Gå til innhold

Det å miste førerkortet pga. skrensing

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Er det ikke så at hvis du godtar beslaget på stedet, så starter antall mnd du er uten lappen å telle fra den dagen? Gjør det det om du ikke godtar beslaget på stedet også?

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men det har du?????? :ass:

Hvis man nekter, så må politiet innen tre uker ha sendt saken til retten for å få en kjennelse på at de kan beholde førerkortet. Man trenger ikke å møte i retten for det, og du pådrar deg ingen saksomkostninger

 

Det er viktig å skille mellom det å ha gjort noe galt, kontra hvilken straff man fortjener. Det er liten vits i å nekte for å ha sladda mens de så på, men man kan fortsatt mene at førerkortbeslag er en for streng reaksjon.

 

DET ER BESLAGET/STRAFFEN DU IKKE GODTAR, DET HAR INGENTING MED FORSEELSEN Å GJØRE

 

(Juristen: Jeg vet at førerkortbeslag teknisk sett ikke er straff)

 

Altså er den strafferabatten du babler om ved å godta bare tull.

 

Dessuten så havner de fleste slike saker hos en politijurist som gir deg en passende bot, hvis du ikke godtar den blior rettsvesenet koblet inn.

 

 

enig i alt du skriver her i grunn, men er så lei folk som sier at saken går fortere hvis man nekter beslag... vet ikke helt hvor folk har det fra jeg, men det er da de der ute som tror at hele saken er avgjort i løpet av de tre ukene.

 

Strafferabatten er som du sier ved en evt tilståelsesdom, noe som i prinsippet er uavhengig av kjennelsen for fortsatt beslag, men nå er det jo slik at de fleste som nekter beslag og nekter straffeskyld, hvertfall tidlig i prosessen.

 

Hvis du ikke møter på rettsmøtet om fortsatt beslag blir jo bare politiets version det som dommeren ser og hører på (noe de kanskje gjør uansett) og da mener jeg at det faktisk ikke er noe vits å nekte engang for da går det mot fortsatt beslag ganske lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hvis du ikke samtykker i beslag, og politiet kanskje bare ville skremme/skjønner de har en dårlig sak, så får du tilbake kortet etter tre uker.

Har du samtykket skjer det niks and nothing første måneden.

 

Og det er ikke mange som har måttet levere inn igjen førerkortet etter først å ha fått det tilbake. I hvertfall ikke i slike "sladdesaker"

 

Det kommer seff an på hva du har gjort, men så lenge det er litt sladding i en tom rundkjøring uten at annen skade har skjedd, så er det overhodet ingen grunn til å samtykke.

Har du kjørt ned et barn i 150 km/t i 40 sona stiller saken seg litt annerledes.

 

Så man må spørre seg selv: Er det jeg har gjort så alvorlig at det er soleklart at førerkortet skal inndras, eller er det en bagatell som kunne vært oppgjort med en advarsel?

Det og ikke samtykke medfører ingen andre ulemper, uansett hva tjenestemannen sier

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto politimannen som sitter med saken så er både jeg og politimenna som stoppa meg enige om at det ikke var noen andre i nærheten (verken biler, folk eller dyr), veien var fin, åpen og oversiktlig og godt opplyst.

 

"Problemet" var visstnok at jeg har brukt begge kjørefelt og at det derfor var hensynsløst. Sånn som han som satt med saken la det fram så kunne det nesten høres ut som det hadde vært greit, dersom jeg hadde holdt meg innafor feltet mitt. Men terskelen for at noe skal være hensynsløst er vel temmelig lav, tipper jeg.

 

Jeg har heller aldri fått så mye som en advarsel fra politiet, verken for sladding, fart eller andre ting. Sånnsett hadde det vært mer gang i om de henta meg ut, og tatt en real alvorsprat. Jeg hører på fornuft, og for meg virker det ikke fornuftig å frata meg førerkortet eller gi meg forelegg for dette, når han som var villmann i trafikken, trua meg på livet og knuste ruta på bilen min (med politiet som tilskuere) fikk klapp på skuldra og beskjed om å roe seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev i dag. 3mnd uten førerkort og 4000 i forelegg.

 

Det morsomme er jo uansett grunnlaget:

 

søndag 2.mars 2008 kl. 23.48 i _______ i Trondheim, som fører av personbil med kjennemerke _______, kjørte han slik at han fikk flere skrenser, hvorav en medførte at bakenden av bilen kom over i motgående kjørebane.

 

Så husk å hold bakenden innenfor rett kjørebane gutter :P

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke skal avhøres, slik chrizz_g skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute for noe identisk situasjon. Lekte meg på i en rundkjøring(vinterføre), med min MB190 i fjor. Tok en hel runde runt. Kjørte så videre, bare for å se et par blå blink fra sivilbilen bak. Fikk huden ganske full av lærlingen, pluss at de måtte ta førerkortet for farlig kjøring. Nekta ikke for at jeg skrensa rundt, men mente at jeg ikke var fare for andre og at et beslag var for streng reaksjon. Så nekta beslag. Etter 3 uker henta jeg lappen på politikammeret. Har ikke hørt noe mer fra det. Kanskje utslaget var at det bare var "et" felt i rundkjøringa.

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev i dag. 3mnd uten førerkort og 4000 i forelegg.

 

Det morsomme er jo uansett grunnlaget:

 

 

 

Så husk å hold bakenden innenfor rett kjørebane gutter :P

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke skal avhøres, slik chrizz_g skal?

 

Det har jeg også lurt på. Har snakka med pappa om det (Ja, han er purk. :() og han skjønte det ikke han heller. Jeg ringer inn på mandag, hører om det er mulig å ta et telefonavhør, for han skal helt sikkert bare spørre meg om jeg faktisk har gjort det.

Og det har jeg selvfølgelig.

 

Regner med 3mnd og 4k jeg og.

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev i dag. 3mnd uten førerkort og 4000 i forelegg.

 

Det morsomme er jo uansett grunnlaget:

 

 

 

Så husk å hold bakenden innenfor rett kjørebane gutter :P

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke skal avhøres, slik chrizz_g skal?

 

Har vært bortevekk en liten stund, derfor har jeg ikke svart på det opprinnelige innlegget ditt, Erik Braseth. Det ser jo uansett ut til at du har fått svar på det du lurte på i det innlegget anyway...

 

Hva gjelder det siste spørsmålet ditt, kan det forsåvidt skyldes flere ting, men jeg er temmelig sikker på at det skyldes at det ikke er noen tvil om hva som har skjedd, slik at man ikke ser behovet for å ta noe avhør. Dersom du imidlertid velger å ikke vedta forelegget, vil du nok bli kalt inn til avhør, enten hos politiet eller i tingretten (rettslig avhør - ikke det samme som hovedforhandling/"rettssak", det vil eventuelt skje senere).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bortevekk en liten stund, derfor har jeg ikke svart på det opprinnelige innlegget ditt, Erik Braseth. Det ser jo uansett ut til at du har fått svar på det du lurte på i det innlegget anyway...

 

Hva gjelder det siste spørsmålet ditt, kan det forsåvidt skyldes flere ting, men jeg er temmelig sikker på at det skyldes at det ikke er noen tvil om hva som har skjedd, slik at man ikke ser behovet for å ta noe avhør. Dersom du imidlertid velger å ikke vedta forelegget, vil du nok bli kalt inn til avhør, enten hos politiet eller i tingretten (rettslig avhør - ikke det samme som hovedforhandling/"rettssak", det vil eventuelt skje senere).

 

Den skjønte ikke jeg. Det er heller ingen tvil om hva som skjedde i mitt tilfelle, det er en helt klar sak, og jeg godtok på stedet, alikevel skal jeg i avhør?

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra tingretten i dag. De hadde "ledig time" på fredag. Men siden jeg enda ikke har fått tak i han som har saken på politihuset så ble jeg og personen fra tingretten enige om å vente litt med saken. De skulle ta stilling til om førerkortbeslaget skulle opprettholdes, såvidt jeg skjønte.

 

Da lurer jeg på:

 

Hva skjer i et slikt møte? Det tok visst bare en liten halvtime og det var bare jeg og en dommer tilstede. Blir det anledning for meg å prøve etter beste evne å forklare at jeg ikke kjørte såpass hensynsløst at det kvalifiserer til beslag? Sjansen for at de vil høre på meg er vel mindre enn å vinne i lotto, men jeg kan jo ikke tape noe på å prøve, da dette ikke gjelder "straffesaken".

 

Problemet er bare at det ikke er mulig å vedta forelegget men være uenig i inndragning av førerkort ifølge de papirene jeg har fått tilsendt fra politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra tingretten i dag. De hadde "ledig time" på fredag. Men siden jeg enda ikke har fått tak i han som har saken på politihuset så ble jeg og personen fra tingretten enige om å vente litt med saken. De skulle ta stilling til om førerkortbeslaget skulle opprettholdes, såvidt jeg skjønte.

 

Da lurer jeg på:

 

Hva skjer i et slikt møte? Det tok visst bare en liten halvtime og det var bare jeg og en dommer tilstede. Blir det anledning for meg å prøve etter beste evne å forklare at jeg ikke kjørte såpass hensynsløst at det kvalifiserer til beslag? Sjansen for at de vil høre på meg er vel mindre enn å vinne i lotto, men jeg kan jo ikke tape noe på å prøve, da dette ikke gjelder "straffesaken".

 

Problemet er bare at det ikke er mulig å vedta forelegget men være uenig i inndragning av førerkort ifølge de papirene jeg har fått tilsendt fra politiet.

 

I et såkalt rettslig avhør får du muligheten til å forklare deg, ja. Dersom du uforbeholdent erkjenner de faktiske forhold samt straffeskyld, og dette sammenfaller med de øvrige opplysninger i saken, kan saken avgjøres med en tilståelsesdom. Se i den anledning Strl § 59 annet ledd vedrørende "strafferabatt" ved uforbeholden tilståelse.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha en jurist her iblant..

 

Men såvidt jeg forsto skulle det ikke avgjøres om jeg er skyldig eller ei, bare om politiet får medhold i å beholde førerkortet. Forelegget hadde ikke noe med saken å gjøre så langt, den saken er ikke oversendt tingretten. De hadde bare fått saken om beslaget fordi jeg ikke samtykka på stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha en jurist her iblant..

 

Men såvidt jeg forsto skulle det ikke avgjøres om jeg er skyldig eller ei, bare om politiet får medhold i å beholde førerkortet. Forelegget hadde ikke noe med saken å gjøre så langt, den saken er ikke oversendt tingretten. De hadde bare fått saken om beslaget fordi jeg ikke samtykka på stedet

 

Aha, da snakker vi samme språk. Ja, da skal det altså avgjøres hvorvidt førerkortbeslaget skal opprettholdes inntil rettskraftig dom foreligger/saken avsluttes eller om du skal få det tilbake (så lenge, eventuelt). Da er mitt tips å fremstå som en angrende synder som selvsagt aldri har gjort noe slikt tidligere og aldri vil finne på å gjøre det igjen, og bable om at du trenger det i jobb osv osv. Kanskje er du heldig og finner en dommer som viser forståelse, men det normale er (dessverre for deg) at førerkortbeslaget opprettholdes.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår