Logo

Gå til innhold

13Operasjon "ytre drivaksel-mansjett"



HondoAudi

HondoAudi 06.November.07 - 23:57

  • #1
  • Opp

    HondoAudi 06.November.07 - 23:57

  • #1
  • Opp

    Hei! Driver og skal bytte ytre drivakselmansjett foran på min a4 b5 (da den er litt sveitserost)... Har ikke peiling i det hele tatt egentlig, men synes jeg skal klare dette :) Har kjøpt ny original mansjett, med klemmer, bolt + ett par ringer. Dette er vel deler som må byttes på drivakslingen når man har tuklet med den?

    Fått en grei oppskrift av Beinet1 på hva jeg må gjøre på denne bilen.. Legger ved noen bilder slik at jeg får bekreftelse på at det jeg tenker å gjøre faktisk er riktig :)


    1 Ta av hjul (dette skal jeg klare)

    2 Løsne senterbolt

    Denne bolten må erstattes, right? Spesialverktøy?

    Postet bilde


    3 Løsne nedre, bakre bærekule

    Er det den jeg har ringet rundt her? Spesialverktøy?

    Postet bilde



    Riktig så langt?
    Drinkmix

    Drinkmix 07.November.07 - 1:36

  • #2
  • Opp

    Drinkmix 07.November.07 - 1:36

  • #2
  • Opp

    jepp,
    ser jo bra ut dette.
    løsne drivakselbolten når du har hjulet i bakken,
    kan være trollete å skru av i ettertid. Da må du ha en som holder bremsene for deg. Muttertrekker på umbrakoen.. nei:P
    ingen spesialverktøy. er 14mm umbrako. noen har 24mm 6kant.
    bruker å løsne begge nedre kulene, men går bra med den du har fått forklart.
    skru av mutter, bank med hammer rundt godset, slipper forholdsvis lett dette. Bank HARDT!!
    trekk ut drivledd, vri over ved behov så skal du få bra tilgang på knuten.
    Bank med hammer på knuten så kommer den, evnt. hold knuten uten bøy og skru inn igjen den umbrako skruen i knuten så slipper den ganske lett.
    mansjett, to klemmebånd, så har du låseklips i eska + plastring og en type fjærring. Pass på å sette dette rett.

    lykke til
    HondoAudi

    HondoAudi 07.November.07 - 22:43

  • #3
  • Opp

    HondoAudi 07.November.07 - 22:43

  • #3
  • Opp

    Takk for bra svar, som nesten tilogmed jeg skjønner ;)

    Drivleddet? Knuten? Hvor er det på dette fine bildet over drivakselen som jeg ordnet? :) Ganske grønn jeg... hehe

    Nr. 12 er vel det lageret som skal smøres inn? I tillegg til inne i mansjetten?

    En annen ting, bremseskive osv. sitter det da på yttersiden av 12 igjen det da?

    Postet bilde



    Dette er hva jeg har av deler, regner med det er alt. Bolten er jo grei, det er fettet, mansjetten og de to stålringene til mansjetten også. 11 på bildet over skal byttes ut. Er det den svarte plastringen? Og hvor skal i såfall den siste rare tingen? Hehe...

    Postet bilde
    bdybdal

    bdybdal 07.November.07 - 22:54

  • #4
  • Opp

    bdybdal 07.November.07 - 22:54

  • #4
  • Opp

    veit ikkje korelis det er på denne bilen, men nåkre har links gjenger på eine siden, bli vell venstre side trur ej, men uansett so har no du ny bolt, so du klare å skjekke ka vei du skal løsne den bolten som sitter på
    Four rings

    Four rings 07.November.07 - 23:50

  • #5
  • Opp

    Four rings 07.November.07 - 23:50

  • #5
  • Opp

    Et lite tips er å rengjøre drivknuten skikkelig før du smører inn med ny grease og klasker den nye mansjetten på. Er litt dumt dersom sand og smuss ligger inni drivknuten etter du har montert alt sammen. Drivakselbolten skal også skrus til med riktig moment, så en momentnøkkel kan være kjekt å ha.
    HondoAudi

    HondoAudi 07.November.07 - 23:54

  • #6
  • Opp

    HondoAudi 07.November.07 - 23:54

  • #6
  • Opp

    veit ikkje korelis det er på denne bilen, men nåkre har links gjenger på eine siden, bli vell venstre side trur ej, men uansett so har no du ny bolt, so du klare å skjekke ka vei du skal løsne den bolten som sitter på


    De på audi brydde seg i allefall ikke hvilken side det var jeg skulle bytte på, så regner med at det ikke er slik... Hvis det er det, er det stor sjanse for at jeg har feil bolt. Er venstre side... :)
    HondoAudi

    HondoAudi 07.November.07 - 23:58

  • #7
  • Opp

    HondoAudi 07.November.07 - 23:58

  • #7
  • Opp

    Et lite tips er å rengjøre drivknuten skikkelig før du smører inn med ny grease og klasker den nye mansjetten på. Er litt dumt dersom sand og smuss ligger inni drivknuten etter du har montert alt sammen. Drivakselbolten skal også skrus til med riktig moment, så en momentnøkkel kan være kjekt å ha.


    Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

    Vet du hvilket moment jeg skal bruke?
    Four rings

    Four rings 10.November.07 - 21:02

  • #8
  • Opp

    Four rings 10.November.07 - 21:02

  • #8
  • Opp

    Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

    Vet du hvilket moment jeg skal bruke?


    Ut i fra de bildene du har postet ser det ut til at det er den ytre drivakselmansjetten som har tatt kvelden. I så fall er den drivknuten du "leter" etter merket med nr. 12 på det bildet som viser alle delene drivakselen er satt sammen med. Drivakselmansjetten er nr. 7

    Den delen som du referer til som "den rare tingen" som er formet som en U. Er en låsering som skal byttes ut med den låseringen som allerede er festet over splinesen på selve drivakselen. Drivakselen er merket med nr. 5.

    Er et par år siden jeg byttet mansjetter på bilen min, men jeg kan alltids sjekke på Autodata hvilket moment du skal bruke på drivakselbolten.
    Mr.mekanikk

    Mr.mekanikk 10.November.07 - 22:38

  • #9
  • Opp

    Mr.mekanikk 10.November.07 - 22:38

  • #9
  • Opp

    hvis du kunne komme til drammen så jeg kan ordne dette for deg i løpet av en halv time:)og det koster 500kr
    HondoAudi

    HondoAudi 11.November.07 - 0:09

  • #10
  • Opp

    HondoAudi 11.November.07 - 0:09

  • #10
  • Opp

    Ut i fra de bildene du har postet ser det ut til at det er den ytre drivakselmansjetten som har tatt kvelden. I så fall er den drivknuten du "leter" etter merket med nr. 12 på det bildet som viser alle delene drivakselen er satt sammen med. Drivakselmansjetten er nr. 7

    Den delen som du referer til som "den rare tingen" som er formet som en U. Er en låsering som skal byttes ut med den låseringen som allerede er festet over splinesen på selve drivakselen. Drivakselen er merket med nr. 5.

    Er et par år siden jeg byttet mansjetter på bilen min, men jeg kan alltids sjekke på Autodata hvilket moment du skal bruke på drivakselbolten.


    Det hadde vært veldig fint om du kunne gjort det :) Er den ytre mansjetten som har tatt kvelden ja, og har fikset deler, så nå er alt klart... hehe
    HondoAudi

    HondoAudi 11.November.07 - 0:10

  • #11
  • Opp

    HondoAudi 11.November.07 - 0:10

  • #11
  • Opp

    hvis du kunne komme til drammen så jeg kan ordne dette for deg i løpet av en halv time:)og det koster 500kr


    Regner med dette skal gå greit :)
    SofaPute

    SofaPute 11.November.07 - 14:27

  • #12
  • Opp

    SofaPute 11.November.07 - 14:27

  • #12
  • Opp

    Mr.mekanikk anbefalles!
    jeg kan gå god for han.
    Han byttet samme på min bil. tok to timer!
    har brukt han på flere biler også.
    Knallkar!
    fastolsen

    fastolsen 11.November.07 - 18:04

  • #13
  • Opp

    fastolsen 11.November.07 - 18:04

  • #13
  • Opp

    Driver fortsatt og lokaliserer drivknuten (se spm. i andre posten min) :)

    Vet du hvilket moment jeg skal bruke?


    Momentet skal være det muttertrekkern greier å produsere på maks:) Gjerne holde den der i 2-3 sekunder også:)

    Den lille gummi-ringen som fulgte med er kast, og det klipset sitter sånn ca der hvor akselen går igjennom hjullageret, altså i enden der det er kile-spor liksom.. Vanskelig å forklare sånt over nett:P
    Mr.mekanikk

    Mr.mekanikk 11.November.07 - 20:45

  • #14
  • Opp

    Mr.mekanikk 11.November.07 - 20:45

  • #14
  • Opp

    neste lørdag passer det??sofapute du har glemt å si att det var hjullager og drivakselmansjet som jeg tok på stedet:))så det tok 2 timer:))



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt