Gå til innhold

Bytte av bærekule, Audi 80

Ranger emnet


Audi8020E

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte bærekule på min Audi 80 92-mod. Men så har jeg ikke helt skjønt hvordan jeg skal få den ut. Jeg har nå skrudd den skruen/bolten som klemmer sammen den delen der bærekula skal dyttes oppi, men jeg klarer ikke få den løs. Jeg har ikke turt å presse hardt eller slå med noe hardt.

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å få den ut? :)

 

Forresten... Jeg lurer på hvordan jeg skal få av mansjetten på tannstanga, det er så forferdelig trangt der. :)

 

Håper på noen gode svar. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skiftet bærekula mi for ikke så lenge siden, kan ikke huske helt hvordan jeg fikk ut bærekula(men skal ikke være "hardt", du må vell stikke noe oppi eller noe), men en ting som er vikti bli vel at du helst tegner/merker hvor den gamle bærekula sto på bærebrua etter at du har skrudd av disse 3skruene! Det har med spissinga di og gjøre.

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skiftet bærekula mi for ikke så lenge siden, kan ikke huske helt hvordan jeg fikk ut bærekula(men skal ikke være "hardt", du må vell stikke noe oppi eller noe), men en ting som er vikti bli vel at du helst tegner/merker hvor den gamle bærekula sto på bærebrua etter at du har skrudd av disse 3skruene! Det har med spissinga di og gjøre.

 

Jada, det er jeg klar over, men det er en helt annen sak :)

 

Det som er problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få ut den uka, og siden det er så vanskelig å få den ut, hvordan i alle dager blir det da å få inn den nye? :o

 

Å stikke noe oppi er letter sagt enn gjort, siden jeg bare har en jekk til å løfte opp bilen, er begrenset hvor mye armplass og oversikt man har da.

 

Men det er ingen smarte triks dere kan dele med meg? hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå er bærekula av, men mitt neste problem er traversforingene! Åh, de vil ikke ut, noen som vet hvordan disse skal få's ut? ;D

 

hehe skifta mine med det samme da jeg skifta bærekula også!

Tok ut hele traversen jeg, og satt den i skruestikken, fikk gjort de på skolen på verkstedet. Brukte sånn rar skrue greia for å få de ut! men du kan bruke hydraulisk presse eller noe, må gi de motstand lag en aksling som har samme diameter som foringen! Vanskeli å forklare. Lett og gjøre(med riktig utstyr seff)

Spørsmålet er jo også hva utstyr du har tilgang til?

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe skifta mine med det samme da jeg skifta bærekula også!

Tok ut hele traversen jeg, og satt den i skruestikken, fikk gjort de på skolen på verkstedet. Brukte sånn rar skrue greia for å få de ut! men du kan bruke hydraulisk presse eller noe, må gi de motstand lag en aksling som har samme diameter som foringen! Vanskeli å forklare. Lett og gjøre(med riktig utstyr seff)

Spørsmålet er jo også hva utstyr du har tilgang til?

 

Jeg har ikke tilgang på noe særlig utstyr. Jeg har tatt ut hele jeg også, siden jeg må skifte bærekule i tillegg. Jeg stikker bare ned på verkstedet jeg, men det koster jo 700 kroner bare å få skifta de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

demonterte du virkelig hele traversen for å skifte foringene??

 

Regner med du mener bærebroa, ikke bare å sette traversen i skrustikka:crazysant:

 

 

så er det camberjustering på bærekulene...

 

 

det var nokk bærebroa jeg tenkte på XD men ja, traversen er enda verre tok meg et par timer for å ta ut den enne foringen :P

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nokk bærebroa jeg tenkte på XD men ja, traversen er enda verre tok meg et par timer for å ta ut den enne foringen :P

 

ja du må ha ut hele traværsen for å bytte foringer, å du trenger en presse for å få ut foringer, tro meg har bytta alle sammen , men engentlig greit så lenge du får de ut, letter å få de inn.

ett råd på bære bruene, har du presse kan du bare presse ut mitten, for så å ta et baufilblad, å skjære ett snitt, pass på å ikke kapp for mye bare noen millimeter, da kan du banke ut resten av foringa i bærebrua.:D

Verden er farlig ingen har overlevd enda!

Lev Livet Kjør Audi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke ut med hele traversen for å bytte foringene. Har gjort dette x antall gang uten presse, men med girkassejekk, luftrykkmeisel samt en boks silikon. 1-2 timer så har du skiftet alle.

Samme på bærebroa, som sagt her få ut midten så bare hylsa er igjen, har du tilgang på luftmeisel så er det øyeblikk å få ut hylsa.

Skrustikka kan du gjerne bruke for å presse de inn igjen om du ikke har verkstedspresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke ut med hele traversen for å bytte foringene. Har gjort dette x antall gang uten presse, men med girkassejekk, luftrykkmeisel samt en boks silikon. 1-2 timer så har du skiftet alle.

Samme på bærebroa, som sagt her få ut midten så bare hylsa er igjen, har du tilgang på luftmeisel så er det øyeblikk å få ut hylsa.

Skrustikka kan du gjerne bruke for å presse de inn igjen om du ikke har verkstedspresse.

 

ja Det er sant, men hadde itte luftrykkmeisel jeg da, men har garasje med grav så ikke noe problem her da, klart jeg bytta alle mansjetter å je da så det var så enkelt:D, i tillieg til å sandblåse travers å bærebruer:D

Verden er farlig ingen har overlevd enda!

Lev Livet Kjør Audi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår