Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Var sammen med ei jente engang, som var hoftedyslektiker.

 

Hun kunne verken skrive eller skreve.......

 

 

 

 

 

:D

 

Da håper jeg for din del at hun ikke hadde kjevedysplasi i tillegg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford'n er en sammensetning av Ford og en... Som It's, på'n suge'n pule'a osv... Så dette er i og for seg riktig. Men dyselektriker var jo genial da!

 

Tilbake til saken.. Det heter ikke kalipter kaliper etc men Caliper som er et eng/am ord og uttales med tjukk K og en mellomting mellom a og æ... sånn for å være flisespikker her...

 

Men en annen ting er å skrive ting på litt dialekt og som man sier dem. je satt på deffekt kallipper å fekk førr mye bræms på eine sia. Noe som ressulterte i at je skar ta gar'n... Men det er jo vanskelig å lese for mange osv

 

Dette var bare for å sette ting noe på spissen, ikke for noe annet... :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford'n er en sammensetning av Ford og en... Som It's, på'n suge'n pule'a osv... Så dette er i og for seg riktig. Men dyselektriker var jo genial da!

 

Tilbake til saken.. Det heter ikke kalipter kaliper etc men Caliper som er et eng/am ord og uttales med tjukk K og en mellomting mellom a og æ... sånn for å være flisespikker her...

 

Men en annen ting er å skrive ting på litt dialekt og som man sier dem. je satt på deffekt kallipper å fekk førr mye bræms på eine sia. Noe som ressulterte i at je skar ta gar'n... Men det er jo vanskelig å lese for mange osv

 

Dette var bare for å sette ting noe på spissen, ikke for noe annet... :D

 

 

Du må nok finne det norske ordet for caliper gitt.

 

I en annen tråd har man kranglet litt om dette:

 

lurer på det samme når det gjelder tempsensorn..

Dog har jeg ikke en "løs" LH2.4 sensor å prøve med.. men går nok bra, allefall med en "gjengeforing" eller hva det nå enn heter.. for å få mindre gjenger..

 

btw: kaliper skrives vell kalipper? :P

 

 

Norske ordet kaliper kommer vel fra det engelske Caliper, f.eks. Vernier Calipers(skyvelære). :)

 

Hehe, litt diskusjon om det er én eller to p'er i kaliper, men bla på wikipedia og en nett-ordliste sto det kaliper(måtte jo forsikre meg før jeg går skråsikker ut med påstander her!;) ). Men det betyr jo ikke at det er riktig for det da. Må bare flire av "kallyptrer" og det som verre er:rolleyes:

 

Selv har jeg foreslått bremseklo ved en anledning:

 

Men kalipter? Ikke så rart, det norske ordet for caliper står ikke i noen ordbøker, men dersom vi skulle oversette det direkte ville jeg vel kalle det kaliper. Eller hva med bremseklo? Eller kanskje sadel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjorde jammenmeg Wikipedia og gitt:

 

Skivebremser

Skivebremsen består av en roterende skive av stål som er festet til hjulnavet og en fastsittende bremseklo (kaliper) som delvis omslutter den fra sidene. Bremsekloen styres også hydraulisk med stempler som skyver bremseklosser mot den roterende skiven. Også her brukes bremsekraftforsterkere. I dagens biler er ofte skivene foran perforerte for at de skal kjøles raskere, mens skivene bak er perforerte. Sportsbiler har oftest perforerte skiver både foran og bak.

 

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skolebøkene mine ble det skrevet kalipper, bremseklo, bremseklave, kalipper (Må skrives med dobbel p pga uttalen mener jeg) stammer fra caliper, fornorsking, bremseklo/klave er norske ord.

Lurer dog på hvor kalypter/kalipter/calypter kommer fra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skolebøkene mine ble det skrevet kalipper, bremseklo, bremseklave, kalipper (Må skrives med dobbel p pga uttalen mener jeg) stammer fra caliper, fornorsking, bremseklo/klave er norske ord.

Lurer dog på hvor kalypter/kalipter/calypter kommer fra.

 

Jeg stemmer nei til dobbel p.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et åpent luft-filter i Passat'n min i mens jeg ventet på at insats-filteret skulle komme til forhandler.

Syns bilen gikk ganske godt med det på, (innbilning?)

men når jeg fikk insats-filteret og satte det i, syns jeg bilen ble mer .... slapp på draget...

 

Kan dette stemme at et åpent luft-filter gir mer effekt en vanlig insats-filter?

-----------------------------------------------------------------

Her er det flere ting og bite seg merke til:

 

Det heter vel strengt tatt innsatsfilter.. osv osv.

 

Ikke store feilen kanskje,men her er vi nådeløse... :D

 

Men syns spesielt betegnelsen 'slapp på draget' var fin!

 

Og ja til dobbel p!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns spesielt betegnelsen 'slapp på draget' var fin!

 

Minner meg om alle variantene av "skjære alle over én kam". Det beste jeg har sett på bilforumet er vel "gre alle med samme kam" :D

 

Se forøvrig artikkel med mange eksempler på misbruk av dette ordtaket her :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om alle variantene av "skjære alle over én kam". Det beste jeg har sett på bilforumet er vel "gre alle med samme kam" :D

 

Se forøvrig artikkel med mange eksempler på misbruk av dette ordtaket her :D

 

 

Eirik

 

Jeg har sett "skyve alle over en kant". Hva i all verden er det folk tenker når de klarer å skrive noe sånt, mon tro?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår