Gå til innhold

1980 Trans Am 4.9 Turbo

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, har en 1980 Trans Am 4.9 Turbo Indy Pace car som jeg har tennings problemer med. Mistet plutselig all gnist under kjøring for 3-4 år siden. Helt død. Sjekket coil, tenningsmodul i fordeler, målte å styret man kunne ikke finne feilen. Fikk bilen på et Am car verksted, men han fant egentlig ikke ut hva som feilet. Uanset, så fikk han delvis liv i den med en annen tenningsmodul(tror jeg) og evnt nå "tyvkobling" av denne modulen. Mener å huske at han lasket over no ledninger inne i fordeleren på modulen. Fikk kjørt bilen hjem på et vis, hostet og harket...føltes som den gikk på bare 4 sylindre...og der har den stått siden... Mekanikeren mente at det kunne være en esc i denne modelen, siden det er knock sensor på bilen og at det var den som var feil med. Har letet overalt, men kan ikke finne ut om dette stemmer eller hvor jeg kan få tak i en... alacocaina

 

Setter stor pris på innspill og hjelp til dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :usa: Nei den er ikke byttet men alt i fordeler ble målt/ohmet til å være ok. Har nå funnet meg et bra forum som omhandler 301 motoren. Det jeg har funnet der, er at 1980 turbo motoren, hadde en ESC (Electronic Spark Control) som i og for seg ikke er mere enn et print kort, men som justerer tenningen utifra om knock sensor gir utslag. Det som er, er at hvis denne ESC ryker, så mister man all gnist siden tenningsmodul går loop gjennom denne. Det er vel denne boksen mekanikeren min mente var gåen. Problemet mitt blir da isåfall hvor man skal få tak i en ny slik ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en Turbo Trans Am jeg hadde for flere år siden. Den hadde også stått på forskjellige verksteder i et halvt år uten at noen fant feilen. På den var det også ESC som regulerte tenningen i hytt og helvete. Den hadde gnist og gikk men var helt mongo.

Jeg satte bare i en vanlig tenningsmodul i fordeleren og droppet hele ESPen. Funket helt fint det. Såvidt jeg husker tok jeg bare modul fra en vanlig 70-talls bil og plugget på. Ikke nødvendig å klippe ledninger eller noe så vidt jeg minnes.

Bilen gikk billig og jeg tror den hade den (lille) effekten den skulle ha. Med 98 oktan hørte jeg ikke noe banking heller.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvilken modell var denne Trans Am´en din ? Det som er, er at det er noe forskjeller ute å går her også. ESC i en 1980 Trans Am 4.9L Turbo er forskjellig fra 1981. I 1981 kom den for første gang med ECM i tillegg. Jeg tenker da at det kanskje er mulig å bruke en annen tennings modul på 81 modellen siden den har ECM, men at det kanskje ikke går på 80 modellen...?? Får prøve å ta en titt oppi fordeleren for å se hva de har gjort på vekstedet. Har nå også faktisk funnet en bedrift i USA på nettet som lager denne boksen,http://www.autoecms.com selv om prisen var ganske stiv for et print kort med noen komponenter på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en 80 modell jeg hadde. Det stod vel to moduler inne i fordeleren? Tror jeg byttet ut de to med en vanlig. Er mer en 10 år siden så ta det med litt salt. Bilen havnet foresten oppe hos Moldestuket gjengen, lurer på hvordan det går med den?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Er det vakuum klokke og slikt på din? Det har vel ikke biler med ESC?

Mener min hadde en egen modul inne i fordeleren som var knyttet opp mot bankesensoren. Når jeg prøvde å justere tenningen spratt fortenningen enten opp eller ned med 50grader når jeg nærmet meg riktig fortenning og bilen gikk knapt. Mente jeg bare tok en modul fra en "vanlig" bil, men det er jo mulig at jeg tok en hel fordeler fra en Pontiac uten Turbo. De små grå er dessverre ikke helt med.

 

Kan jo hende at min eller din ikke er orginal og at en tidligere eier har vært å rotet. Min skulle være den første årgangen med 185 hester i motsetning til de 205 hestene som var året etter. Hvis en av bilene var en California bil kan det også være store forskjeller på motorstyringen.Var vel CCC på min tror jeg. CCCC kom vel året etter? Jeg kjøpte en Haynes manual den gangen men finner den ikke igjen.Det var brukbart forklart i den

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vakumklokke på den, og det skal det være. Nei alt er orginalt på den og har hatt av fordeleren idag og kikket nedi. Tenningsmodulen som er blitt satt på etter at jeg hadde den på verksstedet er til en annen. Skal være en 5 pins modul, men bare 4 pinner (2 på hver side av modulen) Mekanikeren brukte nok denne for å få liv i motoren (på et slags vis) Pluggen som går til ESC var koblet vekk også.

 

Her er et bilde av hvordan det skal være:

 

1980_Transamignition_Ign.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å stemme med det jeg husker.Jeg satte som sagt i en vanlig tenningsmodul. Ledningene fra pickupen gikk vel inn på ene siden av modulen og det gikk vel 3 ledninger opp i lokket fra den andre siden. Med sentrifugal og vakuum regulatos skulle det gå helt greit.

Motoren burde jo gå fint nå skulle jeg tro. Har du sjekket tenningstidspunktet?

Kan jo ikke utelukke at det er andre problemer med bilen også og at det ikke er tenning som er problemet nå.

Drar den bensin fra begge hoveddysene feks?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Pick up inn på venstre siden (slik som på den orginale). Motoren går ikke særlig bra. Ikke drakraft. Mulig at tenningen er forandret og skulle vært justert med denne modulen, men nå vil jeg da prøve å få dette tilbake i orginal stand. Har funnet et par ESC bokser på Ebay også. Vil tro at det er tenningsrelatert siden bilen gikk bra helt til jeg mistet gnisten plutselig under kjøring. Må også ut med motoren (grøss)da den lekker endel olje fra bakre tettning på veiv, men tenkte jeg skulle få tenningen i orden først og fremst. Så jeg får begynne med å få tak i rett tenningsmodul..og en ny ESC boks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er 301'ern med turbo da?

 

uten turbo var den dau som ei sild... Buicken hadde en 301 da jeg kjøpte den, funderte ei stund å bygge om til turbo, men det viste seg at motoren ikke var mye å samle på.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt bilen på rundt 4 år så vet ikke hva jeg skal si. Vet ikke om ESC boksen har ligget å klusset de få turene jeg brukte bilen før det. Motoren skal være 205-210 hk tror jeg. Var vel litt lat i noen sekunder (turbo lagg) fra man dro full fjøl til den "kom" men synes den dro bra avgårde da.. Men fikk aldri lys i det tredje turbolyset på panseret, så mulig at jeg ikke hadde rett trykk heller. Må som sagt ta ut motoren og shine den opp med noe nye pakninger, slanger, maling og slikt og får ta en sjekk på turbo samtidig..

 

trans.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår