 5-dagersfristen er det kjøpers ansvar å holde bilen/objektet forsikret.

 

Dersom budgiver trekker seg fra inngått kjøpsavtale, kreves budgiver kr. 5.000,- + m.v.a.

 

Så hvorfor gjøre det noe annerledes.??

 

Det er viktig å merke seg at i tilfellene ovenfor er det avtalt slike betingelser på forhånd.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener fremdeles at du skal beholde alle pengene når han oppfører seg sånn som det der.

 

DU har strekt deg langt ved å tilby han halvparten tilbake, tar han ikke imot dette så får det være han sitt problem og du bare glemme han og hele saken.

 

Han er bare ute etter å skremme deg ved å si at du MÅ gjøre det ELLERS må dere ta saken videre, du har ditt på det rene.

 

MEn fra nå av burde man kanskje skrive det i kontrakten at det er betalt 5000 i kontanter som håndpenger og kjøper har til den og den datoen til å betale resten ellers blir bilen solgt til nestemann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener fremdeles at du skal beholde alle pengene når han oppfører seg sånn som det der.

 

DU har strekt deg langt ved å tilby han halvparten tilbake, tar han ikke imot dette så får det være han sitt problem og du bare glemme han og hele saken.

 

Han er bare ute etter å skremme deg ved å si at du MÅ gjøre det ELLERS må dere ta saken videre, du har ditt på det rene.

 

MEn fra nå av burde man kanskje skrive det i kontrakten at det er betalt 5000 i kontanter som håndpenger og kjøper har til den og den datoen til å betale resten ellers blir bilen solgt til nestemann..

 

+1

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår