Gå til innhold

Det å miste førerkortet pga. skrensing

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvordan er saksgangen i slike saker? Man gjør noe galt, blir stoppet, politiet tar førerkortet - og etter det?

 

Jeg skal ikke (kan ikke?) nekte for at bakhjulene ikke fulgte samme spor som forhjulene.

 

Ifølge politimester bastian vil jeg bli anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §3. Vi snakket litt rundt hendelsen, og ble enige om at jeg ikke skulle skrive under på noe som helst der og da, men heller vente til i morgen. Jeg fikk da vite at jeg hadde full frihet til å godta (og nekte) både anmeldelsen og førerkortbeslaget, uten at det skulle gi negative utslag (sett i forhold til om jeg godtok på stedet). Er dette tilfellet?

 

Strafferammen er vel 3-6mnd uten førerkort. Men kommer det et forelegg i tilegg til dette?

 

Hvis du har vært borti noe lignende så må du gjerne fortelle om det. Og hvis Juristen ikke er drittlei slike tråder så har han kanskje noe å bidra med han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Vist han kan få fram at du kunne være til fare for andre personer (Det det heter?) så kan du få en real smekk.

Som feks du har lekt deg rundt hushjørner, på en fullstappet parkeringsplass, rund skarpe svinger, etter vei generelt egentlig

kort sagt en plass der folk ferdes

 

 

Fikk beskjed av Mr. Blå når jeg var ute å lekte meg at nestegang så burde jeg finne enn åpen plass og leke meg på der jeg hadde oversikt så jeg ikke satte andres liv i fare

 

(PS: Etter som jeg forstod det, så skal du først en tur eller flere til avhør, så dem får din verson av turen du har hatt også får du en straff som består av en "liten" bot og noen måneder uten førerkortett! Men, jeg er ikke 100% sikker å dette da jeg var så sleip at jeg vrei meg vekk i fra det og fikk igjen førerkortet.)

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skriver under på noe at du godtar det så får du lese nøye igjennom alle dokumenter som omhandler denne saken. Finner du ett eller annet som du tror kan hjelpe på at du får lappen fortere tilbake så er det bare å prøve å kverrulere på harde livet.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg. :)

 

Søndag morgen mistet jeg også lappen, piruetter på bensinstasjon.

De kom i det jeg avsluttet "runden", så jeg er ikke sikker på hvor mye de faktisk fikk med seg.

 

Folka var jævlig ålreite, og fortalte at, hvis jeg hadde gjort det i en rundkjøring, elns, så hadde de latt det gå, men siden jeg gjorde det på bensinstasjon, måtte de ta den. Var liksom så klar sak.

 

Jeg godtok beslaget, og la meg helt flat. De sa ingenting om bot.

Jeg skal ringe inn til stasjon og forhøre meg.

 

Hva bør jeg regne med? Jeg regner med 3mnd.

De tok ikke noe måling av spor eller noe. (tørr asfalt)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du godtar at de tar lappen din så fyker saken din bakerst i bunka for da har de 2mnd på seg... hvis du dermed nekter så har de 3uker, hvis de ikke svarer da så kan du bare gå å hente lappen;) men saken forsvinner ikke av det, du får bare lappen midlertidig mens de tar saken...

 

kjappeste måten er å nekte for da får du svar på 3uker eller lappen i lomma etter 3 uker så får du svar seinere...

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du godtar at de tar lappen din så fyker saken din bakerst i bunka for da har de 2mnd på seg... hvis du dermed nekter så har de 3uker, hvis de ikke svarer da så kan du bare gå å hente lappen;) men saken forsvinner ikke av det, du får bare lappen midlertidig mens de tar saken...

 

kjappeste måten er å nekte for da får du svar på 3uker eller lappen i lomma etter 3 uker så får du svar seinere...

 

Har du erfaringer med akkuratt denne påstanden?

 

For min erfaring sier at sålenge du maser på purken, dvs å ringe, komme på politikontoret osv bortimot vær dag, så forter de seg med saken FORDI du faktisk viser intresse i å få den saken ut av verdenen. (Og fordi onkel blir leitt av maset ditt!)

 

Det med å nekte er det dummeste du gjør når du vet at onkel så deg. Da slår de mye hardere ned på saken og de 2 månedene som det først var rykter om kan fort bli 4!

Det sier seg selv i grunn.

 

Du nekter straffeskyld selv om onkel og tante så deg er noe jeg vil si idioti. Med mindre du kan bevise at det var ukontrolert.

 

Og i Erik's sitt tilfelle så var det D1 oppvisning for politiet, og da tviler jeg sterkt på at det funker!

 

 

Bare for å ha nevnt det. Da jeg mista lappen min for sladding ("D1 fwd oppvisning" for 3 uniformerte politifolk)

Jeg godtok straff osv.. Jeg selv viste stor intresse i saken, fikk lagt fram flere grunner til å beholde lappen (Jobbsammenheng)

 

Jeg fikk rekomandert brev på dagen 2 uker detterpå.

 

Snakket i senere tid med en av dem som ferska meg og fikk vite hva straffa egentlig skulle bli og hvorfor jeg fikk lappen tilbake.

 

Straffen var 6 mndr uten førerkort og 4k i bot.

 

På grunn av at jeg viste ydmykhet og oppførte meg eksemplarisk i hennhold til situasjonen* så var det alene en god grunn til å gi meg tilbake førerkortet. Det med at jeg trengte den i jobbsammenheng var bare dråpen som måtte til før glasset rant over!

 

Så det med at saken går fortere vist du nekter straffeskyld er rett å slett noe "oksebæsj" som kommer fra folk som enda ikke har vært i en sånn situasjon!

 

* Kan også forstås som at purken får en følelse av at du faktisk har forstått noe av det som skjedde**

 

**Hvilket ikke skjedde

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de på bensinstasjonen ringte inn og anmeldte det?

 

Det er ikke tilfelle, det hadde de ikke rukket, og det vet jeg de ikke hadde gjort. ;)

 

når du godtar at de tar lappen din så fyker saken din bakerst i bunka for da har de 2mnd på seg... hvis du dermed nekter så har de 3uker, hvis de ikke svarer da så kan du bare gå å hente lappen;) men saken forsvinner ikke av det, du får bare lappen midlertidig mens de tar saken...

 

kjappeste måten er å nekte for da får du svar på 3uker eller lappen i lomma etter 3 uker så får du svar seinere...

 

Jeg drøftet dette med politiet, når de spurte om jeg godtok. Jeg forklarte at jeg ikke skulle være vrang, jeg hadde driti meg ut nå. Men jeg spurte hvor lang tid det ville ta, og sa at jeg vurderte ikke å godta, nettopp for å få fremgang. Vi kom fram til at det var såpass klar sak, at det ikke skulle ta lange tiden uansett.

 

Tror jeg skal vise interresse i saken, slik at jeg får den ut av verden fortest mulig. ;)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angry2 Jeg sladda i en rundkjøring ifjor vinter, på tørrasfalt med vinterdekk. ble tatt for andre gang så da forsvant lappen.

 

- Jeg ringte til politiet dagen etterpå for å få saksnummer og få snakket med juristen.

- ble enig om at han skulle ringe meg, så jeg skulle dra ned å snakke...skrive under på papirer.

 

saken var at jeg kjørte inn i rundkjøringen og gasset så rompa skeli ut og fronten stod litt inn mot midten av rundkjøringa. bortenfor stod en bil BAK midtrabatten som skulle inn i rundkjøringa, bak der stod politiet.

 

Politiet framtstillte det som at jeg holdt på å kollidere med den andre bilen!angry2

de skrev ikke at det er rundkjøring.

 

de kommer med masse piss og tull, overdramatiserer.

 

endte med at jeg var en uke uten lappen pga saksbehandling og 2000 i bot

 

En ting! ALDRI GODTA LAPPBESLAG!!!: selv om du veit du har driti deg ut. de kan bruke laaang laaaang tid på å behandle saken. de kan sånn sett sitte på lappen din i så lenge de vill. veldig dumt!

 

alltid nekt å godta!!! for da må de lage sak på deg innen 3 uker. har de ikke klart det, får du tilbake lappen på 3 ukers dagen

 

 

har du ikke nekta på lappbeslag, så har du DRITI deg ut!!!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at dere leser litt andre tråder her på juridisk forumet for det er noen av dere som absolutt ikke har skjønt tre ukers regelen. Kort fortalt: nekter du må du møte i retten ca tre uker etter beslaget, har du driti deg ut får politiet en kjennelse på førerkortbeslaget der, du drar på deg ekstra saksomkostninger, du går glipp av strafferabatten ved tilståelse....

 

samtykker du ikke slipper du unna med et møte i retten, selve straffesaken blir behandlet like fort (ved en evt tilståelse slipper du antagelig saksomkostninger og får tilståelsesrabatt i tillegg).

 

konklusjon: INGENTING går fortere ved å nekte beslag så lenge saken er på det rene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at dere leser litt andre tråder her på juridisk forumet for det er noen av dere som absolutt ikke har skjønt tre ukers regelen. Kort fortalt: nekter du må du møte i retten ca tre uker etter beslaget, har du driti deg ut får politiet en kjennelse på førerkortbeslaget der, du drar på deg ekstra saksomkostninger, du går glipp av strafferabatten ved tilståelse....

 

samtykker du ikke slipper du unna med et møte i retten, selve straffesaken blir behandlet like fort (ved en evt tilståelse slipper du antagelig saksomkostninger og får tilståelsesrabatt i tillegg).

 

konklusjon: INGENTING går fortere ved å nekte beslag så lenge saken er på det rene...

Men det har du?????? :ass:

Hvis man nekter, så må politiet innen tre uker ha sendt saken til retten for å få en kjennelse på at de kan beholde førerkortet. Man trenger ikke å møte i retten for det, og du pådrar deg ingen saksomkostninger

 

Det er viktig å skille mellom det å ha gjort noe galt, kontra hvilken straff man fortjener. Det er liten vits i å nekte for å ha sladda mens de så på, men man kan fortsatt mene at førerkortbeslag er en for streng reaksjon.

 

DET ER BESLAGET/STRAFFEN DU IKKE GODTAR, DET HAR INGENTING MED FORSEELSEN Å GJØRE

 

(Juristen: Jeg vet at førerkortbeslag teknisk sett ikke er straff)

 

Altså er den strafferabatten du babler om ved å godta bare tull.

 

Dessuten så havner de fleste slike saker hos en politijurist som gir deg en passende bot, hvis du ikke godtar den blior rettsvesenet koblet inn.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår