Gå til innhold

Regler i rundkjøring...

Ranger emnet


Mikael1977

Anbefalte innlegg

Det er nettopp dette som er problemet. I teorien skal man i en vanlig rundkjøring med 4 utganger/innganger alltid kunne vite hvor kjøretøyet skal henn før den kommer inn i rundkjøringen. Ligger i venstre, skal til venstre, ligger til høyre, skal rett frem og ligger til høyre med blinklys på, skal til høyre.

 

Dette er vel fasiten så og si.

 

 

Noen som har prøvd å kjøre i en rundkjøring i Nederland forresten? Supprise Supprise!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rundkjøringsregelkunnskaper, eller mangelen på slike, irriterer i svært stor grad her i Bergen. Jeg bor selv på Paradis, og må desverre krangle meg ned på fjøsangerveien sånn innimellom. Men den store rundkjøringen oppå motorveien der som Lidl var før, den makter tydeligvis ikke personene i dette området å følge reglene gjennom. Hver bidige dag er det en eller annen krontulling som absolutt skal krangle seg rett fram selv om ho er i venstre felt. Det er såpass mange som gjør feil der at jeg faktisk måtte fram med teoriboken igjen bare for å få det bekreftet.

 

Jeg funderer på å henge opp ett bilde av en rundkjøring med tydelige markeringer i bare for å irritere disse dimlingene enda litt til. Jeg skulle gjerne ha skiftet frontskjermen, så her vikes det ikke for å si det slik, noe en muligens kan se sporene etter i akkurat denne rundkjøringen (det ligger nok litt BMW strødd utover der etter en frue som ble svært overrasket, hun valgte veikanten istede for bilsiden min desverre, og satt igjen med en ellers så stygg framskjerm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,skjønner at noen kan slite litt med rundkjøringer, men fy faen jeg ble sjokka da jeg var i Elverum i dag.

 

Noen som vet om det er unntakstillstand for den basic høyrevikeplikten der?

 

Kjørte rolig midt inni sentrum og INGEN vika da jeg kom fra høyre,:hvaskjera hadde jeg ikke hatt det travelt hadde jeg fort fått en gylden mulighet for å relakkere fronten på bilen der.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor noen må fortelle omverdenen at de skal videre rundt i rundkjøringen ved å blinke til venstre har jeg aldri skjønt...

 

La oss si du er på vei inn i en mindre rundkjøring, og skal ta til høyre. Samtidig kommer det en kar inn fra venstre som blinker til venstre. Dette betyr at du bare kan vrenge deg til høyre, uten å bekymre deg for hvor denne karen skal.

 

Samtidig er det også praktisk å blinke til venstre om man kjører store kjøretøy, som krever at man har en unaturlig plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du er på vei inn i en mindre rundkjøring, og skal ta til høyre. Samtidig kommer det en kar inn fra venstre som blinker til venstre. Dette betyr at du bare kan vrenge deg til høyre, uten å bekymre deg for hvor denne karen skal.

 

Samtidig er det også praktisk å blinke til venstre om man kjører store kjøretøy, som krever at man har en unaturlig plassering.

 

Jeg er enig da det gjelder store kjøretøy.

 

Da det gjelder små kjøretøy og hadde alle gjort som dem skulle så hadde du jo sett hvor personen skulle utifra plassering i vegbanen.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig da det gjelder store kjøretøy.

 

Da det gjelder små kjøretøy og hadde alle gjort som dem skulle så hadde du jo sett hvor personen skulle utifra plassering i vegbanen.

 

Hvis folk hadde kunnet å plassere seg så. Dessuten kan det være vanskelig å tolke plassering i små rundkjøringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,skjønner at noen kan slite litt med rundkjøringer, men fy faen jeg ble sjokka da jeg var i Elverum i dag.

 

Noen som vet om det er unntakstillstand for den basic høyrevikeplikten der?

 

Kjørte rolig midt inni sentrum og INGEN vika da jeg kom fra høyre,:hvaskjera hadde jeg ikke hatt det travelt hadde jeg fort fått en gylden mulighet for å relakkere fronten på bilen der.

 

det der funderte jeg på i helga som var og.. :S

 

tilbake til rundkjøringer:

hva er det der med at du skal legge deg i venstre fil hvis du skal rett frem så sant den avkjørselen er mer enn 180grader fra der du står? ...noen som skjønte?

er dette en hovedregel, en regel eller bare noe vrøvel jeg har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der funderte jeg på i helga som var og.. :S

 

tilbake til rundkjøringer:

hva er det der med at du skal legge deg i venstre fil hvis du skal rett frem så sant den avkjørselen er mer enn 180grader fra der du står? ...noen som skjønte?

er dette en hovedregel, en regel eller bare noe vrøvel jeg har fått med meg?

 

Hovedregelen er skal du lengre rundt enn rett frem, skal du ligge i venstre felt. Enkelt og greit. 180 grader blir da rett frem, og skal du en antydning til venstre, er venstre felt korrekt å bruke, uanset hvor mange armer rundkjøringen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er skal du lengre rundt enn rett frem, skal du ligge i venstre felt. Enkelt og greit. 180 grader blir da rett frem, og skal du en antydning til venstre, er venstre felt korrekt å bruke, uanset hvor mange armer rundkjøringen har.

 

Nå skal det også sies at da du passerer 180 grader så skal du igjen over i høyre felt i rundkjøringa om jeg ikke tar helt feil?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne er helt føkka! Hvorfor ikke bare ha én svææær rundkjøring isteden for 5 små og én "nesten-rundkjøring" i mitten!?

Så har vi Frankrike der men har vikeplikt når man er inni rundkjøringen.... Viva la france!

 

/M

Skeptisk til den. I høst var jeg i Frankrike for andre gang. Der leide familien bil og vi kjørte mye rundt, og på de strekningene vi kjørte var det masse SVÆRE rundkjøringer tilknyttet mange veier, gjerne 5 stk og enda flere. Slik det var der kjørte man inn i rundkjøringen, og var det folk i rundkjøringa måtte man vente til det var en ledig plass i den, akkurat som i Norge. I allefall traff vi ikke på en rundkjøring som er slik du beskriver den.

 

Bildet beskriver vel også det meste

51678626_126811c3a6.jpg?v=0

 

Roundabout near Falaise, Normandy, France

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår