Gå til innhold

Førerkortbeslag og straff.

Ranger emnet


Rune5

Anbefalte innlegg

Ble målt til 99 km under en forbikjøring i 60 sone.

Jeg godtok førerkortbeslag og bot på stedet, og hadde kanskje sett for meg 6 mnd uten lappen.

 

Men da jeg mottok forelegget fra politiet fikk jeg meg en kraftig overaskelsee.

Mista lappen i elleve mnd og 10000,- i bot.

Skulle i utgangspunktet mista lappen i åtte mnd, men fikk tre ekstra pga en prikk!

Denne prikken fikk jeg da jeg ble tatt i en boks.

Syntes dette var rimelig drøyt, og skal man ikke få en rabatt på boten sålenge man tilstår på stedet?

Og er ikke forbikjøring formidlende?

Det eneste som var spesifisert i forelegget var at jeg fikk tre mnd ekstra pga prikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids ringe inn å klage, men 99 i 60 er rimelig drøyt.

 

Men hvis de har sagt en ting og gjør noe annet har du jo all rett til å klage!

 

Formidlende?

Og er ikke forbikjøring formidlende?

99km/t i 60km/t er streng tatt alt annet en det.

Hva mener du selv er formidlende med det?

 

Ta straffen,og ferdig m det.

Skule vel egentlig vært en tur inne også for denne her

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som er blitt stoppet i 90 i 60 sone og mista lappen i 4 mnd. Syntes da 11 mnd blir drøyt!

Jeg mener forbikjøring er formidlende fordi en forbikjøring bør skje raskt og sikkert.

Jeg vet det heter at man ikke skal øke farten under forbikjøring, men jeg kjenner folk som har fått redusert straff fordi det var en forbikjøring.

 

Straffen min skal jeg ta, og jeg sier ikke noe på førerkortbeslag og bot!

Men jeg syntes det var litt lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 km/t over grensa i 60 sone? ganske drøyt, syntes straffen var helt grei jeg. rart du ikke må sone....

[o] '09 BMW E60 520D

[x] '00 BMW E46 320i Touring
[x] '93 Audi S4 2.2TQ Avant
[x] '91 BMW 525i 24V - Solgt
[x] '97 Opel Vectra 1.8 16v CD STV - Solgt
[x] '83 BMW 323i E30 2dørs - Solgt - beste bilen jeg har hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som er blitt stoppet i 90 i 60 sone og mista lappen i 4 mnd. Syntes da 11 mnd blir drøyt!

Jeg mener forbikjøring er formidlende fordi en forbikjøring bør skje raskt og sikkert.

Jeg vet det heter at man ikke skal øke farten under forbikjøring, men jeg kjenner folk som har fått redusert straff fordi det var en forbikjøring.

 

 

Hadde du blitt målt til 70,så hadde jeg kjøpt den der...

Men 39 over.. HAHA

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble målt til 99 km under en forbikjøring i 60 sone.

Jeg godtok førerkortbeslag og bot på stedet, og hadde kanskje sett for meg 6 mnd uten lappen.

 

Men da jeg mottok forelegget fra politiet fikk jeg meg en kraftig overaskelsee.

Mista lappen i elleve mnd og 10000,- i bot.

Skulle i utgangspunktet mista lappen i åtte mnd, men fikk tre ekstra pga en prikk!

Denne prikken fikk jeg da jeg ble tatt i en boks.

Syntes dette var rimelig drøyt, og skal man ikke få en rabatt på boten sålenge man tilstår på stedet?

Og er ikke forbikjøring formidlende?

Det eneste som var spesifisert i forelegget var at jeg fikk tre mnd ekstra pga prikken...

 

Det var litt spesielt at du fikk så mye tillegg pga en prikk du har fått tidligere. Normalt sett, iht "Forskrift om tap av førerett for motorvogn", skulle du mistet lappen i 8 mnd for å ha kjørt i 99 km/t i 60-sone, så det er det i og for seg ikke noe å si på.

 

Boten (forelegget) er også i normal størrelsesorden for en slik hastighetsovertredelse.

 

Forbikjøring kan være "formildende", i den forstand at de trekker fra 20-30 % av hastigheten dersom hastighetsovertredelsen har skjedd i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring. Dersom du har økt farten mer enn hva som var strengt nødvendig (noe du trolig gjorde i dette tilfellet), blir det imidlertid ikke tatt hensyn til i det hele tatt.

 

Tilståelse på stedet i slike saker skal, iht Riksadvokatens rundskriv, gi en redusksjon i straff på ca 1/6 av forelegget opprinnelige størrelse. Dette skal være inntatt i det forslaget du får tilsendt. Dersom du mener at tilståelsesrabatten ikke har kommet til syne, kan du jo ta en telefon til politijuristen som har saken din. Man får ikke reduksjon i inndragningstid som resultat av uforbeholden tilståelse, da inndragning ikke er straff, men en forvaltningsmessig avgjørelse.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som er blitt stoppet i 90 i 60 sone og mista lappen i 4 mnd. Syntes da 11 mnd blir drøyt!

Jeg mener forbikjøring er formidlende fordi en forbikjøring bør skje raskt og sikkert.

Jeg vet det heter at man ikke skal øke farten under forbikjøring, men jeg kjenner folk som har fått redusert straff fordi det var en forbikjøring.

 

Straffen min skal jeg ta, og jeg sier ikke noe på førerkortbeslag og bot!

Men jeg syntes det var litt lenge...

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html#2-2

 

Les denne. Det er stor forskjell på 90 og 99. Kjører du i 90 ligger du an til å miste den i 4-5 mnd, kjører du i 99 mister du den i 8. Ikke noe å diskutere :) Du må også huske på at straffenivået for hastighetsovertredelser har økt ganske kraftig de siste årene. For fem år siden kunne du kjøre i 96 i 60-sona og bare miste lappen i 3 mnd, nå er det ganske annerledes.

 

Dersom du i 60-sone kjører i 99 km/t, er hastighetsovertredelsen ca 33 % større enn dersom du kjører i 90 km/t, og straffen øker jo progressivt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, det var oppklarende.

Mente også man skulle få en rabatt på boten om man tilsto på stedet.

Skal ta en prat med juristen, så kanskje jeg klarer å redusere straffen med en mnd eller to...

 

Som sagt - du skal få en rabatt dersom du tilstår på stedet. I henhold til Riksadvokatens rundskriv, skal det forenklede forelegget nedsettes med 1/6 av foreleggets opprinnelige størrelse. Dersom du for eksempel normalt sett skulle fått et (forenklet) forelegg på 9000, kan du altså slippe unna med 7500 dersom du tilstår på stedet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg ble jo tatt i 98 i 60-sone... etter en forbikjøring, men det ble ikke tatt hensyn til.

 

Jeg fikk dog 2000kr "rabatt" på bota, som egentlig var 12 000, pga jeg tilstod på stedet... så du har nok fått rabatt for å tilstå på stedet, men dette SKAL stå presisert i anmeldelsen mot deg!! Les brevet du fikk NØYE...husker jeg måtte lese GODT for å finne ut dette. Se på ordene rundt bota spesielt...

 

Føler med deg, vært 6 mnd'er ute selv nå...Begynner å se lyset i tunellen, for jeg fikk 7 mnd'er :)

 

Et "gla-tips" er jo at du mot slutten av tiden uten førerkort kan prøve deg med å "søke" om å få Øvelseskjøre 1 mnd før sperrefristen går ut, som jeg gjorde nå(ikke fått svar enda)¨. Du er ikke garantert noe, da det vurderes inviduelt (tidligere lovbrudd, alvorlighetsgrad, etz), men kan være en fordel å vende seg til trafikkbildet før man kjører opp igjen :)

 

Men dette med prikk og EKSTRA tid uten førerkort skjønner jeg ikke...for en sånn prikk er en EGEN sak, og skal ikke ha noe med denne saken å gjøre.

Den prikken skal stå på førerkortet ditt i 5 år(?) uansett.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår