Gå til innhold

Regne kabel, dimameter til kvadrat mm?

Ranger emnet


Bareare02

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har skaffet meg en kabel som måler 13mm i diameter. Men hvordan regner jeg dette over til kvadart mm? Om noen har en formel eller utregning på lager, blir jeg veldig glad :)

 

Kan det stemme at en 8mm tilsvarer 50kv/mm? og da 13mm tilsvarer litt i overkant av 100kv/mm?

 

Takk.

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arealutregning er vel strengt tatt ungdomsskolepensum... Men mange hadde kanskje hatt lettere for å lære noe i mattetimene dersom man kunne relatert det til noe man interesserer seg for. Jeg vet ihvert fall at det i høyeste grad hadde vært slik for meg selv (som såvidt klarte å redde inn en 2-er på matteeksamen på påbygning) ;)

 

Arealet av en sirkel er 3,14 x radien x radien. Eller i ditt tilfelle 3,14 x 6,5 x 6,5 = 132 kvmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok, det bør holde til det meste tenker jeg. Noen som har en formel for å regne ut hvor mange amper kabelen tåler?

 

Edit: Du sier noe der, har også lært hvordan man regner ut hvor mange amper en kebel med en visst tverrsnitt tåler. Men om jeg husker det, niks :D

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

vi som driver med elektro har ei bok der det står hvor mye hver enkelt kvadrat tåler:) kan prøve å sjekke på 132kvmm, eller ta den kvm som er nærmest siden det ikke er noen standard på 132:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi som driver med elektro har ei bok der det står hvor mye hver enkelt kvadrat tåler:) kan prøve å sjekke på 132kvmm, eller ta den kvm som er nærmest siden det ikke er noen standard på 132:)

 

Hvis det er NEK 400 du sikter til blir det litt galt, da tallene i NEK400 hopper fra 95mm2 til 150mm2? Se uansett på forlegningsmåte A1, blir vel mest reellt hvis kabelen ligger under teppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva faen skal du med 135mm2 kabel til bilstereo?

 

Kabelen skal bukes mellom front batteriet og Kinetik HC2400.

Er ikke det at jeg _må_ ha en så stor kabel, men denne kostet meg null og niks :D

Derfor lurer jeg også på om det er feil å bruke denne til bilstereo. Den stammer fra et sveiseapparat.

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen skal bukes mellom front batteriet og Kinetik HC2400.

Er ikke det at jeg _må_ ha en så stor kabel, men denne kostet meg null og niks :D

Derfor lurer jeg også på om det er feil å bruke denne til bilstereo. Den stammer fra et sveiseapparat.

 

Skal du bruke kabelen mellom to batterier så klarer du deg faktisk med en 21 mm2 kabel!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår