Gå til innhold

lotus eller ikkje?


prayordie

Anbefalte innlegg

heisan. har tenkt mye på å bytte bil. å elise friste mye,veldig mye! men mange har sakt at e ikkje børr kjøp elise på grunn av motor trøbel, heller kjøp nå anna en lotus. speedster eller bmw-z. den elisen e har sett på har rover motor. så er de noen av dere som har hatt elise ei stunn å vil gji me noen tips før e kjøper,de har vert svert kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Har ikke hatt noen problemer med motoren min, k-serie.. Er generelt en veldig grei bil å leve med som gir maaange gleder.

 

Min er forsåvidt tilsalgs, og ved kjapp avgjørelse veldig gunstig da jeg snart setter den til lagring

 

Alt er relativt, jeg har hatt en del kødd med mine rovermotorer, men je gahr lært av mine feil, og vet akkueat hva man kan gjøre for å forebygge HGF's (Topppaknings brudd).

 

Knakende morsom bil, lyden ifra roveren står i stil iallefall inni cupeen mens man er ute å kjører.

 

Min andre rover motor vra hentet inn ifra en løpsbil, og den var en smule ustabilt hardt trimmet, så der tok det som kunne ta kvelden fort, men husk at når man vipper 220hk på rover k-platformen så er man på den maksimale grensen for effekt på 1.8l slagvolum. (ca 254hk er absolutt mest effekt i disse motorene her uten noen form for lystgass og overlanding.) i min så var det 224hk på svinghjulet ved 8350rpm ( den hadde 231hk ved 8800rpm som var Race-Redline)

 

Uansett, tilbake til topic, bytt til en 82C termostat, sikeklig alu-radiator med alu-ut og innløp, den orginale radiatoren klarer fint å kjle ned lettere trimma motorer, men disse har plastikk ut/innløp som kan bli porøse over tid vilket ikke er helt bra, og skift kjølevæske og skyll ut radiatoren en gang i året (fin tid å gjøre dette på er om vinteren, skift olje ofte, og etterminter en oljetemp+oljetrykks måler samt en liten oljekjøler (selv en liten basic en uten termostat hjelper her)

 

Det vil skaffe deg oversikt over de forskjellige variablene, og har du mer penger å svi av, så anbefaler jeg å gå over ifra vanlig vannpumpe til et par elektriske som kan surre å gå i noen minutter mans man er i depo på en bane en glodvarm dag.

 

Uten om dette, så om det er en S1 med keramiske bremser på (MMC) så bytt disse ut til stålskiver, da dem har bedre stoppeegenskaper i norskt klima (og i regn).

 

Er det en S2, så har disste stål-skiver som standard. (Jeg kan anbefale å oppgradere til stål skilver med skrudd alu nad for å få ned litt ufjæret vekt)

 

Er mange gode tips og tricks man kan lære seg selv uten å eie Elise og, bare å lese ett par "Buyers guides" om den bilmodellen på google.

 

Jeg har hatt Elise'n min siden mars 2003, så det begynner å bli noen år siden, og jeg har byttet en god del slitedeler, men ikke bremseskiver enda, da dem ikke slites så fort, har og kun brukt ett sett med bremseklosser og, og 3 dekksett (der ett av de hadde for myke sidevegger slik at bilen kjentes ut som en leddbuss i sving) så snbefaler å sette på litt dyrere gummi på de bilene her, de fortjener det.

 

Ellers så er jeg på min motor nummer 3 nå, og den er en perle. (det er fordi når jeg bytter ut noe så oppgraderes det en smule i samme slengen, det er en sykdom jeg har... :P )

 

Ellers så er Elisen lett å leve med, bruker lite drivstoff i forhold til hvor bra det egentlig går, digg å rive av taket og kjøre når sola skinner, og hysterisk morsom og rask på bane.

 

Forsikringsmessig så er den og snill, og veiavgifta er lik for biltypen personbil.

 

Morosomste bilen jeg noen sinnne har kjørt må være Lotus Elise.

Har kjørt biler med mer effekt og mer akkselerasjon rett frem, men som helhet i klassen sportsbil så er den overlegen til det aller meste der ute.

 

Og skulle rover-skrekken ta knekken på lysten, så kan du få de kjøt med Toyota motorer og, alt ifra 130hk til 265hk alt ettersom hvor mye penger du vil betale.

 

(Jeg hadde gått for entry level 130hk yota motor, og brukt litt penger på sikkelige justerbare coilovers og justerbare stabstag/oppgragerte toelink stak bak, og litt bredere felger og sikkelige rdekk - og om du virkelig er gal, nye hjulnav i alu, samme som sitter på løpsvariantene, noen til og med med centerbolt. :) )

 

Motor er ikke alt, men det er morro med litt extra pulver. :)

 

Uansett, lykke til i avgjørselsen, håper jeg ikke har skremt deg så alt for mye.

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår