Gå til innhold

Kjøp av Speedster, tanker og erfaringer?

Ranger emnet


braat2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå som våren snart nærmer seg tenkte jeg på og bytte ut Bmw`n. Lyst på noe som er litt mere spenstig. Har i lengre tid seriøst vurdert en Opel Speedster. Bilen er jo ikke så veldig dyr lengere.

 

 

Så har noen spørsmål om denne bilen. Noen som har noen erfaringer og synspunker om bilen? Er ikke egentlig spesielt Opel fan, men synes denne bilen er utrolig lekker. Pluss at den er bygd av lotus.

 

Hvordan er kvaliteten, og driftsikkerheten i bilen? Kan den måle seg opp mot en vanlig Opel?

 

Hvor lange service intervalller har bilen ? og noen som vet priser for serivce på bilen?

 

Hvordan er deletilgangen på bilen, og er delene veldig dyre?

 

Er bilen "lettkjørt"? Eller er det som og kjøre en gammal 240?

 

Har kikket litt på nettet og funnet ut at det beste og billigste er og ta inn en fra tyskland. Kommer rundt regnet på ca 230000 for bilen, ferdig tollet. Forsikring er heller ikke ille på bilen ca 7000,- med 70% bonus.

 

 

takk hvis noen kan gi meg svar på dette.

1988 Lotus Esprit Turbo Stevens

x:2002 Lotus Elise Mk2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har selv kjørt Speedster 2.2 i nesten 3år nå, er ein fantastisk morsom bil. Angående kvalitet så må jeg si jeg er imponert over den, er jo tross alt engelsk produsert bil... I løpet av 3år har jeg kjørt bilen ca.20.000km og utenom olje og filtrer (servicer)

så har jeg kun byttet bremseklosser, ein lysbryter og et par lyspærer. Alt av deler til bilen får ein hos nærmeste opel forhandler, men da til skyhøye priser f.eks bremseklosser foran 2300,- mens EBC greenstuff som er mye bedre kan ein bestille fra UK til ca 500,- så her svarer det seg å handle fra utlandet.

Bilen er lettkjørt, men ein skal være forsiktig vist ein kjører den helt på grensen, slipper den så slipper!! den. Er vel helst å anbefale som ein bil nummer 2, tror ein blir fort lei av å krype inn i den hver gang ein skal ut et lite ærend.

 

Noe du lurer på så finner du masse info på vx220.org.uk - the website for the Vauxhall vx220.org.uk/Opel Speedster

eller send meg ein mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt klart at det er ein liten bil men vil nå seie der er bra med plass i forhold til biltype, når ein først kommer seg nedi da :) spesielt beinplass, er selv 192 lang.. Bagasjeromsplassen er der heller ingenting å si på 200 liter, Mazda MX5 og Honda S2000 har f.eks 150 liter. 2.2literen er ikkje fult så kjapp som turbo utgaven, men har 60 kilo mindre i hekken som er ein stor fordel ved banekjøring, ein klarer ikkje så mye bedre rundetider med ein turbo. Og det er jo kjappe rundetider disse bilene er bygd for, ikkje kjøre fort på strak vei.Relativ stor prisforskjell på dei to også da. Må jo ta det med i betraktningen og. Angående servo, så meiner i allefall jeg at det hadde tatt vekk mye av sjarmen og kjøregleden i bilen.

Skal ein ha god plass, komfort, ekstrautstyr osv.. Så bør ein kikke etter noe annet... :watchout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er heilt klart at det er ein liten bil men vil nå seie der er bra med plass i forhold til biltype, når ein først kommer seg nedi da :) spesielt beinplass, er selv 192 lang.. Bagasjeromsplassen er der heller ingenting å si på 200 liter, Mazda MX5 og Honda S2000 har f.eks 150 liter. 2.2literen er ikkje fult så kjapp som turbo utgaven, men har 60 kilo mindre i hekken som er ein stor fordel ved banekjøring, ein klarer ikkje så mye bedre rundetider med ein turbo. Og det er jo kjappe rundetider disse bilene er bygd for, ikkje kjøre fort på strak vei.Relativ stor prisforskjell på dei to også da. Må jo ta det med i betraktningen og. Angående servo, så meiner i allefall jeg at det hadde tatt vekk mye av sjarmen og kjøregleden i bilen.

Skal ein ha god plass, komfort, ekstrautstyr osv.. Så bør ein kikke etter noe annet... :watchout

 

 

 

Bilen blir som en nummer 2 bil selvfølgelig. Da jeg ikke ville brukt den som vinterbil :).

Sjekket litt opp rundt deler og slikt og funnet ut at mekonomen fører iallefall det mest nødvendige, slik som filter, klosser e.t.c. Blir den vanlige 2.2 literen da turbo blir litt for dyr. Sjekket opp forsikring også 7200kr i året på far min selvfølgelig. Betaler i dag 6100 på Bmw`n så bilen er veldig grei sånn sett. Er rundt 175cm og rundt 75kg så tror nok jeg skal få god nok plass..:) Men hvordan er bilen og skru på? Tenker på de mest vanlige reprasjoner som filter, bremser e.t.c

1988 Lotus Esprit Turbo Stevens

x:2002 Lotus Elise Mk2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bilen er heilt grei å skru på, enkelte ting er litt trangt, men ting som bremser og service + div. på motor er ikkje noe problem. Skal ein utføre større jobb på motor så skrur ein bare bakre del av karoseriet av, da er den mye lettere å skru på enn "vanlige" biler. Har selv byttet både kammer, innsug, eksos og diverse med karoseri på, og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ser selv på Speedster nå som nr 3 bil. Noen mnd frem i tid men... Var og så på en i dag, og Yellow... Det er IKKE like mye bagasjeromsplass som i en S2000. :) Jeg kunne ligge i bagasjerommet med lokket igjen på S2k'en jeg hadde. Er 180 cm og har drevet med kroppsbygg i 7 år. Så er ikke under gjennomsnittet liten heller!

 

Hvordan er det med chip til disse bilene?

BMW 5 serie E60

x Volvo V70 (fikk i innbytte)

x Impreza WRX 03,

x Mr2 Mk1 x Mr2 Mk2 x Honda S2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ser selv på Speedster nå som nr 3 bil. Noen mnd frem i tid men... Var og så på en i dag, og Yellow... Det er IKKE like mye bagasjeromsplass som i en S2000. :) Jeg kunne ligge i bagasjerommet med lokket igjen på S2k'en jeg hadde. Er 180 cm og har drevet med kroppsbygg i 7 år. Så er ikke under gjennomsnittet liten heller!

 

Hvordan er det med chip til disse bilene?

 

 

Skal du ha mer hk har DBilas mye morsomme leker:

 

http://www.dbilas-dynamic.de/index.htm

Har selv innsugsmanifoil, grenrør og ecu omprogramering fra de.

 

For mere info finner du det her:

http://www.vx220.org.uk

 

Bare chip er ikke mye vits på en orginal sugemotor..

Sommer: Opel Speedster 2.2 -01

Vinter: A-C M8 snopro -08

 

+ Opel Omega 2.0DTI -98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ser selv på Speedster nå som nr 3 bil. Noen mnd frem i tid men... Var og så på en i dag, og Yellow... Det er IKKE like mye bagasjeromsplass som i en S2000. :) Jeg kunne ligge i bagasjerommet med lokket igjen på S2k'en jeg hadde. Er 180 cm og har drevet med kroppsbygg i 7 år. Så er ikke under gjennomsnittet liten heller!

 

Hvordan er det med chip til disse bilene?

 

Forskjellen er vel det at S2000 har mye større åpning til bagasje rommet enn Speedsteren, men i liter er det like stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins et originalt kompressor kit til denne motoren. Problemet er bare å få tak i det. Denne motoren er meget populær borti statene og brukes i diverse Pontiac og Chevy biler. http://tunersource.gmblogs.com/Accessories/Engine-Parts/2-2l-ecotec-supercharger/

 

Er ikke noe problem å få tak i dette, jeg holder på å montere et sånt nå, problemet er å få mappet bilen med dette systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår