Gå til innhold

Defekt ECM eller IAC?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en Buick med 90 modell 350 TBI. Den er litt humørsyk når det gjelder å justere tomgangsturtall. Etter å ha fungert feilfritt i flere mnd har jeg igjen problemer med at IAC ikke justerer turtallet. Verken når kald eller varm.

 

Noen få ganger har jeg klart å få turtallet litt opp ved å skru på A/C, så det er litt liv i den. IAC ble byttet for 5 mnd siden når jeg først fikk disse problemene, og den gangen hjalp det ikke å bytte. Det ble bare bra av seg selv etter en stund.

 

Jeg har feilsøkt kabling mellom ECM og IAC uten å finne brudd eller kortslutning til jord/positiv.

 

Det jeg da lurer på er om det kan være feil på ECM? Er det noen som har opplevd dette?

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IAC er en mekanisk bevegelig del som i de fleste tilfeller vil svikte før elekronikken. Det er et generelt problem på tidlige innsprøytningssystemer enten det er GM's TBI, Jeeps MPI, Bocsh sin magnetventil (Siter bl.a. i Volvo 2/7/9 serie med LH 2.4 og GM's 2 liter i Omega).

 

Prøv å ta dete ifrahverandre og se om en rengjøring kan være nok. Oljedamp vil enten bli seig og gjøre mekanismen treg eller koks vil gjøre det samme. Evt motor/soleniod er defekt.

 

Grunnen til at du opplever høyere tomgang ved bruk av A/C er fordi ECM'en sannsynligvis får et signal om at AC er slått på og vil da øke tomgang for å kompensere at den skal dra rundt AC-pumpa.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IAC er en mekanisk bevegelig del som i de fleste tilfeller vil svikte før elekronikken. Det er et generelt problem på tidlige innsprøytningssystemer enten det er GM's TBI, Jeeps MPI, Bocsh sin magnetventil (Siter bl.a. i Volvo 2/7/9 serie med LH 2.4 og GM's 2 liter i Omega).

 

Prøv å ta dete ifrahverandre og se om en rengjøring kan være nok. Oljedamp vil enten bli seig og gjøre mekanismen treg eller koks vil gjøre det samme. Evt motor/soleniod er defekt.

 

Skal sjekke, men har som sagt nylig byttet denne.

 

Grunnen til at du opplever høyere tomgang ved bruk av A/C er fordi ECM'en sannsynligvis får et signal om at AC er slått på og vil da øke tomgang for å kompensere at den skal dra rundt AC-pumpa.

 

Jeg vet - men som nevnt funker dette bare unntaksvis.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også finnes en bryter på spjellhuset som har som oppgave å gi signal om at bilen har spjellstilling=tomgang. Ofte en bryter inni TPS sensoren

 

Sjekket dette?

 

Nei! Dette må jeg sjekke. Evt bytte TPS da eller.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte periodisk tull med tomgangen på de der. Pleier være selve IAC'en, men den har du jo skiftet. Du kan jo ta den ut og rengjøre setet den går mot med bremserens eller lignende. Er jo mulig den "limer" seg fast når den går til bunns. Har opplevd at IACer virker når du komanderer dem med spesial apparater for dette, men PCMen klarer kansje ikke å drive dem. Du skulle kansje prøvd at IACen har skikkelig spenning fra PCMen. Den skal sikkert ha 2 ledninger med permanent 5 eller 12 volt med tenning på og 2 som blir jordet gjennom PCMen. Skulle nesten målt med kretsen belastet.

Har også opplevd at IACene funker 100% så snart du kobler på en Teck1, men faller tilbake til gamle synder med engang den frakobles.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IAC sitter i hvert fall ikke fast.

 

Jeg skal se om jeg får målt signal til IAC.

 

Men når jeg leser av koder, får jeg både 44 og 45 - dvs både lean og rich exhaust condition fra O2 sensor. Er 02 sensor helt bananas?

 

Motor går ujevnt på tomgang nå(sikkert svarte plugger), og IAC har hengt seg opp på rundt 1000rpm. Hvis jeg kobler inn AC hender det at det justerer seg opp og opp hver gang jeg veksler, men aldri ned... hvilket styrker mistanken om at det er noe muffins med den forbindelsen.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål spenning fra lambdasensor (o2). skal på tomgang hele tiden ligge å variere rundt 0.45v, gjør den ikke det er den gåen.

 

Vet ikke om denne er sånn men ofte skal det være en grunninnstilling på gasspjellet. F.eks. med IAC utkoblet justeres gasspjellet til motor går på 500rpm og når IAC kobles inn igjen så øker denne tomgang til der den skal ligge. Da vil IAC lettere kompensere for belastning på tomgang (ac-pumpe, elvifte som belaster dynamo etc.)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser ut som det er flere problemer på en gang her...

 

TPS og temperatursensor er nå byttet. Tror faktisk at ny TPS hjalp litt med tanke på IAC. Den opererer tilsynelatende normalt, men det er noe muffins ennå.

 

Har byttet alle tennplugger, de var blitt ganske svarte.

 

Motor går fint på høye turtall men ujevnt under 1500 rpm. Har koblet fra 02-sensor og bankesensor, som også er ny, mistenker at lekk i eksosen laget falsk bankesignal. Turtallet drev og jagde opp og ned selv ved rolig kjøring, men det ga seg uten bankesensor og 02-sensor.

 

Ellers har jeg koblet ut IAC slik at turtall ved varm motor ligger på rundt 1300 rpm, halvjevn gange, ved tomgang.

 

Men det er noe rart som skjer. Når jeg legger inn giret, går rpm ned til rundt 1000 rpm-veldig ujevnt, og deretter gradvis ned til motor stopper etter ca. 10 sek. Dette er jo ikke spesielt normalt. Jeg skjønner liksom ikke helt hva det kan komme av? MAP sensor? Vakuumlekk?

 

O2 sensor er koblet fra så den skulle ikke få lov til å gi noen falske signaler. Ei heller bankesensor.

 

Det bør jo være bra med bensintrykk i og med at bilen går som en kule ved fullt pådrag.

 

Ingen feilkoder blir lagret.

 

Noen tanker om dette?? Jeg begynner å *litt* lei av å feilsøke. angry2

Har desverre ikke mulighet til å koble til scanner, mangler ALDL-terminal.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update..

 

IAC fungerer nå tilsynelatende som den skal. Men varm motor begynner å gå ujevnt allerede ved 1300 omdreininger og klarer seg rett og slett ikke på tomgang som IAC legger opp til. Må hele tiden holde gassen inne når jeg kjører sakte/stopper.

 

Jeg har gått over fordelerlokket, det så bra ut. Og plugger/kabler/coil/tenningsmodul er nettopp byttet.

 

Motor går som bare pokker når jeg gir på og bensintrykkproblemer kan vel utelukkes. Eller?

 

Jeg har prøvd å lete etter vakuumlekk men finner ikke noe. Skal prøve å kvele motoren ved å holde over TBI'n, men det krever nok en hjelpende fot med dagens tilstand.

 

Håper noen kan gi meg ideer, har ikke mange igjen selv nemlig...

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at pakningen under TBIen er defekt og suger falsk luft. Har du sjekket at ikke EGR ventilen henger delvis åpen?

Hadde vært greit å fått målt bensintrykket på den også, men det er jo litt tungvindt på de der, neppe mange som har utstyret til det.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet TBI-pakning. Men takk for EGR-tipset! Jeg sjekket og den var helt råtten. Flyttet seg omtrent ikke. Ny er bestilt! Det forklarer igrunn røyk jeg har observert komme ut av TBI en stund etter at motor er slått av.

 

Håper dette nå fikser biffen :)

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår