Gå til innhold

Tap av førerkort innenfor 2 års prøvetid

Ranger emnet


Amos Thunder

Anbefalte innlegg

Blålyskjøring gjør jo at en møter et annet trafikkbilde enn ved vanlig kjøring. Folk kjører til side og stopper opp. Så at en skal bli bedre til å råkjøre ved å kjøre utrykning tviler jeg på.

 

Hovedproblemet med å kjøre fort, sånn jeg ser det, er ikke den høye farten i seg selv. Det at man kjører fortere enn de andre. Resten rekker ikke å forberede seg på at man kommer.

 

Jeg syns altså ikke det er formildende å ha et slikt kompetansebevis, for det er i liten grad dekkende for "råkjøring". Heller ikke skjerpende. Det blir det samme for alle. Alle som kjører for fort gjør det med vilje og vet at man spiser av sin egen og andres sikkerhetsmarginer.

 

Helt enig i alt du sier, bortsett fra noe som kommer frem i det siste avsnittet.

 

Jeg mener at det helt klart bør være skjerpende. En person som har utrykningskompetanse, kjenner også utmerket til alle farer som følger med, og bør derfor være den første til å holde seg i skinnet.

 

På samme måte som at jeg opp gjennom åre har gjennomført diverse instruktørkurs i nærkamp, arrestasjonsteknikk og lignende. Dersom jeg utfører en pågripelse/tilsvarende og skader en person, vil/bør det være skjerpende at jeg skulle ha visst bedre og hadde kompetanse til å unngå at noe slikt skulle skje.

 

Flere synspunkter på dette, folkens? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.

du har bevist at du kan ja men det gir deg fremdeles ingen rett til å bryte loven.

og såvidt meg bekjent så straffes du på lik linje med alle andre ved en eventuel fartskontroll.

faktisk tar jeg ikke mye feil så vil f.eks en ambulansesjofør som ikke er i oppdrag og ikke bruker de nødvendige signaler som skal brukes når man bryter fartsgrensen bli straffet på lik linje med alle andre også selv om han kjøre i et godkjent utrykkningskjøretøy..

 

Du har rett i alt du sier, men det var ikke det jeg spurte om :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg utfører en pågripelse/tilsvarende og skader en person, vil/bør det være skjerpende at jeg skulle ha visst bedre og hadde kompetanse til å unngå at noe slikt skulle skje.

 

enig,en kompis av meg som er godt trent i Takwondo havnet en gang i trøbbel,det var ikke han som started så normalt sett ville dette gå under selvforsvar..men dommeren mente at han som var trent i selvforsvar burde være kompatibel til å uskadeligjøre angriperen uten å volde noen skade og derav ble han idømt bot og faktisk også utestengelse fra mesterskap/konkuranser i regi av teakwondo forbundet(den straffen kom fra forbundet da men var en konsekvens av rettsdommen).

 

Du har rett i alt du sier, men det var ikke det jeg spurte om

 

euhm

nei.

du har bevist at du kan ja men det gir deg fremdeles ingen rett til å bryte loven.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innleggene før du svarer, da, så sparer du oss begge for mye unødvendig tasting... Jeg spurte om folk mente at det burde være formildende eller skjerpende, ikke hvorvidt jeg hadde brutt loven, for det var jo en forutsening for hele spørsmålet at jeg hadde gjort nettopp det :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår