Gå til innhold

Det å miste førerkortet pga. skrensing

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Tingen er jo at jeg egentlig ikke har bruk for førerkortet i det hele tatt.

 

Man kan vel kanskje si at jeg angrer, men har ingen problemer med å akseptere forelegget. Problemet er bare at jeg mener førerkortbeslaget er en for streng reaksjon for min kjøring.

 

Det var speilis (bilen spant bare man så på gasspedalen) og fristelsen (etter å ha vurdert forholdene, mtp oversikt og andre trafikanter/fotgjengere) ble vel i største laget. Det var somsagt ingen andre i nærheten, bred vei, godt opplyst osv, så jeg hadde god sikt og nok kontroll over situasjonen til å skrense forsvarlig (for å bruke et fint ord). Dette er jo ting som jeg regner med gir dommeren en god latter idet han gir politiet medhold, men sånn er altså situasjonen.

 

Er det mulig å godta forelegget men klage på førerkortbeslaget? Det står jo ingen plass at førerkortet MÅ beslaglegges i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det mulig å godta forelegget men klage på førerkortbeslaget? Det står jo ingen plass at førerkortet MÅ beslaglegges i slike saker.

 

Her kommer det et litt langt svar... Er litt usikker på om du mener førerkortbeslag når du sier førerkortbeslag, eller om du egentlig mener tap av førerett for motorvogn, men jeg går ut fra at du mener førerkortbeslag, og mitt svar er derfor tuftet på dette.

 

Jeg henenviser først til GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste:

 

"1 Forutsetningen for beslag

Forutsetningen for beslag av førerkort etter vegtrafikkloven § 33 nr. 5 er at det forhold som gir grunn til beslag er av en slik karakter at det kan regnes med at beslaget følges opp med inndragningsbeslutning når forholdet som ga grunn til beslag er fastslått ved rettskraftig avgjørelse. Minstekravet i vegtrafikkloven § 33 nr. 5 innebærer ikke at det kreves kvalifisert sannsynlighetsovervekt for at det er foretatt et straffbart forhold som kan begrunne inndragning.

2 Kravet til sannsynlighetsovervekt

Kravet om skjellig grunn til mistanke innebærer at det må foreligge en sannsynlighetsovervekt for at siktede har begått en straffbar handling. Mistanken må dessuten gjelde et forhold som senere vil kunne gi grunnlag for inndragning av førerkortet. Høyesterett har bl.a. i Rt. 1997 side 1904 lagt til grunn at det ikke kreves mer enn sannsynslighetsovervekt for å kunne beslaglegge et førerkort. Det er således intet tilleggsvilkår at det må være sannsynlig at saken faktisk fører til domfellelse. Samtidig tilføyes at politiet også må vurdere om beslaget vil representere et uforholdsmessig inngrep. Ved denne vurderingen kan det være relevant å legge vekt på bevisenes styrke, og hvilken utsikt det er til å fremskaffe ytterligere bevis ved fortsatt etterforskning."

 

 

Videre må vi lese i "Forskrift om tap av førerett for motovogn", § 2-5"Trafikkfarlige forseelser", pkt 10 "Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring": "Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder." Her finner vi altså at det skjellig grunn til mistanke om at du har gjort deg skyldig i overtredelse av et straffebud som senere kan gi grunnlag for inndragning av førerkort/tap av førerett for motorvogn.

 

Når det står "...bør..." i nevnte forskrift mener lovgiver at det må foreligge sterkt formildende omstendigheter som må tilsi noe annet dersom tap av førerett ikke skal fastsettes i det hele tatt.

 

Rettspraksis ("gjennomsnittet"/normalen av rettsavgjørelser) i stort sett alle andre slike saker er at retten bestemmer at lappen ryker, både under etterforskningen (opprettholdt førerkortbeslag) og etter domslutningen (tap av førerett for motorvogn m/tilhørende inndragning av førerkort)...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto politimannen som sitter med saken så er både jeg og politimenna som stoppa meg enige om at det ikke var noen andre i nærheten (verken biler, folk eller dyr), veien var fin, åpen og oversiktlig og godt opplyst.

Hva faen er problemet til purken der du bor? Dette er jo åpenbart ikke farlig, regner ikke med at det gikk fort heller.

 

Og så lenge det ikke er farlig så er det faktisk god trening å slenge litt med ræva... Enten det er snø eller tørr asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er problemet til purken der du bor? Dette er jo åpenbart ikke farlig, regner ikke med at det gikk fort heller.

 

Og så lenge det ikke er farlig så er det faktisk god trening å slenge litt med ræva... Enten det er snø eller tørr asfalt.

 

 

Nei, men så er det noe med det at sånn kan man bare ikke ha det. Skal hver og en sitte og på egenhånd vurdere hva som er farlig og ikke, så blir det sirkus. Og joda - det går jo bra helt til det IKKE går bra... ;)

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo fortsatt an å ha grei kontroll selv om man leker litt..

 

Det har vel de fleste tenkt, før de har ødelagte felger og bøyd bakstilling, der de står midt oppå rundkjøringa og venter på å bli tauet vekk ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er litt offtopic, men jeg synes det er litt synd at det er plass til så mye synsing som det er i mange av disse trafikk lov og regelverk.

Noe som gjør at han mannen med hatt som sitter i bilen forran og ligger 10km/t under grensa, KAN ende opp å være han som sitter med den store klubba i rettssalen når du har blitt tatt for å ha kjørt 20km/t over grensa da du tråkka på for å kjøre forbi.

 

Det jeg mener er det at det er alt formange som sitter å vurderer ting de egentlig ikke har praktisk erfaring med, noe som gjør at det blir alt formye synsing og trynefaktor å forlite fakrisk rettferdighet.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i så godt som samme situasjon som trådstarter her. Sladda litt igjennom 2 rundkjøringer på rad før onkel blinka på meg. Det var ingen andre biler i nærheten! Onkel ga meg en alvorsprat og pirka litt på noen feil på den slitene 240'en. Deretter ba han meg skrive under på en "tillståelse" som jeg gjorde.

Jeg begynte å spørre litt om hva jeg kunne vente meg av straff. Det kunne han ikke svare på men så ikke noe grunn til at jeg skulle miste førekortet pga. dette, men hadde det vert en annen bil i rundkjøringa hadde han tatt lappen på stedet!

Noen uker senere dumpa detet brev ned i postkasse der det sto at pga. uforsvarlig kjøring og fordi jeg skrenset gjenntatte ganger var jeg ilagt et forelegg på 2000kr.

Sånn jeg ser det er saken din så lik at du burde få samme straff...

Lykke til iallefal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i så godt som samme situasjon som trådstarter her. Sladda litt igjennom 2 rundkjøringer på rad før onkel blinka på meg. Det var ingen andre biler i nærheten! Onkel ga meg en alvorsprat og pirka litt på noen feil på den slitene 240'en. Deretter ba han meg skrive under på en "tillståelse" som jeg gjorde.

Jeg begynte å spørre litt om hva jeg kunne vente meg av straff. Det kunne han ikke svare på men så ikke noe grunn til at jeg skulle miste førekortet pga. dette, men hadde det vert en annen bil i rundkjøringa hadde han tatt lappen på stedet!

Noen uker senere dumpa detet brev ned i postkasse der det sto at pga. uforsvarlig kjøring og fordi jeg skrenset gjenntatte ganger var jeg ilagt et forelegg på 2000kr.

Sånn jeg ser det er saken din så lik at du burde få samme straff...

Lykke til iallefal.

 

Enig, det virker som en fornuftig reaksjon. Det er ingen grunn til, og dette står også svart på hvitt i Forskrift om tap av førerett for motorvogn og indirekte i GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste, at man skal beslaglegge førerkortet og/eller nedlegge påstand om tap av førerett for motorvogn med mindre kjøringen "har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått".

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han var ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, idet han 'burnet' med flere andre både i bilen og i umiddelbar nærhet."

 

Joda, 3mnd og 5k.

Får rane en bank ellerno neste gang tror jeg.

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår