Gå til innhold

Solgt bil, plutselig krever kjøper og levere bilen tilbake, hva skal jeg gjøre?

Ranger emnet


c20let2k

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såfremt til at kjøper ikke kan bevise at de feilene var der da han kjøpte bilen (lite sannsynlig i og med at han testet den og så lenge på den før han kjøpte den), så kan du ta det helt med ro. Som tidligere skrevet så må det være feil du visste/burde visst om for at kjøper kan kreve noe som helst.

 

Følgende tekst er hentet fra forbrukerportalen som jeg benyttet meg av ved kjøp av bil, "selges som den er". Jeg vant fram i min sak. Dynamoen røk 2 timer etter at bilen var min, og med en totalkostnad på 4500,- så fortalte jeg selger at enten så hevet jeg kjøpet, eller så betalte selger for reparasjonen.

 

Rettigheter ved bruktbilkjøp mellom private - "solgt som den er"

 

"Spørsmål:

 

Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet?

 

Svar:

 

Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel. Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel. Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving. Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd."

 

Jeg tror du kan det med ro, og gjerne henvis kjøper til forbrukerrådet om han/hun ønsker å ta saken dit. De holder som regel kjeft når du er villig til å hjelpe dem i forhold til forbrukerrådet. Da skjønner kjøper at du har sjekket ut saken, og at kjøper mest sannsynlig ikke kommer noen vei.

 

Min sak var vel en av unntakene.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Du driter i det! Det er ein gammel bil, slitedeler blir utslitt og må skiftes osv...

Du er ikkje ein bilforhandler som selger med evig garanti.

 

Det kjøper kunne gjort her, var å kontakte deg FØR ein eventuell reperasjon, og spurt høflig om du kunne vere så snill å vere med på å dekke utgiftene på reperasjonen, fordi han hadde betalt overpris for bilen. Eller at du kunne valgt verksted eller ein kompis som skrur for å få ned kostnaden.

 

Case closed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til forbrukerrådet:

 

Heisann, for snart 4måneder siden solgte jeg en -1992 Opel Calibra.

Kjøper var på verkstedet på jobb og fikk se igjennom bilen, stilte spørsmål og jeg svarte etter beste evne.

Kjøper prøvekjørte bilen og var fornøyd.

Det gikk 2 dager så fikk jeg beskjed om at vedkommende ville ha bilen og kjøpte den.

Kontrakt fra forbrukerrådet ble skrevet, der bilen ble solgt 'som den er'.

Etter 2 uker fant vedkommende og hans far ut at de skulle ta en tilstands rapport av bilen, og fant feil på den.

Feil som jeg tror skyldes kjøperen selv, da kollegaer på jobb har kommentert at de har møtt bilen i god fart etter veien.

Jeg gikk med på og kjøpe 2stk nye bakdekk, og fikk de montert kontnadsfritt til kjøperen.

Så hørte jeg ingenting, før i går (lørdag 26november) der jeg fikk et brev der faren til vedkommende krever tilbake 15000kr,- av meg, for div reprasjoner de har gjort ved bilen.

 

Bilen ble solgt til en sum av 45000kr,-, det fulgte med en del dyrt utstyr, og prisen var overhode ikke høy.

 

Mitt spørsmål er, hva skal/bør jeg gjøre i denne saken her?

Vedkommendes far har kommet med trusler om og oppsøke meg osv for en tid siden.

 

Er ikke intressert i og måtte betale 15000kr,- for noe jeg tror er selvforskyldt av kjøper, da kjøretøyet har vært hardt brukt, har selv vært vitne til dette.

 

Håper på tips og svar fra dere!

 

Med Vennelig Hilsen

Endret av c20let2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du har alt på det reine, du opplyste om alt du visste...

Gav han gode forhold til å sjekke bilen grundig og lot han prøve så mye som han ville(Ihvertfall tolket jeg det slik?)

At han nå sender brev med pengekrav fordi han har brukt førte uka til å kjøre så gris at bilen har begynt å få feil kan vell ikke du lastes for.

Skal vel for helvette klare å få en NY bil til å få noen småfeil hvis jeg behandler den som dritt ei uke.

Å da snakker jeg ikke bare om å herpe den karosserimessig.

 

Du får bare si ifra at de feil som er nevnt ikke er noe du opplevde i din tid med bilen og at du ikke har sett noen tegn i det heletatt til at de kunne komme til å oppstå. Du lot han i tillegg få all verdens mulighet til å oppdage feil som du eventuelt ikke visste visste om.

Du føler deg dermed trygg på at han ikke kommer noen vei med kravet sitt dersom han velger å ta det videre, og at du ikke ønsker å høre mer fra han hvis han ikke velger å gå videre med saken.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var inne på verkstedet på jobb, der det er godt opplyst, bilen var nyvasket og han fikk se over alt, jeg spurte og: noe mer du ønsker og se på, eller noe annet du lurer på?

Det spurte jeg om etter vel godt over 1 time med og se på bilen.

Nei svarte han.

 

Faren har krevd et svar av meg innen 14 dager, hva bør jeg svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke får en dritt. Siden feilene oppstod etter salget.

 

Det kommer jo ann på hvor lenge etter men i dette tilfellet er jeg enig. Men når jeg kjøpte bmw'n min så ville den plutselig ikke starte. Da hadde det ikke gått et døgn etter kjøpet. Fant ut av det men faen så irriterende.

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår