Gå til innhold

seriekoble 2 stk 12volt batterier

Ranger emnet


Ja__9

Anbefalte innlegg

Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må parallelkoble batteriene! begge batterienes pluss kobles til pluss på bilen og begge batterienes minus til gods(jord).

Da får du 12volt dobbelt amper.

 

Seriekobling er som på lastebil batteriene kobles slik:

første batteripluss til bilens pluss

første batteriminus til andre batteripluss

andre batteriminus til gods(jord) på bilen

Da får du 24volt og samme amper som et batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har bygget anlegg i bilen som får litt for lite strøm.. kan jeg seriekoble to stk 12v batterier med forskjellig amp eller bør de ha lik amp??

 

Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

 

Du må ha like store batterier, vis ikke så vil det minste batteriet tappe det store for strøm. Dersom du har to batterier som ikke er like store så må du ha et rele som kobler bort det ene batteriet når du ikke bruker bilen. Og som det ble sagt litt lengre opp her, du må parallell koble IKKE serie koble batteriene.

 

Du kan også kjøpe et bedre batteri. Kjøpte et Stinger SP1500 og det gjorde susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår