Gå til innhold

Fratatt førekort på stedet

Ranger emnet


volvo-Christian

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

trenger ikke en masse surr om obiora og hvor teite politi folk KAN være eller sånt. Men er det noen som har vært borti noe lignende som meg, og kan anslå hvor lenge jeg blir uten førerkort?

 

Tipper at du mister den i 3 mnd.

 

Se "Forskrift om tap av førerett for motorvogn" § 2-5 pkt 15 "Tekniske mangler, overlasting mm"; "Tap av førerett bør fastsettes til minst 3 måneder når det ved kjøretøyet er påvist feil eller mangler som innebærer vesentlig fare for trafikksikkerheten, og vedkommende er ilagt straff fordi han var eller burde ha vært klar over manglene og til tross for dette har brukt kjøretøyet"

 

Kappa fjærer kan innebære vesentlig fare for trafikksikkerheten, så jeg tipper at det er denne de kommer til å ta deg på...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det var litt rart å miste lappen på dette. Hørt om folk før, som kjører på kappa fjærer og mistet lappen.. Så du er ikke den eneste!

Hvor lenge har du hatt lappen?

 

En kompis har blitt stoppet flere ganger med diverse ulovligheter...den ene gangen med sota ruter helt fram,haug med baum, slitte dekk, og kabba fjærer, pluss at bilen ikke var betalt årsavgift osv på:P Uten å miste lappen. Det er rein flaks!

 

Politiet er veldig forskjellige her i landet! Burde vært flere som han som stoppa han den gangen... Å gi folk en sjangs!

 

Det er forskjell på å gi folk en sjanse og å la dødsfeller kjøre videre...;) Slitte dekk og kappa fjærer gjør visse ting med kjøreegenskapene...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid har dem på seg til å finne ut hvilken straff jeg får, før de må gi den tilbake? Mange som sier folk har krav på å få vite det innen 3 uker, hvis ikke får de tilbake lappen.

 

Dette kan du lese om i cirka 150 andre tråder her på forumet, men jeg skal forklare det kort:

 

Dersom du samtykket til førerkortbeslag, tar det den tiden det tar. Dersom du ikke samtykket, har de tre uker på seg til å a) oversende saken til retten for tiltale eller b) få rettens kjennelse på at beslaget opprettholdes.

 

Det er altså ikke slik at du får tilbake lappen etter tre uker dersom saken ikke er avgjort.

 

Hvis du har flere spørsmål om dette, foreslår jeg at du leser de andre trådene som omhandler treukersfrist før du spør mer :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du lese om i cirka 150 andre tråder her på forumet, men jeg skal forklare det kort:

 

Dersom du samtykket til førerkortbeslag, tar det den tiden det tar. Dersom du ikke samtykket, har de tre uker på seg til å a) oversende saken til retten for tiltale eller b) få rettens kjennelse på at beslaget opprettholdes.

 

Det er altså ikke slik at du får tilbake lappen etter tre uker dersom saken ikke er avgjort.

 

Hvis du har flere spørsmål om dette, foreslår jeg at du leser de andre trådene som omhandler treukersfrist før du spør mer :)

 

Har ikke samtykka noe skriftlig. "samtykka" foreløpig muntlig bare. Men det kan vel ikke være gyldig det da, eller? hvis jeg hadde skrivd under på at jeg samtykka hadde det vel vært noe annet?

 

Nå som jeg allerede hadde en tråd oppe, så tenkte jeg at jeg bare spørte her.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samtykka noe skriftlig. "samtykka" foreløpig muntlig bare. Men det kan vel ikke være gyldig det da, eller? hvis jeg hadde skrivd under på at jeg samtykka hadde det vel vært noe annet?

 

Nå som jeg allerede hadde en tråd oppe, så tenkte jeg at jeg bare spørte her.

 

Hvis du ikke har skrevet under på noe, skal det vel vanskelig la seg gjøre å bevise at du har samtykket muntlig, så da har du i praksis ikke samtykket i noenting. Med andre ord bør du ta kontakt dersom det tar noe særlig mer enn tre uker for å høre hvordan saken ligger an, og be om å få lappen tilbake dersom de ikke har gjort som jeg skisserte i alternativene a og b i forrige innlegg :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har skrevet under på noe, skal det vel vanskelig la seg gjøre å bevise at du har samtykket muntlig, så da har du i praksis ikke samtykket i noenting. Med andre ord bør du ta kontakt dersom det tar noe særlig mer enn tre uker for å høre hvordan saken ligger an, og be om å få lappen tilbake dersom de ikke har gjort som jeg skisserte i alternativene a og b i forrige innlegg :)

 

Ja, onkelen min mente også det at det ikke kunne kalles samtykking. Altså, de hadde jo tatt lappen min uansett om jeg godtok det eller ikke. Så jeg stritta jo ikke akkurat i mot når dem tok den. Takk for mange ålreite svar:)

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, onkelen min mente også det at det ikke kunne kalles samtykking. Altså, de hadde jo tatt lappen min uansett om jeg godtok det eller ikke. Så jeg stritta jo ikke akkurat i mot når dem tok den. Takk for mange ålreite svar:)

 

You are welcome.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg mista lappen pga overlast, og han samtykket at de tok den. Så gikk det ei uke uten at han hørte noe så han gikk ned på politihuset og spurte hva som foregikk. Da sa dama i skranken at iogmed han samtykket og var forståelig ovenfor politiet om hvorfor de tok den så skulle han få den igjen.

 

Men til din sak volvo-Christian, om de ikke skrev ned noe som helst og de ikke har noe om at du har godtatt det hele så kan du jo bare prøve å gå ned på politiet og si at du skal hente lappen din.. kanskje de bare gir deg den :P

Audi RS2

x Opel Ascona C C20XE

x Opel Ascona C 16SH

x Suzuki 413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til din sak volvo-Christian, om de ikke skrev ned noe som helst og de ikke har noe om at du har godtatt det hele så kan du jo bare prøve å gå ned på politiet og si at du skal hente lappen din.. kanskje de bare gir deg den :P

 

Tenker jeg venter til det har gått 3 uker hvertfall. (neste fredag) da skal dem jo hvertfall ha gjort opp en mening. Da har jeg så vidt jeg har forstått rett til å få den igjen.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg venter til det har gått 3 uker hvertfall. (neste fredag) da skal dem jo hvertfall ha gjort opp en mening. Da har jeg så vidt jeg har forstått rett til å få den igjen.

 

Ja, med mindre de har gjort som jeg har beskrevet litt lenger opp ;)

 

Tilføyer at dersom du skulle få den igjen etter tre uker, må du likevel belage deg på å miste den igjen dersom du blir dømt for forholdet...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.

 

Første dagen med lappen, hadde leid/kjøpt prøveskilt for anledningen.

 

Senka 240 med anlegg, da blir man stoppa da.

Han fortalte at det ikke var lov å ha folk i bilen, men han sa ikke noe på senkinga. Den var riktignok godkjent da, og folka var edru. ;)

Fikk komme fra det med en advarsel. :)

 

Kammerat mista lappen i tre mnd, og full visning for kappsenk. Det skjønner jeg jævlig godt, for den var LAV!

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår