Gå til innhold

Når man blir stoppet av politiet., hva har de lov til?

Ranger emnet


mrsinder

Anbefalte innlegg

Pumpa mi går jo i 100 bare jeg ser en politibil, blir jo nervevrak enda jeg har mitt på det rene.

Så om jeg ikke blir direkte uretferdig behandlet eller blir trua med en bot er jeg veldig snill gutt.

 

Eneste gangen jeg har vært trass mot politiet var da jeg ble stoppet i orginal bil, politi karen mente det var for mye lyd, for store dekk og at den var senka. Om jeg ikke fjernet dette i morgen skulle han ta skilta mine. Dette er som sagt i en helt orginal bil.

 

Da ba jeg bare om navn, tjeneste nummer etc og var førstemann på kontoret dagen etterpå og la inn en klage.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det finnes vesentlige regler på dette med sånne ting.

Man kan ha både politiradio og blålys så lenge man ikke benytter dette.

 

Nå skal jeg ikke si dette med 100% sikkerhet. Men vet iallefall at man kunne ha politiradio før, så lenge man ikke brukte den, bare ved lytting osv.

 

 

Og såvidt jeg vet, så er det ikke noe poeng for politiet å notere seg at du har et blålys i bilen. For hva hjelper det, når det ikke er lovstridig å ha det, uten å benytte det?

For hvis det hadde så vært ulovlig, hadde politiet beslaglagt det for lengst.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og såvidt jeg vet, så er det ikke noe poeng for politiet å notere seg at du har et blålys i bilen. For hva hjelper det, når det ikke er lovstridig å ha det, uten å benytte det?

For hvis det hadde så vært ulovlig, hadde politiet beslaglagt det for lengst.

 

Så det er ikke noe poeng for politiet å notere seg at Johnny Brekk som nettopp kom ut etter soning for innbrudd går spaserturer kl 0400 om natten med brekkjern?

 

Ikke er det ulovlig å gå, og ikke er det ulovlig med brekkjern - men det er nå jaggu greit å vite til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ej har blitt plaga såå sykt av politiet pga "ungdomsbil", så da satt e me like greit ned å leste lovane, så når neste gang dei kommer så fatta dei de at ej har lest lovane å at ej ikkje e en idiot om lar me bli tråkka på!

 

Her er hvertfall noen av dei eg synst er viktige å kunne:

 

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres:

 

 

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

 

Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

 

Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.

 

Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig.

 

 

 

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

Politiet kan gripe inn

 

1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser

2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet

3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

 

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

 

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

 

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

Endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

 

 

 

 

§ 7a. Visitasjon for å avdekke våpen

 

Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og bare

 

a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller

 

b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.

Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.

 

Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.

 

Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom.

 

å om dei fortsatt e idiot, så be dei ringe politijuristen får å få seg ei oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår