Gå til innhold

Effektbegrensning for unge førere

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har du helt rett i.

 

Men ungdom er helt klart overrepresentert i ulykker der høy fart er (medvirkende) årsak til ulykken.

 

Gamlinger kjører både i pillerus og i blinde, og gjerne i feil retning på motorveien, men som regel kjører de ikke noe særlig for fort.

 

jamen HVA har nå det å si?.. HØY FART ELLER EI! du er da faen ikke NOE mer tryggere om du sitter stein bak rattet fordi du tokk overdose av smertestillende. eller fordi du sliter med synet og ender i motgående på E6!

 

enn om du faktisk kjører RIKTIG retning og kjører fortere en øvrig trafikk!

 

Tenkte jeg skulle slenge ut no personlige meninger her. men det gidder jeg faen ikke for da ender det opp med blablabla fordi du er verdensmestern etc etc.

 

Folk tåler rett og slett ike at NOEN er flinkere enn andre bak rattet . faktisk SER frem mere enn 10m forran panseret og kan hådntere visse situasjoner .

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter har vi vell rulla bortimot 1000km bare der :) haha

bare å komme og ratte det mann! på det meste var vi vel 15biler i kolonne etterhverandre, alle bånn gass. :):titties:

 

Jeg må bare skilte en 240 at først;) 850t5 ekke no å dra på skogen med;)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juristen.. jeg kan personlig fortelle deg at jeg har lært mere om kjørestil og fått mine kunnskaper på skogsveiene, enn på bane!

 

Bane er så fritt du kan gjøre akkurat hva faen du vil. skal mye før det skjer noe.

 

Men når du er på en smal skogsvei og mater 160+ så lærer du fort at du kun har en sjanse på drite deg ut på!

Det er min mening! jeg klarr faktisk å takle en del situasjoner på veien. i verste tilfelle dempe smellen betydelig om det virkelig skulle gå galt!

 

men som lastebilsjåfør se jeg MYE rart på veien. og det er sjeldent eller aldri et tilfelle jeg har møtt på at det er en under 30 åra som har skapt en farlig situasjon!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen HVA har nå det å si?.. HØY FART ELLER EI! du er da faen ikke NOE mer tryggere om du sitter stein bak rattet fordi du tokk overdose av smertestillende. eller fordi du sliter med synet og ender i motgående på E6!

 

enn om du faktisk kjører RIKTIG retning og kjører fortere en øvrig trafikk!

 

Tenkte jeg skulle slenge ut no personlige meninger her. men det gidder jeg faen ikke for da ender det opp med blablabla fordi du er verdensmestern etc etc.

 

Folk tåler rett og slett ike at NOEN er flinkere enn andre bak rattet . faktisk SER frem mere enn 10m forran panseret og kan hådntere visse situasjoner .

 

Ro deg ned, da. Jeg skreiv jo at jeg var enig med deg. Nå oppsummerte du jo bare det jeg sa, bortsett fra at du brukte veldig mange ord på det :)

 

Men nå er det forskjell på å kjøre fort og å kjøre fort, da. Det er for eksempel helt uproblematisk å ligge i 130-140 i venstrefila på E6 når trafikken i høyrefeltet ligger i 100. Ligger du derimot i 200+ får du svært fort problemer, uansett hvor flink du er eller hvor bra bil du kjører. Hvorfor? Fordi at svært mange driter i å sjekke blindsone/speil før de legger seg ut, og plutselig står du langt inne i ræva på vedkommende. Og da er det både uunngåelig og forståelig at noen kommenterer at det kanskje gikk litt unødvendig fort med bilen som kom bakfra...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juristen.. jeg kan personlig fortelle deg at jeg har lært mere om kjørestil og fått mine kunnskaper på skogsveiene, enn på bane!

 

Bane er så fritt du kan gjøre akkurat hva faen du vil. skal mye før det skjer noe.

 

Men når du er på en smal skogsvei og mater 160+ så lærer du fort at du kun har en sjanse på drite deg ut på!

Det er min mening! jeg klarr faktisk å takle en del situasjoner på veien. i verste tilfelle dempe smellen betydelig om det virkelig skulle gå galt!

 

men som lastebilsjåfør se jeg MYE rart på veien. og det er sjeldent eller aldri et tilfelle jeg har møtt på at det er en under 30 åra som har skapt en farlig situasjon!

 

Har jeg sagt noe som motsier dette? Hvorfor adresserer du meldingen til meg?

 

Prøv å lese litt mellom linjene. Jeg er helt enig med deg i at man får bedre ferdigheter som bilfører av å kjøre gris, jeg sier bare at man må finne et fornuftig sted å gjøre det på.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg ned, da. Jeg skreiv jo at jeg var enig med deg. Nå oppsummerte du jo bare det jeg sa, bortsett fra at du brukte veldig mange ord på det :)

 

Men nå er det forskjell på å kjøre fort og å kjøre fort, da. Det er for eksempel helt uproblematisk å ligge i 130-140 i venstrefila på E6 når trafikken i høyrefeltet ligger i 100. Ligger du derimot i 200+ får du svært fort problemer, uansett hvor flink du er eller hvor bra bil du kjører. Hvorfor? Fordi at svært mange driter i å sjekke blindsone/speil før de legger seg ut, og plutselig står du langt inne i ræva på vedkommende. Og da er det både uunngåelig og forståelig at noen kommenterer at det kanskje gikk litt unødvendig fort med bilen som kom bakfra...

 

 

vel.. kan fortelle deg at 200 er heller ikke så altfor store problemet å ligge å cruise i . men JA alt kan skje. men det kan det faen meg i 60 å!

så ... ERGO!?... farta er ikke problemet! enhvilken som helst bil i dag kan faktisk oppnå en fart på 200..

 

HVOR MANGE er det som faktisk kræsjer i en slik hastighet?... INGEN! for om du kjører 200.. ser at noe er på vei til å skje.. så får du mista såpass med hastighet at du har en sjanse. men i dag er jo alt over 70 livsfarlig anyway! stillestående vel å merke. kjører du på en annen bakfra. så blir jo dette noe helt annet.

 

 

det jeg faktisk er intr. i er å SE statistikken der dem påstår at ungdom faktisk ER verst!

 

Hvor mange prosent, i forhold til hvilken alder, og faktisk GRUNNEN til at han kom på statistikken..

 

Men den finnes ikke min gode man. det er bare media piss om at ungdom er verst. for å sette dem i dårlig lys

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir snart opp.

 

En person som sier at 200 km/t (det dobbelte av hva resten av bilistene ligger i i tilfellet jeg nevnte) er ufarlig, har ikke de mentale egenskapene jeg ser etter i en samtalepartner. Hehe :)

 

Men jeg skal gjøre et siste forsøk, før jeg kaster inn håndkleet for godt. Og la meg da bruke det samme eksemplet, og forsøke å mate deg enda mer med teskje.

 

Du ligger altså i 200 km/t. Det tilsvarer litt over 55 meter i sekundet. Påstår du fortsatt at du har god tid til å reagere i alle situasjoner? Hva når Olga på 90 år kommer i feil retning? Du må ta høyde for at alle andre gjør alt mulig galt, skjønner du. Jeg betviler ikke at du er god til å kjøre bil, men det er JÆVLIG mange som IKKE er det, og kombinasjonen av din høye fart og søndagskjører-Leif som vingler rundt med grå stær på feil sted til feil tid, gjør at marginene blir veldig mye mindre.

 

Altså: kjør gjerne fort, men på et egnet sted. Hvorfor? For å unngå å drepe eller lemleste deg selv eller andre.

 

Nå kan du være så uenig du bare vil (jeg forstår ikke hvordan du kan være uenig i dette resonnementet, men vi er jo forskjellige, så...), men jeg har sagt mitt siste ord om akkurat dette :)

 

Forresten: du trenger ikke komme her og tro at du skal fortelle meg hvordan det funker å kjøre i 200 km/t. Jeg har nok kjørt fortere enn deg, både med bil og sykkel. Ikke kom her og lær far din å pule, for å si det på den måten :)

 

I rest my case.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår