Gå til innhold

turbo i stock 1600 motor?

Ranger emnet


Facedown

Anbefalte innlegg

denne tråden har hatt innlegg med jevne mellomrom ser jeg..:P. Nå har jeg ikke 1600 lenger, jeg har en 1500, 2105. Motoren skar seg :O. Så bytta jeg motor, den gikk i fem min.. så skar den seg også..:(.

 

Takk for innlegg og slik, har sendt ett par mailer til folk og spørt om litt tips og slik.

 

Siden jeg trenger ny motor likevel så kan jeg da likegjerne gjøre no gøy ut av den bilen.. nå står den bare der uansett.

 

Men.. noen som vet hvilke fiater som kom med bakhjulstrekk? Mener og ha hørt at 131 var bakhjul.. Er vel litt lettere og putte i en Fiat motor fra en bakhjulstrekker i stedet for og ta en fra en med framhjulsdrift:).

Why do they always name hurricanes after women?

When they arrive they are wet and wild, and when they leave they take your house and your car. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert montere turbo på en 1500 eller 1600 motor.

Men du må bytte gasser, siden den originale ikke tåler ladetrykket.

En fiat 2,0liter m/turbo passer rimelig perfekt...

Må riktignok lage en liten slisse i toppen av cluch-huset på ladakassa, siden det er et metallokk på baksiden av motoren (vannkappe).

Svinghjulet fra Ladan flytter du over. Det er litt lettere, og gjør at du mister noe av bånndraget, men henter vel det igjen på toppen:-O)

Hva slags bil er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1987 LAda 1500, 2105. Vet ikke om denne linke funker lenger men det går da ann og prøve /http://www.wildhagenracing.com/

 

Der skal det være bilde av den.. Eneste forskjellen er at felgene ikke fulgte med. så den står på orginal stålfelg nå..

 

En fiat 2 liter passer rimelig perfekt? Må få tak i en slik da. Er verdt ett forsøk :).

Why do they always name hurricanes after women?

When they arrive they are wet and wild, and when they leave they take your house and your car. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bygge turbo på den så er det letteste å skaffe en volvo-turbogasser, og bruke det, så lenge tenninga er bra nok og det er nok bensin kan du nok pøse på litt trykk før det banker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an å sette gasser før turbo, slik som det var på noen gamle turbobiler. Ikke optimalt, men det funker på et vis.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett tips fra læreren mon på yrkesskolen, han driver litt på med amerikanere og har en del peiling, når lystgassen kom og alle kompisene hans monterte lystgass, monterte han turbo på V8`ern, og han satte forgasseren før turbo, han nevnte også en stor fordel med dette, og det var at man trengte ikke intercooler, for bensina kjøler en god del og kjølte ned lufta og turboen kraftig, fordelen hans med dette var jo at han dro i fra kompisene sine når de gikk tomme for gass.

 

Har hørt en del om at ett opplegg med gasser før turbo fører til redusert respons, og det er det jo noe i, dess lenger vei det har dess tregere respons blir det, men så har man en del andre fordeler, som nedkjøling av lufta, veldig god forstøvning/blanding, vil tro at det er en fordel med litt feit blanding på slikt, så responsen blir bedre og kjølinga enda bedre...

 

Med lufthastigheten i en ottomotor, og spesielt en overladet en tror jeg ikke responsen blir så mye dårligere, men man bør jo ikke lage unødig lang vei for lufta, og det er jo en fordel med en ikke-X-flow-motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var noen som nevnte at jeg kunne bruke volvo turbogasser?.. Åssen vil den passe på ladaen tror dere?.. Hvis den passer så er jo det helt klart den enkleste løsningen.. vil jeg tro :P.

 

Tilfeldigvis ingen som har en volvo turbogasser liggende?.. gjerne med turbo også..:P

Endret av Facedown

Why do they always name hurricanes after women?

When they arrive they are wet and wild, and when they leave they take your house and your car. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må senke kompresjonen skal det være noe vits. Hjelper lite å kjøre med 0,2 trykk. Volvotrikset er vel dobbel toppakkning? :O)

 

Mvh

 

"turbo is a T 25

allowing 1.6 bar boost pressure

and it makes 295 hp at the rear"

 

http://ladathomas.dk/sider/speedyturbomotor.htm

 

Sendte mail til han med speedy ladaen som er linket til tidligere i denne tråden. Det eneste han har gjort: Bygd om manifolden så turboen passa, tatt en forgasser fra en 92 modell. Og laget trykkboks.. så har han en bensintrykkregulator.. Han har ikke gjort noe som helst med selve motoren.

Endret av Facedown

Why do they always name hurricanes after women?

When they arrive they are wet and wild, and when they leave they take your house and your car. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Motor fra Fiat 131, 132, 2000 og Ritmo/Croma er egentlig samme motor. Selv om 2 av de er forhjulstrekkere, er motoren den samme.

Bare grenrør som går motsatt vei etter hva jeg har funnet ut.

En croma turbo i.e motor skal ikke være det verste å få satt inn. Men det er ikke bare plug and play... litt ekstra arbeid blir det nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår