Gå til innhold

Ripe/Lakk?

Ranger emnet


CarinaXL

Anbefalte innlegg

Var så uheldig å touche en santaFe på en parkeringsplass der alle hadde parkert som idioter trangt som faen. Stor som bilen jeg har er var jeg riktig uheldig og touchet denne SantaFe'n..

 

Skadene på Hyundaien var veldig små, og lar seg mest sansynelig poleres bort, men neida.. her skulle han lakkere og bytte tåkelys siden det var en ørliten ripe i glasset. 5-10 tusen.

 

Uansett så fikk jeg ett stort merke på bilen min, trodde dette var en dyp ripe men i ettertid prøvde jeg med neglen forsiktig og skrape, og det gikk bort... Altså, er dette lakk fra den andre bilen? Hvilket materiale/utstyr bør jeg bruke for å fjerne dette uten å skade lakken min?

 

12012008002.JPG

 

12012008004.JPG

På det siste bildet har jeg skrapt bort litt av dette merket med neglen.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så uheldig å touche en santaFe på en parkeringsplass der alle hadde parkert som idioter trangt som faen. Stor som bilen jeg har er var jeg riktig uheldig og touchet denne SantaFe'n..

 

Skadene på Hyundaien var veldig små, og lar seg mest sansynelig poleres bort, men neida.. her skulle han lakkere og bytte tåkelys siden det var en ørliten ripe i glasset. 5-10 tusen.

 

Uansett så fikk jeg ett stort merke på bilen min, trodde dette var en dyp ripe men i ettertid prøvde jeg med neglen forsiktig og skrape, og det gikk bort... Altså, er dette lakk fra den andre bilen? Hvilket materiale/utstyr bør jeg bruke for å fjerne dette uten å skade lakken min?

 

12012008002.JPG

 

12012008004.JPG

På det siste bildet har jeg skrapt bort litt av dette merket med neglen.

 

Takk.

 

Biltema color cleaner. Rød flaske. Rubbing er unødvendig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig lakkrens - hvilken som helst sort virker. Dette er ingenting å ta skrekken for, for det bør være enkelt som fy å fjerne. Vask døra. Lakkrens på stripa, poler til den er vekk, så boner du døra etterpå med den voksen du pleier å bruke. Du kan prøve med parafin eller petrokjemisk avfetting også. Det kan sikkert fjernes ved å polere med vanlig flytende bonevoks også... bare å prøve...

 

Men dersom du polerer opp lakken din etter du har fjerna det - med normal voks som du bruker til vanlig, så skal det mye til å ødelegge lakken.

 

Men ikke bruk 300 kroner for en flaske maguiars lakkrens hitec nano super duper greie... vanlig fra biltema eller shellen neri gata holder til dette. Ikke noe imot maguiars eller andre merker av dyrer sort - er selv glad i bilpleie, og har arbeidet med det ei stund... men ingen vits i å bruke masse penger på noe som er overdrevent. Som å bruke mercedesen som trillebåre!

 

Men det er da min mening... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt bra tips da! Da virker vel clay også?

 

Jeg for min del forstår ikke hvorfor noen tror at for å fjerne litt overflødig lakk slik som dette her at de må investere på hundrevis av kroner i maguiars produkter eller et annet mercedes merke innen bilpleien. Det holder å bruke en liten billig flaske lakkrens fra biltema her, og litt voks etterpå!

 

Men om du får det vekk med et viskelær, så hvorfor ikke? Må nok kanskje polere området etterpå med voks for å få det optimalt fint igjen, men absolutt dagens tips for meg! :D

 

Å bruke flere hundre kroner på dyre og kjente produkter for en ting som dette er som å skyte mus med kanon!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår