Gå til innhold

gåen toppakn 1.4 68hk støtstang

Ranger emnet


EyeLid

Anbefalte innlegg

Jepp!

 

Er det fler som har erfart trøbbel med toppakning på

Fabia 1.4 68hk støtstangsmotoren?

 

Søster har i litt tid nå klaget over at det er vannforbruk

på motoren, og fikk nå omsider kommet meg hjem og fant mayonese

under påfyllingslokket. Rart ikke gutta på Skoda hjemme nevner at

dette er en trolig feil med denne motoren når hun var innom og

spurte om kjølevæske grunnet lekkasje...

 

Er snakk om 2001 modell (TROR jeg) med 64000km på meteret. Synes

dette er alt for tidlig for toppakningsbytte!

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

 

Er det fler som har erfart trøbbel med toppakning på

Fabia 1.4 68hk støtstangsmotoren?

 

Søster har i litt tid nå klaget over at det er vannforbruk

på motoren, og fikk nå omsider kommet meg hjem og fant mayonese

under påfyllingslokket. Rart ikke gutta på Skoda hjemme nevner at

dette er en trolig feil med denne motoren når hun var innom og

spurte om kjølevæske grunnet lekkasje...

 

Er snakk om 2001 modell (TROR jeg) med 64000km på meteret. Synes

dette er alt for tidlig for toppakningsbytte!

 

Nei, gi'rei a. Har de brukt den gamle støtstangsmotoren så sent?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

 

Er det fler som har erfart trøbbel med toppakning på

Fabia 1.4 68hk støtstangsmotoren?

 

Søster har i litt tid nå klaget over at det er vannforbruk

på motoren, og fikk nå omsider kommet meg hjem og fant mayonese

under påfyllingslokket. Rart ikke gutta på Skoda hjemme nevner at

dette er en trolig feil med denne motoren når hun var innom og

spurte om kjølevæske grunnet lekkasje...

 

Er snakk om 2001 modell (TROR jeg) med 64000km på meteret. Synes

dette er alt for tidlig for toppakningsbytte!

 

Mye "majones"?

 

Kan være emulsjon, eller kondensering etter mye småkjøring der motoren aldri blir skikkelig varm:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

majonesen der hehe. er et helt vanlig vagmotor fenomen.. ser dette hver dag. men på fabia med vannforbruk. sjekk den tempgivern nede på radiatoren h.side sett forrfra. den har en tendens til å leke.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

blitt et lite problem med topppakningene på de der. heldigvis en lett jobb å bytte... send meg en pm så skal du få gode priser på delene.

 

bør også bytte expansjonstanken....

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang den hårreisende motorkonstruksjonen er dette skoda sin nytenkning.

 

ta 1 stk gammel felicia motor. som er en videreutvikling av dampmaskiner fra 1800 tallet..

 

bytte ut monotronicen med 4 stk dyser. å kalle dette en revuosjonerende motor

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 8 years later...

GAmmel tråd, men henger p... Vær glad for at du ha denne motoren. Om du har bilen fortsatt?  Den er superlett å reparere, i motsetning til den nyer som jeg sliter med. Den bruker olje og motoren må ut for å skifte fjærer på stempel nr 3. 

 

Ellers ha den 129 skruer som må ut og registerkjedet har bare en 1/4 av varigheten på 1,4-mootren som har både bobbelt og er kort. Det lange enkle på mon holder 100 000 km i heldigste fall.

Store antall av de tresylindrete "møkkamotorene" får kjedehopp og grausa ventiler og stempler. og ifølge verstadsmanualen skal ikke disse motorene åpnes i blokka,og det leveres ikke deler, om man ikke går til f.esk. autodeler i Tyskland f.eks. 

 

Etter 50 år i bransjen er det vel disse motorene som ha skuffet meg mest.

 

Så hold på 1,4 literen. Bytt toppakning og ettertrekk etter  100 mil og etter 20 000 km og nye 100 000 km, så går motorene evig.

 

Toppakningene her er tykke og kan sige litt, derfor kan de miste klem mellom topp og bunn. Det skjer sa alutoppen får gjentatte utvidelser etter hver oppvarming.

 

På min 1,4 Fabia har jeg ettertrukket 1/8 omdr for sikkerhets skyld. med kald motor.

 

Skulle gjerne satt inn lik motor i den andre med 1,2, men det blir vel så mye mikk med ECU-en osv så jeg syns det blir for voldsomt.

 

Tror jeg får skikk på den andre nå etter noen grep?

 

Nye stempelfjærer honing osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå trot jeg at det er på tide å bytte toppakning på min Fabia 1,3 2001 modell? Fant "majones" i ekspansjonstanken og det forsvinner gradvis kjølevæske. Min sønn bruker den, og han har ikke tatt det så alvorlig at varsling med lyd og lys har dukket opp. 

Skal sjekke HC itanken før jeg tar av topplokket. Men bilen er ikke tilgjengelig akkurat nå... 

FAbiaen med 1,2 liter går 100 nå for tiden så den er klar for salg, men siden den har AC, så får jeg ikke lov til å selge den av min "støttekontakt!..

Så hva gjør man? Kjøper en til?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår