Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

sliter selv med orddelings feil, aner ikke hvorfor, har aldri hatt problem med det før, men det begynte å kommer for et par år siden... Rare greier.

 

Men irriterer meg grønn over folk som skriver feil med og eller å. Verste av alt, det er en enkelt hoved regel. Skal du gjøre noe, så skriver du med å, du drar ut for Å fiske. Skal "sette" sammen ord, du drar ut for Å fiske OG jakte...

 

Jeg mener, dette lærte vi i barnehagen for svarte..

 

Men skrivefeil, som folk som skriver f.eks. umbraco istedenfor unbraco, finner jeg ikke irriterende, siden dette er noe øyet mitt glir over, men OG og Å feil, det er som gift for øya. Grøss.

 

ta fatt, selv så jeg en feil i posten min, lar den være jeg. Så har dere noe å kose dere med. ;P

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt initiativ, Reodor :)

 

Det er verdt å merke seg at tråden neppe er startet for å sjikanere dem som lider av dysleksi i større eller mindre grad.

 

Imidlertid er det så mange som skriver ufattelig dårlig norsk her, at jeg nekter å tro at samtlige lider av dysleksi. I så fall må det ha blitt smittsomt siden jeg gikk på skolen :) Og/å, orddeling (samskriving), punktum, stor forbokstav, da/når osv er helt banale og grunnleggende regler som enhver kløne må klare å forholde seg til. Det handler, for de aller, aller fleste, ikke om evner, men om vilje - folk slurver, og gidder ikke å skrive skikkelig. Personlig har jeg store problemer med å ta noen seriøst dersom de ikke gidder å ordlegge seg noenlunde fornuftig...

 

Du mener her altså at orddeling er det samme som samskring. Der er jeg redd du tar feil, fordi det er nemlig særskriving som er det samme som orddeling. Samskriving er grammatisk oftest korrekt, men det finnes unntak som skal særskrives.

 

Hvis vi ser bort fra den lille glippen, er jeg ett hundre prosent enig med deg. Det ér vanskelig å ta folk alvorlig. Forøvrig blir jeg irritert når folk bruker grav aksent der akutt aksent skal brukes og vice versa.

 

Edit igjen..

Jeg mener heller ikke å påstå at jeg er perfekt selv, men jeg tar meg som regel god tid når jeg skriver noe for å få det så bra som det kan bli. Har jeg gjort noe feil, blir jeg glad om noen kan gi meg et hint om hva som er korrekt. :)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener her altså at orddeling er det samme som samskring. Der er jeg redd du tar feil, fordi det er nemlig særskriving som er det samme som orddeling. Samskriving er grammatisk oftest korrekt, men det finnes unntak som skal særskrives.

 

Det har du helt rett i. Jeg mente at det skurret da jeg skrev det, men kom ikke på det riktige. Takk :) *fikset*

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant topic.

Kloke hoder har kanskje allerede sett hva jeg vil uttrykke min frustrasjon om nå. Interresse, interisert, innteresse, innterrisert (denne synest jeg er morsom) osv.

Dette er bare ett av mange ord i det norske vokabular som flertalet ikke kan stave.

Jeg vil anbefale dere å høre sangen "Vi må styrke norskfaget", av "Black Debbath". (legg merke til plassering av punktum her. Ved sitat vil punktum oftest være på innsiden av gåseøynene.)

 

Venlig hilsen snørrunge på 17 som fortsatt har norsk som fag i den offentlige skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel, uten å generalisere for mye her, nå er vel ikke majoriteten av bilkyndige/interesserte særdeles opptatte av å holde norsken intakt og 100% korrekt hele tiden. Jeg vil nok påstå at et norsk bokklubb-forum vil være litt mer pedantiske på korrekturen enn her - men dette forumet er jo ikke det verste man kan komme over. Men, språket i 80% av bilanonnsene på finn/autodb får meg til å ville helle kokende voks nedover spiserøret mens jeg gnir føttene i piggtråd og salt.

 

Vennlig hilsen snørrunge på 19 som gikk ut av den offentlige skolen i vår. :)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjorde jammenmeg Wikipedia og gitt:

Og da siterer du en tråd der de presterer å si

I dagens biler er ofte skivene foran perforerte for at de skal kjøles raskere, mens skivene bak er perforerte

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men irriterer meg grønn over folk som skriver feil med og eller å. Verste av alt, det er en enkelt hoved regel. Skal du gjøre noe, så skriver du med å, du drar ut for Å fiske. Skal "sette" sammen ord, du drar ut for Å fiske OG jakte...

 

Jeg mener, dette lærte vi i barnehagen for svarte..

 

OG og Å sliter jeg faktisk litt med selv. Men tipset ditt var bra, jeg har også hørt at det kan hjelpe å "tenke gammelt"; alt man kan bruke "at" om skal være Å:

 

"En indføring i AT staa OG sove samtidig" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"politi er politi , dengjør hva fan dem vil! hvis dere tror det er gale at dem parker på handi plass, hva mener dere om at politi som kjører med promille ? eller pedofile politer ?!"

 

Dette har en ikke navngitt forumbruker som signatur. Hvor skal jeg begynne? "dengjør, parker, handi plass, politer" - ingen er så dyslektiske, det er utelukkende stusselig slurv.

 

Tror du har sett et spøkelse ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ jir fårhålljsvis faan ti kåss æ skriv,bærre folk ferstår mæ sånn serka!

 

La bilfolk være bilfolk.

Jævla akademikere.(juristfaan)

Hva om folk med dyseleksi liker bil og gjør så godt de kan for å gjøre seg forstått på BF?

Tenk dere litt om...dette er ikke et jævla forpult hællvetes rettskrivingsforum!!!

 

hilsen snørrunge på 20 som ble kasta ut fra skolen flere ganger side 5. klasse.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ jir fårhålljsvis faan ti kåss æ skriv,bærre folk ferstår mæ sånn serka!

 

La bilfolk være bilfolk.

Jævla akademikere.(juristfaan)

Hva om folk med dyseleksi liker bil og gjør så godt de kan for å gjøre seg forstått på BF?

Tenk dere litt om...dette er ikke et jævla forpult hællvetes rettskrivingsforum!!!

 

hilsen snørrunge på 20 som ble kasta ut fra skolen flere ganger side 5. klasse.

 

"La bilfolk være bilfolk" - jeg tror fort du kan hisse på deg en del bilfolk som faktisk skriver korrekt norsk med den kommentaren der. Det er nemlig ikke obligatorisk å fremstå som en førsteklassing selv om man liker bil, selv om du fremstiller det slik.

 

Dette er ikke et rettskrivningsforum, nei, det har du helt rett i. Det er heller ikke et forum om tatoveringer, sjekketriks eller dimmetriks. Det er et bilforum, men det finnes et underforum kalt Stripa - du har kanskje hørt om eller sett det - og der er det fritt frem for å diskutere/omtale ting som ikke er bilrelatert.

 

Man er ikke akademiker eller "juristfaen" selv om man klarer/gidder å skrive noenlunde korrekt norsk. Enkelte har dysleksi, og da er det selvsagt forståelig at de ikke får det helt til, uansett hvor hardt de prøver. Andre gir derimot faen og er stolte av det, og det er bare teit. Uansett er språk og rettskriving noe som engasjerer mange, og da må man få lov til å diskutere det, uten at du skal komme her og fortelle oss hva vi får lov til å snakke om.

 

Du ble neppe kasta ut av skolen fordi du ikke kan skrive, men fordi du er en slubbert som gir faen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra den lille glippen, er jeg ett hundre prosent enig med deg. Det ér vanskelig å ta folk alvorlig. Forøvrig blir jeg irritert når folk bruker grav aksent der akutt aksent skal brukes og vice versa.

Edit igjen..

Jeg mener heller ikke å påstå at jeg er perfekt selv, men jeg tar meg som regel god tid når jeg skriver noe for å få det så bra som det kan bli. Har jeg gjort noe feil, blir jeg glad om noen kan gi meg et hint om hva som er korrekt. :)

 

Like irriterende er det når folk bruker enten accent grave (`) eller accent agiu (´) når de skulle ha brukt apostrof ('). Det bør være svært enkelt å skille mellom aksent og apostrof. Aksenter er diakritiske tegn, og plasseres over eller under bokstaven. Det gjør ikke apostrof.

 

 

Derimot skal jeg ikke påstå at det alltid er like lett å huske når man skal bruke grave og når man skal bruke aigu. Uten å ha undersøkt det, har jeg en følelse av at jeg nok heller mot å bruke aigu litt for ofte. Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at jeg ofte bommer. *undersøke, skjerpe seg* :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvorfor du velger å skrive det på fransk, men jeg har lagd meg en liten regel. (Kanskje lettere å huske om du bruker de norske ordene.)

"Graaav" aksent, kan brukes om "à". A-ene uttales omtrent likt. Akutt aksent er jo da det andre, og kan brukes om personer som heter André. (Her stopper "é-en" opp relativt kjapt, og er derfor akutt.)

 

Apropos apostrof.. Det er faktisk et tegn jeg bruker svært sjeldent. Bruker du det mye selv? Ser det mindre og mindre ellers i tekster også.

 

Edit: Noen som kan se hva som er feil på en knapp som er over hver eneste tråd her på forumet? "Rangèr tråd" 10 poeng til den som løser oppgaven.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår