Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Også alle som skryter av påppåff-ventilene sine, pop-off er en sikkerhetsventil på innsuget som de færreste har, for å beskytte motor mot for høyt overtrykk og innsugssystemet mot tilbakeslag.

 

Det dere kaller pop-off er en avlastingsventil, populært kalt dump-ventil.

 

Ser dog ikke problemet med å kalle bilen sin for f. eks. Ford`n.

 

Jeg har noen skriveleifer selv, men har vært oppgitt av andre i årevis.

 

En annen ting.

Alle som skryter av sin MB W124 E230, E230 kom i 96, altså når 124 var ferdig, ikke i produksjon lenger

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dog ikke problemet med å kalle bilen sin for f. eks. Ford`n.

 

Fordi man ikke bruker apostrof eller aksent (altså hverken ', ´ eller `) på denne måten på norsk, selv om de aller fleste later til å tro det. I slike tilfeller skal bindestrek nyttes. Eksempelvis Ford-en, PC-en, TV-en.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om noe vi kaller "punktum"?

 

Å avslutte en setning med meningsløse koloner og halve parantereser er uakseptabelt!

 

Hehe... Riktig festlig. Men hvis det er dét om å gjøre, skal jeg sluke den kamelen, og slutte å bruke smilefjes. I alle fall i denne tråden. Problemet, etter min erfaring, er at dersom man velger å ikke bruke dem når man diskuterer på et internettforum, er det mange som misforstår (med vilje?). Ironi, sarkasme, små humoristiske frekkheter og så videre kan da fort oppfattes på gal måte, ettersom det ikke er så lett å høre stemmeleie eller se ansiktsuttrykk hos en man snakker med på internett.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man ikke bruker apostrof eller aksent (altså hverken ', ´ eller `) på denne måten på norsk, selv om de aller fleste later til å tro det. I slike tilfeller skal bindestrek nyttes. Eksempelvis Ford-en, PC-en, TV-en.

 

Det er vel litt feil? TV-en og PC-en fordi det er forkortelse. Flertallsformen på norsk av Ford er jo enkelt og greit Forden. De stedene man bruker apostrof på norsk er for eksempel hvis man skriver på'n istedenfor på den.

Du bringer forresten fram et gullkorn, jeg digger de som bruker aksent som apostrof og motsatt :)

 

Du eller noen andre her kommer vel snart til å påpeke at Ford også kan være en forkortelse :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt feil? TV-en og PC-en fordi det er forkortelse. Flertallsformen på norsk av Ford er jo enkelt og greit Forden. De stedene man bruker apostrof på norsk er for eksempel hvis man skriver på'n istedenfor på den.

Du bringer forresten fram et gullkorn, jeg digger de som bruker aksent som apostrof og motsatt :)

 

Du eller noen andre her kommer vel snart til å påpeke at Ford også kan være en forkortelse :D

 

 

Eirik

 

"Forden" er ikke noe egennavn og skal følgelig ikke skrives med stor bokstav. Enten blir det "Ford-en" eller "forden", om du liker å kalle bilen din det. Men i praksis er det nok annerledes, de fleste ville godtatt "Forden".

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forden" er ikke noe egennavn og skal følgelig ikke skrives med stor bokstav. Enten blir det "Ford-en" eller "forden", om du liker å kalle bilen din det. Men i praksis er det nok annerledes, de fleste ville godtatt "Forden".

 

Ford er navnet på ett bilmerke, altså ett egennavn(det er også oppkalt etter ett etternavn)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forden" er ikke noe egennavn og skal følgelig ikke skrives med stor bokstav. Enten blir det "Ford-en" eller "forden", om du liker å kalle bilen din det. Men i praksis er det nok annerledes, de fleste ville godtatt "Forden".

 

Er du helt, helt sikker på dette? Jeg våger herved å antyde noe så grovt som at du blander sammen når man setter sammen ord og når man har bestemt entall substantiv. Det er korrekt at man bruker bindestrek når man slår sammen to ord og det ene er egennavn, som for eksempel Ford-motoren (bilmotoren). Men når man har et egennavn man skal anvende i bestemt entall behøver man ikke noen bindestrek, da du ikke slår sammen to ord.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det offentlig akseptert når jeg har noe imot den måten å skrive på? Jeg skulle ønske jeg hadde den egenskapen du har. Må jaggu være flott å være talsmann for offentligheten. :D

Så lenge det finnes en populær nettside som omhandler BMW og heter bimmers så er det vel akseptert.

Det er ikke dermed sagt at du behøver å like det. Fotball er populært det og, men jeg liker det ikke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår