Gå til innhold

Vi som kjører med L - fremtidens rånere

Ranger emnet


aerdftyhui

Anbefalte innlegg

  • 4 months later...
  • Svar 386
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjeder meg, så jeg vil fortelle om en hendelse i sommer når jeg var ute å testa nyebilen, en 2003 Mazda 6 stasjonsvogn.

 

Var i en relativt bratt, og veldig smal venstresving. Jeg var på vei opp, og før jeg vet ordet av det, kommer det en Toyota Hilux med henger på, signert TUSSA i en voldsom fart i motgående. Jeg reagerte raskt og la meg så langt ut som mulig, og bremsa ned. Hiluxen var ikke i nærheten av å bremse ned, men det var rett før idioten havna i grøfta. Makan til idiot!

Ellers så føler jeg at på jeg begynder å bli relativt trygg op kørekjøringa, men jeg sliter litt med at jeg kveler motoren litt for ofte. Grunnen er at bilen går på 750rpm på tomgang, som da igjenn krever mer gass enn det jeg har vendt meg til. Jeg vet ikke hvorfor, men etter innstinkt så ruser jeg ikke bilen opp på 2-3k rpm før clutchen tar tak, slik mange gjør. Føler det er feil :P

 

Noen andre som har opplevt noe artig under lærekjøring i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en tråd som handler om å øvelseskjøre, så tenkte jeg at vi kunne dele noen tips og triks i samme sleng også, og dele erfaringer.

 

Jeg har i dag tilbringt noen timer bak rattet, og øvd mye og forgjeves på bakkestart. Men jeg får det søren meg ikke til uten å svi gummi og kvele motoren til tider.

 

Mamma og pappa prater om balansegangen mellom cluth og gass, men dette er jammen meg ikke lett.

 

Er det noen som har noen gode tips, og ikke minst erfaringer å dele?

 

Alt går som fot i sokk når jeg kjører ellers, men bakkestart er noe som tar knekken på meg. :)

 

Hadde også en liten solskinnsopplevelse med 2 russejenter i en rundkjøring i dag, som hadde en plakat hvor det sto "tut for en skål!" og det måtte jeg selvfølgelig gjøre. Mamma ble ikke så særlig glad. "Følg heller med på kjøringen du gutt". :D

 

Hvis du plages med bakkestart kan et tips være å holde "brekket oppe" mens du sakte slipper clutch og gir litt gass til du kjenner bilen begynner å ta, så slipper du brekket sakte helt til bilen går fremover:)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkestart er vanskelig, men når man først finner taktikken, så er det som å sykle.

Jeg selv er ikke veldig fan av bruken av brekk under bakkestart, men det er vist min mor, for hun hiver seg på brekket hver gang jeg kveler motoren i en bakke -_-"

 

Forøvrig så var det samme mor som klaga på at jeg lå veldig nært midtrabatten (eller hva jeg skal kalle det) når jeg stoppa før en rundkjøring. Hadde minst en halvmeter å gå på, og da snakker jeg MINST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkestart er vanskelig, men når man først finner taktikken, så er det som å sykle.

Jeg selv er ikke veldig fan av bruken av brekk under bakkestart, men det er vist min mor, for hun hiver seg på brekket hver gang jeg kveler motoren i en bakke -_-"

 

Forøvrig så var det samme mor som klaga på at jeg lå veldig nært midtrabatten (eller hva jeg skal kalle det) når jeg stoppa før en rundkjøring. Hadde minst en halvmeter å gå på, og da snakker jeg MINST!

 

da tar hu feil, fordi du skal ha tydelig plassering før rundkjøringer og kryss i den retningen du skal, det vil si at du skal ligge ganske nærme midtrabatten, slik at biler som skal i den andre retningen, får plass til å ligge ved siden av deg, spesielt er det bra du holder sida di, når lastebiler skal til høyre og du til venstre f.eks.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp blitt 16 år, og har øvelseskjørt en del allerede i bilen min(Volvo 240, Volvo såklart:P) og må si at jeg var veldig nervøs, men jeg komm fort inn i det, men jeg sliter også med bakkestart.

Pappa er veldig grei å kjøre med, sier ifra vis jeg gjøre noen feil, osv, men han stoler godt på meg, i dag satt han å leste avisa, mens vi kjørte:P

Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt)

Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 86 modell. (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet som mangen her med bakkestart under øvelsekjøringa! :p

Men det jeg begynte med var brekket, dette fordi jeg syns det var lettest. Men ettersom jeg ble bedre og bedre til å finne balanseringen mellom clutch og gass, gikk jeg over til bremsa. Nå har jeg hatt lappen i rundt 4-5 måneder, så nå er jo det piece of cake.. Men skjønner lett at folk sliter med det, det er ikke lett før man finner balansen mellom clutch og gass. Tror jeg alle kan ærlig innrømme, hvis dem ikke må skryte på seg at de er verdensmestere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelseskjøring er morro.

Er jo snart 8 år siden det her, men morro og mimre litt.

 

Hadde bare sladda litt rundt i gården, har svær gårdsplass, men aldri kjørt no særlig på veien med bil men

Så en dag da vi sku avgårde en tur kom gammern med bilnøkla og sa du kjører, jeg var no nervøs siden det var glatt som et helvete og måtte koble inn 4 hjulstrekken for og komme ut av gården, dro avgårde og fattern sa ingenting, hadde vel kjørt en halvtime og veien var blitt bar etter sola hadde varmet litt, kom til en lang venstre sving, perfekt sladde sving kan jeg si nå som jeg har litt mer erfaring.

 

Vel, kom inn i svingen og mista helt grepet og bare seila rett imot fjellveggen, ratta imot og bare holdt javn gass, kom utpå kanten så tok det tak og dro seg inn på veien igjen.

 

Fattern kikka på meg og sa noe sånt som at han trodde det sku gå tel helvete, men det gikk jo bra det, gammern er iskald, og kjørte mye bil sammen med han og lært utrolig mye, han har jo kjørt vogntog i over 30 år så han kan kjøre bil.

 

Muttern derimot var nervevrak da hu sku sitta på, skreik og bar seg hele tia, men etter et par ganger så sovna hu somregel når jeg kjørte.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår