Gå til innhold

Skulle selge bilen - om håndpenger og depositum

Ranger emnet


245tic

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I den bransjen jeg opererer bruker vi begrepet "saklig avlysningsgrunn". Dersom kjøper avlyser kjøpsprosessen uten saklig grunn anses kravene til erstatning å være oppfylt. Da er det to former for erstatning det kan være snakk om:

 

1. Negativ kontraktsinteresse

Selger skal stilles som om han ikke hadde deltatt, noe som betyr at han skal få dekket de kostnader han hadde ved å delta

 

2. Positiv kontraktsinteresse

Selger skal stilles som om han hadde fått kontrakten, noe som betyr at han skal få dekket fortjenesten

 

Selger har dog en viss plikt til å redusere sitt tap ved å bidra til at varen blir solgt på annen måte.

 

Hvorvidt disse reglene fullt ut kan benyttes ved transaksjoner mellom private er jeg usikker på, men jeg vil tro at det er noe å hente her.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal beholde alle pengene, er som resten her sier at det er penger som skal forhindre deg i å selge den videre, og som garranterer at han skal ha den. vil han ikke ha den får det bli han sitt problem.

 

Mener jeg leste at du også rev av sotfilm og vaska bilen etter han sa han skulle ha den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold rubbel og bit.

Jeg hadde ALDRI gitt de pengene tilbake når han viser en så lav form for seriøsitet ovenfor deg.

Han ga deg pengene som en form for garanti, og da nytter det ikke å komme tilbake noen dager senere og si at "jeg har ikke råd til å betale de resterende 4000,- for bilen, men kan jeg få tilbake pengene jeg har gitt bort"? Tulling.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt rått å beholde alt, det går da tross alt an å vise litt forståelse - dog, det kommer jo selvsagt også an på hvordan kjøper har oppført seg. Et alternativ kunne jo være å si at han enten fikk tilbake halvparten, eller han kunne legge ut for nye annonsekostnader, og få alle pengene tilbake om du får bilen solgt.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt rått å beholde alt, det går da tross alt an å vise litt forståelse - dog, det kommer jo selvsagt også an på hvordan kjøper har oppført seg. Et alternativ kunne jo være å si at han enten fikk tilbake halvparten, eller han kunne legge ut for nye annonsekostnader, og få alle pengene tilbake om du får bilen solgt.

 

Hvorfor synes du det er feil å beholde alt? Det blir ganske kjedelig å selge bil hvis kjøperen skal stille krav som dette til selgeren.

 

Hva er da vitsen med å gi 5000 kr. i forskudd til selger for at han ikke skal selge bilen, for deretter å kreve de pengene tilbake fordi kjøper likevel ikke skal ha bilen? Meningsløst..da kunne han heller ha droppa å gitt de pengene i forskudd hvis han ikke var sikker på om han virkelig skulle ha bilen.

Du kjøper vel ikke en vare hvis du ikke har penger til det?

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold pengene. Har du i tilegg fjærnet soting, så koster det fort 5000,- å få på ny soting hos noen som driver med det. Derfor er dette penger som skal dekke for tapt salg, og ikke minst for at du har fjærnet sotingen på rutene.

 

Hva er det vedkommende skal gjøre? Trolig bare noe han sier for å presse deg.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv betalt depositum på en bil jeg skulle kjøpe, og om jeg da ikke skulle ha bilen hadde ikke jeg krevd tilbake pengene for de var ment for å holde av bilen til jeg hentet den. Behold pengene for tort å svie!

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold pengene for tort å svie!

 

Tort og hva ?

Du motargumenterer denne med "proff soting" regner jeg med.

 

Da kommer jeg igjen: Proff soting på en bil til 11500kr?

 

Finito der.

 

Nå må dere gi dere, hvor er moralen/forståelse (u name it) her egentlig? Kan hende fyren dret seg skikkelig ut og ombestemte seg av utallelige grunner som vi ikke kjenner til.

 

Beholde pengene? ja det kan du gjøre forsåvidt, hvem hindrer deg?

Jeg hadde levert de tilbake for å slippe å ha noe å gjøre med en slik person..men det er MEG bare.

 

Ring tilbake til noen av de som ville kjøpe bilen, kan hende de er interesserte enda?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer=) du fikk mer for bilen enn du hadde tenkt=)

Bare du får solgt den en gang til da=)Håndpenger er håndpenger...

Han kan ikke bare kreve tilbake pengene han har gitt deg så lenge han har sagt han skal ha den.og dessuten har han vel skrivd under på salgsmld?saken er klar mener nå jeg...behold pengene.har ikke tro på at han kommer langt med dette.men nå er ikke jeg noen jurist heller så er kanskje lurt å sjekke dette generelt?kanskje??

senka jetta er tøft=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at folk ikke lærer... når det er snakk om beløp under 35.000kr så er det å betale der å da i cash. hvis det blir gitt noen tusen lapper her å der kan allt skje, noe som det gjorde her... det er både en lære penge for selger å kjøper her. beholde 2500kr for brutt kontrakt og gi de andre 2500kr tilbake til kjøper, er bare fair and square det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at selger bør returnere depositum minus de omkostninger han har hatt. Det er jo ikke slik at selger skal tjene på slike avlysninger, kun få dekket sine kostnader, og eventuelt tapt fortjeneste!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår