Gå til innhold

Installasjon av hanskerom i Lupo 6X

Ranger emnet


58-T1

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått montert det hanskerommet jeg kjøpte for noen måneder siden. Jeg trodde dette skulle være temmelig enkelt, men det var faktisk ikke bare lett.

 

For det første: Som de fleste Lupo-er i Norge er min bil en 6X fra 1999. Hanskerom kom først med 6E i mai 2000, og det er her problemet ligger. Dashbordet i 6E er nemlig forskjellig fra det i 6X, så hanskerommet passet ikke spesielt godt til min bil. Det vil si, det var mulig å sette det rett inn, men det ble seende noe rart ut.

 

For det andre: Det var nødvendig med mye mer demontering enn hva jeg hadde trodd. Det tok litt tid å finne ut hvordan jeg skulle få løs alle delene, men for dem som leser dette burde jo det være enkelt.

 

Demontering

Ta ut midtkonsollen. Den er festet med ni skruer og to muttere. I tillegg er det to plugger som må kobles fra.

 

Fjern det kjegleformede dekselet under lysbryteren. Det sitter med én skrue.

 

Fjern dekselet under rattstammen. Det er festet med tre skruer.

 

Fjern hylla på førersiden. Den sitter med seks skruer.

 

Fjern hylla på passasjersiden. Den sitter med ti skruer.

 

Modifisering

Bildet nedenfor illustrerer problemet med at hanskerommet er beregnet for en annen årsmodell. Det blir ganske mye luft under dashbordet dersom du bare monterer det rett inn.

 

bilde1.jpg

 

Jeg valgte å transplantere noen deler fra den originale hylla over til det nye hanskerommet. Hylla består av flere deler som er plastsveiset sammen, og som det går an å få fra hverandre. Jeg begynte med å frigjøre denne delen:

 

bilde2.jpg

 

Etter litt saging og filing så den slik ut:

 

bilde3.jpg

 

Deretter ble den skrudd fast i hanskerommet:

 

bilde4.jpg

 

Noe modifikasjon må også til på selve bilen. Først er det en forsterkning bak den originale hylla som må bort:

 

bilde5.jpg

 

Montering

Deretter er det bare å sette alle delene på plass igjen, ved å følge instruksen ovenfor i motsatt rekkefølge. Merk at et av skruehullene inne i selve hanskerommet sitter på et annet sted en det gjorde på den originale hylla, så her må det borres et nytt hull før skruen kan settes inn. Etter at hele jobben er gjort, bør resultatet bli omtrent slik:

 

bilde6.jpg

 

Må si jeg er ganske fornøyd :-) Har jeg norges eneste 6X med hanskerom nå, eller er det også andre som har gjort dette?

2003 Passat TDI

2008 Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår