Gå til innhold

Operasjon "ytre drivaksel-mansjett"

Ranger emnet


HondoAudi

Anbefalte innlegg

Hei! Driver og skal bytte ytre drivakselmansjett foran på min a4 b5 (da den er litt sveitserost)... Har ikke peiling i det hele tatt egentlig, men synes jeg skal klare dette :) Har kjøpt ny original mansjett, med klemmer, bolt + ett par ringer. Dette er vel deler som må byttes på drivakslingen når man har tuklet med den?

 

Fått en grei oppskrift av Beinet1 på hva jeg må gjøre på denne bilen.. Legger ved noen bilder slik at jeg får bekreftelse på at det jeg tenker å gjøre faktisk er riktig :)

 

 

1 Ta av hjul (dette skal jeg klare)

 

2 Løsne senterbolt

 

Denne bolten må erstattes, right? Spesialverktøy?

 

1.jpg

 

 

3 Løsne nedre, bakre bærekule

 

Er det den jeg har ringet rundt her? Spesialverktøy?

 

2.jpg

 

 

Riktig så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp,

ser jo bra ut dette.

løsne drivakselbolten når du har hjulet i bakken,

kan være trollete å skru av i ettertid. Da må du ha en som holder bremsene for deg. Muttertrekker på umbrakoen.. nei:P

ingen spesialverktøy. er 14mm umbrako. noen har 24mm 6kant.

bruker å løsne begge nedre kulene, men går bra med den du har fått forklart.

skru av mutter, bank med hammer rundt godset, slipper forholdsvis lett dette. Bank HARDT!!

trekk ut drivledd, vri over ved behov så skal du få bra tilgang på knuten.

Bank med hammer på knuten så kommer den, evnt. hold knuten uten bøy og skru inn igjen den umbrako skruen i knuten så slipper den ganske lett.

mansjett, to klemmebånd, så har du låseklips i eska + plastring og en type fjærring. Pass på å sette dette rett.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar, som nesten tilogmed jeg skjønner ;)

 

Drivleddet? Knuten? Hvor er det på dette fine bildet over drivakselen som jeg ordnet? :) Ganske grønn jeg... hehe

 

Nr. 12 er vel det lageret som skal smøres inn? I tillegg til inne i mansjetten?

 

En annen ting, bremseskive osv. sitter det da på yttersiden av 12 igjen det da?

 

drivaksel.jpg

 

 

 

Dette er hva jeg har av deler, regner med det er alt. Bolten er jo grei, det er fettet, mansjetten og de to stålringene til mansjetten også. 11 på bildet over skal byttes ut. Er det den svarte plastringen? Og hvor skal i såfall den siste rare tingen? Hehe...

 

mansjettdeler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å rengjøre drivknuten skikkelig før du smører inn med ny grease og klasker den nye mansjetten på. Er litt dumt dersom sand og smuss ligger inni drivknuten etter du har montert alt sammen. Drivakselbolten skal også skrus til med riktig moment, så en momentnøkkel kan være kjekt å ha.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikkje korelis det er på denne bilen, men nåkre har links gjenger på eine siden, bli vell venstre side trur ej, men uansett so har no du ny bolt, so du klare å skjekke ka vei du skal løsne den bolten som sitter på

 

De på audi brydde seg i allefall ikke hvilken side det var jeg skulle bytte på, så regner med at det ikke er slik... Hvis det er det, er det stor sjanse for at jeg har feil bolt. Er venstre side... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å rengjøre drivknuten skikkelig før du smører inn med ny grease og klasker den nye mansjetten på. Er litt dumt dersom sand og smuss ligger inni drivknuten etter du har montert alt sammen. Drivakselbolten skal også skrus til med riktig moment, så en momentnøkkel kan være kjekt å ha.

 

Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

 

Vet du hvilket moment jeg skal bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

 

Vet du hvilket moment jeg skal bruke?

 

Ut i fra de bildene du har postet ser det ut til at det er den ytre drivakselmansjetten som har tatt kvelden. I så fall er den drivknuten du "leter" etter merket med nr. 12 på det bildet som viser alle delene drivakselen er satt sammen med. Drivakselmansjetten er nr. 7

 

Den delen som du referer til som "den rare tingen" som er formet som en U. Er en låsering som skal byttes ut med den låseringen som allerede er festet over splinesen på selve drivakselen. Drivakselen er merket med nr. 5.

 

Er et par år siden jeg byttet mansjetter på bilen min, men jeg kan alltids sjekke på Autodata hvilket moment du skal bruke på drivakselbolten.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra de bildene du har postet ser det ut til at det er den ytre drivakselmansjetten som har tatt kvelden. I så fall er den drivknuten du "leter" etter merket med nr. 12 på det bildet som viser alle delene drivakselen er satt sammen med. Drivakselmansjetten er nr. 7

 

Den delen som du referer til som "den rare tingen" som er formet som en U. Er en låsering som skal byttes ut med den låseringen som allerede er festet over splinesen på selve drivakselen. Drivakselen er merket med nr. 5.

 

Er et par år siden jeg byttet mansjetter på bilen min, men jeg kan alltids sjekke på Autodata hvilket moment du skal bruke på drivakselbolten.

 

Det hadde vært veldig fint om du kunne gjort det :) Er den ytre mansjetten som har tatt kvelden ja, og har fikset deler, så nå er alt klart... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

 

Vet du hvilket moment jeg skal bruke?

 

Momentet skal være det muttertrekkern greier å produsere på maks:) Gjerne holde den der i 2-3 sekunder også:)

 

Den lille gummi-ringen som fulgte med er kast, og det klipset sitter sånn ca der hvor akselen går igjennom hjullageret, altså i enden der det er kile-spor liksom.. Vanskelig å forklare sånt over nett:P

1993 Audi S2 coupe

2000 Audi A4 1.9TDI sedan

X 1990 Audi Coupe Quattro 20VT

X 1998 Audi A4 1.8 TurboQuattroSport Sedan VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår