Gå til innhold

Tap av førerkort innenfor 2 års prøvetid

Ranger emnet


Amos Thunder

Anbefalte innlegg

Heia !

Når man mister førerkortet og er innenfor to års prøvetid, innebærer det noen slags form for skjerpet reaksjon fordi man ikke har hatt lappen lengere en 2 år ?

Når lappen blir beslaglagt rutinemessig mens etterforskning pågår, hvis man da får den tilbake slipper man da å kjøre opp?

De tre ukene den er beslaglakt, går de til fratrekk for den tiden du blir å miste lappen når saken er ferdig ?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister førerkortet og er innenfor to års prøvetid, innebærer det noen slags form for skjerpet reaksjon fordi man ikke har hatt lappen lengere en 2 år ?

Vanligvis ikke. Fortkjøring straffes etter tabell, med bittelitt rom for pluss eller minus (4-felts vei/mørke/glatt osv). Uaktsom kjøring (kollisjon/grisekjøring/utforkjøring osv) er det litt mer skjønn, men at det skal bli vesentlig høyere straff pga uerfaren sjåfør tviler jeg på.

Når lappen blir beslaglagt rutinemessig mens etterforskning pågår, hvis man da får den tilbake slipper man da å kjøre opp?

Ja. Men hvis det blir en ordinær inndraging av førerrett må du kjøre opp på nytt.

De tre ukene den er beslaglakt, går de til fratrekk for den tiden du blir å miste lappen når saken er ferdig ?

Mvh

Ja.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ikke. Fortkjøring straffes etter tabell, med bittelitt rom for pluss eller minus (4-felts vei/mørke/glatt osv). Uaktsom kjøring (kollisjon/grisekjøring/utforkjøring osv) er det litt mer skjønn, men at det skal bli vesentlig høyere straff pga uerfaren sjåfør tviler jeg på.

 

ja og nei.

når du er innefor prøvetiden din vil de straffe deg hardere enn ellers.

eksempel : du ble tatt i en hastighet som normalt sett vil gi deg 4-6mnd inndragning(avhenging av førforhold,sikt osv) så vil du som er innefor prøvetiden NORMALT sett få strengere straff enn en som ikke har prøvetid.

 

en annen ting er at om jeg som ikke har prøvetid får en inndragning opp til 6mnd så slipper jeg å kjøre opp mens du må kjøre opp uansett.(med unntak av beslag mens etterforskning pågår)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei.. vill ikke få noe strengere straff, kun at man må kjøre opp fra nytt av igjen. Dette ble jeg fortalt av tingretten skien når jeg mista lappen. Jeg fikk ikke noe strengere straff.

 

Det er korrekt. Man får ikke strengere straff. Inndragelsestiden ved hastighetsovertredelser bestemmes ut fra en tabell, gitt i Forskrift om tap av førerett for motorvogn. Men man må kjøre opp på nytt, uavhengig av for hvor lang tid man mister førerett for motorvogn.

 

Normalt sett, utenfor den to-årige prøvetiden, må man kun kjøre opp på nytt dersom man mister førerrett for motorvogn i mer enn 6 mnd.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåvel da ble jeg feilinformert både av UP betjenten som stoppet meg,politijuristen som hadde saken og dommeren som avsa dommen.

 

som dere sikkert ser så skrev jeg NORMALT sett ikke bastant at du vil få strengere straff,i mange tilfeller er det formildende omstendigheter og andre ytre hensyn som ligger til grunne for straffeutmålingen og en av tingene som vurderes er blant annet om du er innenfor prøvetid eller ikke.

 

når det gjelder Forskrift om tap av førerett for motorvogn så er vel ikke denne heller konstant men en veiledning om inndragelses tid basert på hastighet og andre faktorer(derav strengere straff avhengig av føreforhold og andre traffikmessige faktorer), derav også prøvetid eller ikke.

 

eksempel :Fartsgrense 60 km/t:

 

Fart: Tap av førerett:

 

86 — 95 .……………………..…………..……….…………….……..3 — 6 mnd.

 

du blir dømt for å ha kjørt i 86 i 60sonen noe som normalt sett ville resultert i 3mnd(normale kjøreforhold osv) men politijuristen kan og mest sannsynlig vill legge ned påstand om 4mnd på bakrund av tiltaltes lave fartstid og det faktum at han er innenfor prøvetiden og retten vil sansynligvis ta dette til følge.

 

kan se om jeg får samlet inn noen rettsbøker å scanne inn for å bevise at dette veldig ofte er rettspraksis vedrørende fartsovertredelser innefor prøvetid,jeg sier ikke at dette hender vær gang men at det ofte er slik.

 

mvh

Odd-Helge

som har noen runder i retten om dette

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du feks. kjørte for fort nå og onkel kommer til bilen, da vil dette skje om:

 

..du har hadd lappen i 2 år+, miste lappen og få den igjen etter 3-6 mnder.

 

..du har hadd lappen under 2 år, miste lappen og ikke få den igjen før du har kjørt opp på nytt (inkl teori) etter sperrefristen du får på 3-6 mnd.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåvel da ble jeg feilinformert både av UP betjenten som stoppet meg,politijuristen som hadde saken og dommeren som avsa dommen.

 

som dere sikkert ser så skrev jeg NORMALT sett ikke bastant at du vil få strengere straff,i mange tilfeller er det formildende omstendigheter og andre ytre hensyn som ligger til grunne for straffeutmålingen og en av tingene som vurderes er blant annet om du er innenfor prøvetid eller ikke.

 

når det gjelder Forskrift om tap av førerett for motorvogn så er vel ikke denne heller konstant men en veiledning om inndragelses tid basert på hastighet og andre faktorer(derav strengere straff avhengig av føreforhold og andre traffikmessige faktorer), derav også prøvetid eller ikke.

 

eksempel :Fartsgrense 60 km/t:

 

Fart: Tap av førerett:

 

86 — 95 .……………………..…………..……….…………….……..3 — 6 mnd.

 

du blir dømt for å ha kjørt i 86 i 60sonen noe som normalt sett ville resultert i 3mnd(normale kjøreforhold osv) men politijuristen kan og mest sannsynlig vill legge ned påstand om 4mnd på bakrund av tiltaltes lave fartstid og det faktum at han er innenfor prøvetiden og retten vil sansynligvis ta dette til følge.

 

kan se om jeg får samlet inn noen rettsbøker å scanne inn for å bevise at dette veldig ofte er rettspraksis vedrørende fartsovertredelser innefor prøvetid,jeg sier ikke at dette hender vær gang men at det ofte er slik.

 

mvh

Odd-Helge

som har noen runder i retten om dette

 

Dersom dette er tilfelle, er det nytt for meg. Det er, såvidt meg bekjent, ikke nedfelt noe sted at man skal straffes hardere dersom man mister lappen i prøvetiden. Men dersom det er tilfelle, trekker jeg selvsagt forrige uttalelse.

 

Videre kan det diskuteres om det er en god løsning - jeg mener at det i minst like stor grad bør være skjerpende når en som har hatt lappen lenge begår det samme lovbruddet, i og med at denne burde ha nok rutine og erfaring til å vite at det er ulovlig, og det viser da at vedkommende til tross for en årelang modningsprosess ikke har klart å gjøre seg verdig den tillit som er nødvendig for å føre motorvogn.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god, da er vi forsåvidt enige.

 

Men over til en ny nøtt: Jeg har kompetansebevis for utrykningskjøring (kode 160 i førerkortet). Altså er jeg beviselig i stand og sertifisert til å føre et kjøretøy på forsvarlig måte i høy hastighet. Bør dette være formildende eller skjerpende dersom jeg blir tatt i å kjøre for fort i min privatbil, som for øvrig er av samme type som mange utrykningskjøretøy? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo V70 eller Ford Mondeo? Det er avgjørende å vite bilmodellen for å kunne svare på spørsmålet ditt.

 

Hehe... Ingen av dem. Avensis, 2000-mod. Forstår ikke hva det har med saken å gjøre, men nå vet du det, så da kan du svare :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålyskjøring gjør jo at en møter et annet trafikkbilde enn ved vanlig kjøring. Folk kjører til side og stopper opp. Så at en skal bli bedre til å råkjøre ved å kjøre utrykning tviler jeg på.

 

Hovedproblemet med å kjøre fort, sånn jeg ser det, er ikke den høye farten i seg selv. Det at man kjører fortere enn de andre. Resten rekker ikke å forberede seg på at man kommer.

 

Jeg syns altså ikke det er formildende å ha et slikt kompetansebevis, for det er i liten grad dekkende for "råkjøring". Heller ikke skjerpende. Det blir det samme for alle. Alle som kjører for fort gjør det med vilje og vet at man spiser av sin egen og andres sikkerhetsmarginer.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.

du har bevist at du kan ja men det gir deg fremdeles ingen rett til å bryte loven.

og såvidt meg bekjent så straffes du på lik linje med alle andre ved en eventuel fartskontroll.

faktisk tar jeg ikke mye feil så vil f.eks en ambulansesjofør som ikke er i oppdrag og ikke bruker de nødvendige signaler som skal brukes når man bryter fartsgrensen bli straffet på lik linje med alle andre også selv om han kjøre i et godkjent utrykkningskjøretøy..

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår