Gå til innhold

Regler i rundkjøring...

Ranger emnet


Mikael1977

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lenge fundert på hvilke regler som gjelder ved rundkjøring.

Hvis jeg feks. skal svinge venstre, må jeg ikke bruke bruke blinklys når jeg skal inn i rundkjøringen? Skjønner at jeg må bruke blinklys når jeg skal ut av rundisen, men hva med at signalisere når jeg skal inn, sånn at alle rundt omrking skjønner hvor jeg skal?

Siden 99% av norges sjåfører ikke gidder bruke blinklys mer en nødvendig så har jeg en følelse av at det ikke er pålagt at bruke blink når man kjører inn i rundkjøringen.

Kan noen gi meg et svar her sånn at jeg slipper at irritere meg mere over dette ;)

 

For øvrig så skulle trafikken flyte mye bedre hvis man visste hvor han/hun i rundkjøringen er på vei.

 

Hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke vet dette med sikkerhet (siden jeg har hatt førerkort mange år) så er det fordi jeg ikke er norsk :D

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke påbudt å blinke til venstre i og med at du skal blinke ut.Hadde alle gjort det hadde det ikke vært noe problem,men vi vet jo alle hvordan det fungerer.

En gylden regel er at hvis du skal lenger enn halvveis rundt(i forhold til der du kjører inn),så skal du ligge til venstre.Skal du ut før du kommer halvveis ligger du til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske riktig, men det er untak. Jeg husker ikke akkurat meter nå, det veit kanskje Juristen?, men dersom senter i rundkjøringen er under en viss diameter gjelder vanlige blinkregler som i et vanlig kryss. For de som er kjent, rundkjøringen i tønsberg, jernbanegata ved statoil er av denne typen. Men det er ikke mange av disse i landet.

 

Ellers, større kjøretøy har som uskrevet regel å blinke før rundkjøring hvis de skal til venstre. Dette er selfølgelig for å hjelpe på trafikken. Om du som fører i personbil gjør dette er det bare positivt såsant det ikke kan missforståes. (to felt ut på venstresiden...) Jeg har kjørt buss i flere år og veit hvor utrolig irriterende det er med billister som ikke blinker ut. Men jeg vil påstå at det er mye viktigere å få folk til faktisk å blinke ut av rundkjøringen først, så kan vi tenke på før rundkjøringen :)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundkjøring er et samensatt kryss med regler for vegryss og noen ekstra for rundkjøring.

 

ved sving til venstre skal man blinke til venstre og evt. ligge i venstre felt. da vil møtende trafikk slippe å nøle og kan bestemme seg fort for enten kjøre på eller vente.

 

blinke ut er en selvfølge.

 

dessuten er det mangen biler, spesielt tyske der blinklysene ikke fungerer. og enda viktigere er det at folk forstår vikepliktreglene i rundkjøring før man tar dem et steg videre med å lære dem å bruke blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked: bytt om og du har rett.

 

Skal du til venstre SKAL du ligge i venstre felt så sant ikke annet er oppgitt på stedet. Blinklys til venstre er ikke et krav, men det er som oftest en positiv ting for andre trafikanter og burde brukes på lenge det ikke kan missforståes.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked: bytt om og du har rett.

 

Skal du til venstre SKAL du ligge i venstre felt så sant ikke annet er oppgitt på stedet. Blinklys til venstre er ikke et krav, men det er som oftest en positiv ting for andre trafikanter og burde brukes på lenge det ikke kan missforståes.

dersom det bare er ett felt da? man må ta høyde for alt vet du ;)

 

i så fall skal man "holde til venstre"

 

nei, ang. blinklys så er det ikke et krav, men en selvfølge når man ikke er alene. jeg bruker aldri blinklys bevisst dersom det ikke er noen som har nytte av mitt signal, men det går jo stort sett automatisk alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig mener jeg å ha hørt at det er max 30km/t i rundkjøring, men kan ikke bekrefte det.

 

Da jeg tok lappen så nevnte hu dama som jeg kjørte med at det var 40km/t, kan heller ikke bekrefte dette, men er jo fra en troverdig kilde. :p

 

Ellers, sånn her i Hamar om du skal rett frem men legger deg i "høyre felt" som man egentlig skal så kjører folk rett ut i rundkjøringa for dem regner med at du skal til Høyre.

Farlig farlig, lett om du har en skade på bilen og vil ha ny på forsikringa da :p

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers, sånn her i Hamar om du skal rett frem men legger deg i "høyre felt" som man egentlig skal så kjører folk rett ut i rundkjøringa for dem regner med at du skal til Høyre.

Farlig farlig, lett om du har en skade på bilen og vil ha ny på forsikringa da :p

 

Det er akkurat dette som irriterer meg!

Når jeg skal rett frem i en rundkjøring og følger høyre felt, altså ikke krysser rett over, så regner nesten alle med at jeg skal svinge til høyre. Det er ufattelig mange ganger som jeg nesten har satt bilen rett i siden på tullinger som bare kjører rett ut i rundkjøringen! Hadde bilen min sett ut som en dass hadde jeg ikke nølt et sekund med at kjøre rett inn i sidan på idioten men tar det litt rolig nå isteden og henger heller på hornet ;)

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er problemet. I teorien skal man i en vanlig rundkjøring med 4 utganger/innganger alltid kunne vite hvor kjøretøyet skal henn før den kommer inn i rundkjøringen. Ligger i venstre, skal til venstre, ligger til høyre, skal rett frem og ligger til høyre med blinklys på, skal til høyre.

 

Men, som det sies, dette er det bare en brøkdel som faktisk gjør, og dermed veit du aldri hvor folk skal. Selv kjører jeg stadig forbi folk som ligger i venstre og skal rett frem, siden jeg ligger i høyre med klar bane.

 

Skal legges til at alle regler har untak... men vi får lære folk en ting av gangen... prøve ihvertfall... ;)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som stresser med venstre-blink, så er det helt unødvendig i rundkjøringer og ødelegger et system som kunne fungert bra.

 

Det er kun to muligheter i en rundkjøring;

 

1. Du skal inn i den. Altså behøver du ikke blinke, det er bare å kjøre inn i den når det er klart fra venstre.

 

2. Du skal ut av den. Altså blinke til høyre, siden vi har høyrekjøring.

 

Hvorfor noen må fortelle omverdenen at de skal videre rundt i rundkjøringen ved å blinke til venstre har jeg aldri skjønt... kommer det en bil på andre siden av rundkjøringen er det jo totalt uinteressant om hvor den bilen skal hen, du rekker lett å kjøre uti selv før han rekker å begynne på en ny runde i verste fall...

I teorien skal man i en vanlig rundkjøring med 4 utganger/innganger alltid kunne vite hvor kjøretøyet skal henn før den kommer inn i rundkjøringen. Ligger i venstre, skal til venstre, ligger til høyre, skal rett frem og ligger til høyre med blinklys på, skal til høyre.
Slik skal det fungere ja. Jeg får helt mare når jeg ser skolebiler i venstre fil før-/innerfila i- rundkjøring med venstreblinken på... de blir vel gjerne også instruert til å bruke "autoblink ved sving" selv når ingen ser dem, og kjører da rundt og tror at de er fritatt alt ansvar ved skade bare de brukte blinklyset først...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår