Gå til innhold

Høyreregel i forhold til utkjøring fra parkeringsplass, hva gjelder?

Ranger emnet


Aeomholt

Anbefalte innlegg

Mange plasser så har man jo generell høyreregel. Gjelder den i de tilfellene der hvor man har utkjøring fra et parkeringsplassområde? Eller gjelder den kun der hvor man har klare definerte veier?

 

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samma gjelder også der biler kommer utg fra innkjøringer/utkjøringer der de krysser nedfeldt fortauskant også!

 

Jeg i grunn HATER! høyre regelen! fordi det er så mye idioter som lever opp til dem!..

 

Spesielt slike som skal svinge til høyre og du kommer fra hans venstre. og uten å en gang TITTE til sia og se om det kommer noen holder dem rake 40 ut og hiver seg inn forran deg slik at du blir tvunget til å brå bremse!

 

Som lastebilsjåfør synes jeg dette er det mest respektløse du KAN finne på å gjøre! om jeg HAR vikepikt for deg så kom deg rolig ut i krysset og marker deg så jeg ser at du er der og jeg slepper deg frem! men hvis du hiver deg ut vil du risikere og en dag bli påkjørt så det synger etter

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men høysterett gjorde noe meget spesielt i 1997 som har fått konsekvenser for slikt blant annet.

 

I en parkeringssak på Hønefoss mente de at parkering forbudt skiltet ble opphevet av innkjøringen til et parkeringsplass da dette ble et vegkryss. Hva skjer da? Jo man får vikeplikt for de som kommer derfra dersom man legger vekt på denne dommen i saksbehandlingen. Vær ikke sikker på at man vinner saken dersom man bulker med en fra høyre på grunn av dette.

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men høysterett gjorde noe meget spesielt i 1997 som har fått konsekvenser for slikt blant annet.

 

I en parkeringssak på Hønefoss mente de at parkering forbudt skiltet ble opphevet av innkjøringen til et parkeringsplass da dette ble et vegkryss. Hva skjer da? Jo man får vikeplikt for de som kommer derfra dersom man legger vekt på denne dommen i saksbehandlingen. Vær ikke sikker på at man vinner saken dersom man bulker med en fra høyre på grunn av dette.

 

Dette var interessant, men jeg skjønner ikke hva du mener. Kan du forsøke å forklare det litt nærmere?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før denne dommen ble utkjøringer fra parkeringsplasser ikke regnet som veg. Dermed gjelder jo ikke høyreregelen da det fortsatt var kun en utkjøring. Jeg har dette på jobben så jeg vet ikke saksnummeret her og nå.

 

Fordi høyesterett anså utkjøringen for å være en veg på grunn av at det ble ansett for å være ett vegkryss (altså en veg som munner ut i en annen veg jfr. trafikkreglene) så kan jo dette få konsekvenser for skyldspørsmål i slike forsikringssaker også. Jeg vet at en ivertfall har fått skyld pga. utkjøring fra en parkeringsplass i Sandvika i Bærum. Forsikringsselskapet brukte dette og han som kjørte ut fra parkeringsplassen fikk medhold i at den andre hadde skylda.

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før denne dommen ble utkjøringer fra parkeringsplasser ikke regnet som veg. Dermed gjelder jo ikke høyreregelen da det fortsatt var kun en utkjøring. Jeg har dette på jobben så jeg vet ikke saksnummeret her og nå.

 

Fordi høyesterett anså utkjøringen for å være en veg på grunn av at det ble ansett for å være ett vegkryss (altså en veg som munner ut i en annen veg jfr. trafikkreglene) så kan jo dette få konsekvenser for skyldspørsmål i slike forsikringssaker også. Jeg vet at en ivertfall har fått skyld pga. utkjøring fra en parkeringsplass i Sandvika i Bærum. Forsikringsselskapet brukte dette og han som kjørte ut fra parkeringsplassen fikk medhold i at den andre hadde skylda.

 

I see, I see.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

 

Er det ikke en tulleregel med antall husstander som finnes langs en utkjørsel også da?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvilke unntak er det som gjelder når en kjører på vanlig vei bortsett fra det som er nevnt lenger oppe..?

Forvirret ettersom jeg har hørt både det ene og det andre..

 

Vikeplikt for vei som har >5 husstander?? Stemmer dette..?(Dette skal ha kommet fra en i politiet,selv har jeg aldri hørt om denne regelen.Er det det som gjelder hvis nummerskiltningen opplyser at det er minst 5 hus på den veien?Høres stusselig ut.

 

Kjører en inn på Bønesveien har en vikeplikt for veien til høyre som er skiltet Bønesheia = ny vei. Men ved høyrevei som kun er skiltet med numre,skal dette tolkes som en fortsettelse av veien en befinner seg på,og en har dermed ikke vikeplikt her..??Høres greiere ut å følge synes jeg..

 

Noen som vet ka reglementet sier her?

 

Takker og bukker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i dette vissvasset om antall husstander langs den aktuelle veien. Spørsmålet er om veien er åpen for alminnelig ferdsel eller ikke. Med mindre det er åpenbart at veien er privat/underlagt restriksjoner/ikke åpen for alminnelig ferdsel (skilt, bom, annen sperring osv), er det enklest å anta at veien er åpen for alminnelig ferdsel - altså at man har vikeplikt for dem som kommer derfra, selvsagt med mindre man kjører på forkjørsveg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon av veg: "Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel".

 

Les litt på denne siden KNA - Hvem har vikeplikt?

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon av veg: "Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel".

 

Les litt på denne siden KNA - Hvem har vikeplikt?

 

Alle vet hva en veg er, men hva hadde det med saken å gjøre? ;)

 

Har lest siden tidligere, men den gir ikke noe klarere svar. Jeg tror de fleste har fått med seg at spørsmålet man må stille seg og besvare er hvorvidt vegen er åpen for alminnelig ferdesel eller ikke, og her er det umulig å gi et fasitsvar - man må altså vurdere fra situasjon til situasjon.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår